EV’s zijn doorgaans een stukje zwaarder dan benzineauto’s. Nu kom je met personenauto’s niet zo heel snel in de knel, want ze zijn niet snel te zwaar voor het normale B-rijbewijs. Maar als jij een zwaar EV-busje hebt én je wilt ook nog wat spullen meenemen, dan is de auto vaak te zwaar. Om het gebruik van stekkerbusjes aan te moedigen, maakte de overheid een uitzondering en mocht je met het B-rijbewijs, het normale autorijbewijs, met zwaardere busjes rijden. Die beslissing wordt nu teruggedraaid.
Sinds januari van dit jaar mag je met je normale B-rijbewijs een voertuig besturen met een maximaal toelaatbare massa van 4.250 kilo, als deze rijdt met een ‘alternatieve aandrijflijn’. Normaal is dit 3.500 kilo. Uit een beslisnota blijkt dat deze regeling is verlengd tot juli van 2024, maar daarna is het klaar. Dit halfjaar kan gebruikt worden om een C-rijbewijs te halen, ook wel vaak het vrachtwagenrijbewijs genoemd. Daarmee mag je veel zwaardere voertuigen besturen.
Niet iedereen eens met terugdraaien veranderingen B-rijbewijs
De maatregel loopt dus op zijn einde, en daar zijn partijen als Transport & Logistiek Nederland (TLN), RAI Vereniging, Evofenedex , Koninklijke Bouwend Nederland, VNO-NCW, MKB-Nederland en Techniek Nederland het niet mee eens. Een woordvoerder zegt tegen De Telegraaf dat bedrijven niet langer duurzaam meer kunnen opereren, omdat ze gedwongen worden om terug te gaan naar het oude dieselbusje. Er zouden niet genoeg mensen zijn met het C-rijbewijs, door chauffeurstekorten.
Hybridebusjes profiteren ook van de maatregel
Blijkbaar zijn er wat problemen met het gedoogbeleid, zo blijkt uit de beslisnota. Voertuigen op LPG en met een hybride aandrijflijn (dus met een benzine- of dieselmotor) vallen ook binnen de maatregel. De overheid wil alleen maar emissievrije voertuigen vrijstellen. Bovendien moet de maatregel alleen gelden voor voertuigen waarbij het extra gewicht de schuld is van de emissieloze aandrijflijn, en dat valt moeilijk te bewijzen als er geen dieselversie is om de EV mee te vergelijken.
Nederland wil graag van de Europese Commissie horen wat het formele standpunt moet worden als het gaat om rijbewijzen, maar er is weinig vertrouwen op een reactie van Europa: ‘Aangezien de verwachting is dat een formeel standpunt van de EC uitblijft, zijn de bijgevoegde stukken alvast voorbereid vanuit het perspectief dat er geen duidelijkheid volgt en de situatie van niet-handhaven per 1 juli 2024 stopt.’ Als je een C-rijbewijs hebt, kun je volgend jaar mooi loonsverhoging vragen…
Echte Nederlander heeft op 9 december 2023 geschreven:
Het is om te kotsen dat hier zoveel anti Nederland reacties staan. Zijn dit allemaal landverraders of is het buitenlandse propaganda?
Dit valt niet alleen hier op. Bij Nu staan opeens ook vele pro-Russische, anti Oekraine of anti NAVO reacties.
De manipulatie vanuit bepaalde landen is in volle gang.
Robert de Jong heeft op 9 december 2023 geschreven:
Onbegrijpelijke maatregel, ambtelijke onkunde.
Beleidsmakers begrijpen totaal niets van deze problematiek.
Onnozele bureaucraten, vergeten dat bedrijfsleven hun salaris moet verdienen.
Peter Bastiaansen heeft op 10 december 2023 geschreven:
Daar ga je weer met je gesubsidebust maar nu komt er een prijskaartje aan te hangen dat je bijna wordt gedwongen om maar weer lekker ouderwets verder te dieselen.
Busted heeft op 10 december 2023 geschreven:
Een klagende reactie zonder enig raakvlak met het onderwerp. 100% trol. Wanneer gaat Topgear eindelijk eens ingrijpen?
Niet ingrijpen is meehelpen met de beinvloeding door kwaadaardige landen als China en Rusland.
@robert de jong heeft op 10 december 2023 geschreven:
Weer een standaard bericht van de trollen fabriek in Nanking met een te standaard Nederlandse naam.
Ga terug naar China met die propaganda.
De echte chauffeur heeft op 9 december 2023 geschreven:
Ik vind dat ook de maximum snelheid voor busjes naar beneden moet naar bv. Max 100 km per uur.
En ook niet meer op de 3e baan rijden !
Dit ook direct met voertuigen zwaarder dan 3500 kg invoeren ,zware voertuigen maken zwaardere schade bij aanrijdingen.
Vrachtauto 90 km Busjes 100 km luxeauto 120 km
Joske heeft op 9 december 2023 geschreven:
België is naar de kloten. Emigreren naar Spanje is de enige oplossing.
HN heeft op 9 december 2023 geschreven:
Nederland wil graag horen van de Europese commissie waar het toe is !! , wat is dit nou, door dat geslijm van Rutte heeft hij ons land weggeven aan de mafia in Brussel
We hebben een Regering ( President) nodig die zegt gaan we niet doen Brussel.. Baas in eigen land.
Harry heeft op 9 december 2023 geschreven:
Waar bemoeit die EU zich mee, gewoon oprotten
@harry heeft op 9 december 2023 geschreven:
Harry, of Wladimir of Zhang of hoe je ook echt heet. Ga zelf aub een eind weg.
@HN heeft op 9 december 2023 geschreven:
Ga aub ergens anders lopen trollen, vervelende Chinees of Rus die hier de boel probeert op te naaien!
Simons heeft op 9 december 2023 geschreven:
Wa is er dan voor chauffeurs die over B & D beschikken zijn die safe of moete die ook voor ne C gaan
Hoe zit het overigens met België versus EUROPA Qua regels
# vrij verkeer GOEDEREN & DIENSTEN
Tinus heeft op 9 december 2023 geschreven:
Code95, of het chauffeursdiploma, is alleen verplicht wanneer je in commercieel verband rijdt voor een werkgever en/of klanten. In privéverband hoef je (nog) geen Code95 of een chauffeursdiploma te hebben. Wanneer werkgevers straks de vereiste hebben dat mensen in bestelbusjes hun C rijbewijs moeten hebben gaan ze nat. Te weinig chauffeurs (en geef ze ongelijk met die achterlijke regels en beperkingen tegenwoordig) en de werknemers kunnen dan ook een heel ander salaris gaan eisen. Dit C1-debacle is weer zo’n compleet ondoordachte actie van de roverheid, bedacht door iemand die niet gehinderd werd door enige vorm van relevante kennis over dit onderwerp.
Ik snap er niks van! heeft op 9 december 2023 geschreven:
Ik dacht dat een c rijbewijs halen te maken had met veiligheid. Iets met zware voertuigen die zich anders gedragen, waardoor er ander rij/kijkgedrag van je verwacht wordt.
Maar als er een zware emissie loze bus achter op je auto knalt dan voelt dat vast wat lichter.
Henk heeft op 8 december 2023 geschreven:
Heb a tm e , moet weer verlengen om deze allemaal te houden , toch nig maar een keer doen denk ik …belachelijke zooi hier allemaal zeg pfffff. Geldklopperij !!
Jack heeft op 9 december 2023 geschreven:
Moeten we eerst naar een elektrische auto en dan mag het niet meer normaal schandalig heb er geen woorden voor
René heeft op 8 december 2023 geschreven:
Niemand bij de overheid van rijbewijs C1 gehoord?? Dat is een zgn groot rijbewijs tot 7500 kg.ja je moet opnieuw theorie doen ,maar ik had het c1 rijbewijs voor nog geen 1500 euro. …wordt bij rijscholen soms ook camper rijbewijs genoemd…
Ik heb. Omdat ik toch lekker bezig was ook C1E gehaald ,dus kleine vrachtwagen met aanhanger….. aanvullend ook maar code 95 gehaald….dus heel veel moeite kost het niet om c1 te halen ,12 lesuren is voldoende,ik had het in 1 x …met een handgeschakelde Renault Midlum ,die van 18 Ton terug gekeurd was naar 7,5 ton…er is dus een oplossing…c1 rijbewijs..Als je met subsidie die electrische zware bus hebt gekocht,heb je dus ook geld voor die 1500 euro voor het juiste rijbewijs…
fca heeft op 8 december 2023 geschreven:
wat denk je wel
als je invalide bent en al je rijbewijzen had en het grote rijbewijs heb moeten bevriezen omdat je dat niet nodig hebt voor een aangepaste sprinter om mee te rijden
en nu wel nodig hebt om een electriche mercedes sprinter te rijden met accu’s omdat hij zwaarder is
hoe denken ze dat te regelen nu
voor gehandicapten met zo’n zware mercedes sprinter bus
hebben ze daar wel een antwoord voor
schandelijk gewoon
niet over nagedacht door se overheid 😡😡😡
Jantje heeft op 8 december 2023 geschreven:
Frankrijk heeft gewoon de kg aangepast op het rijbewijs.
Nederland kan nooit iets
Mike heeft op 8 december 2023 geschreven:
Het werd tijd ze de rijbewijzen gaan aanpassen,Nederland heeft steeds meer mensen op de weg die niet eens een rijbewijs waard zijn.
Fred heeft op 8 december 2023 geschreven:
Als ik het goed ziet dz. Heeft frankrijk de aangepast op het rijbewijs kunnen ze dat ook niet in Nederland doen maar in nedeland moet ze het braafte jongente van de klas zijn alles volgends Europese unie. Doen jhier wird je toch kranjoren van
LF heeft op 8 december 2023 geschreven:
Nederland kan heel veel maar ze doen als of het niet kan zodat ze meer geld kunnen krijgen of opeisen, dat is het beleid van Nederland.
Daarbij komt dat de Nederlandse regering alles doet wat er maar gevraagt word door de europese wat ik niet kan begrijpen want eaarom hebben wij in Nederland dan een regering als ze zelf niks kunnen bepalen wat er in dit land gebeurt.
Trollbuster heeft op 8 december 2023 geschreven:
LF is zo’n overduidelijk voorbeeld van het type dat opeens opduikt en meerdere malen met hetzelfde standaard verhaaltje kritiek heeft op regering en EU. Zo doorzichtig.
De enige vraag is of dit een Chinese of een Russische trol is.
Pedro heeft op 8 december 2023 geschreven:
Regels zijn er met een reden. Bijvoorbeeld om mensen te beschermen tegen de onkunde van anderen. Als al die prutsers op de weg met steeds grotere auto’s kunnen rijden omdat ze ‘gewoon de kg op het rijbewijs aanpassen’, krijg je veel meer dodelijke ongevallen. En dan gaan types als jij daar weer over klagen. Het is ook nooit goed…
LF heeft op 8 december 2023 geschreven:
Nederland kan heel veel maar ze doen als of het niet kan zodat ze meer geld kunnen krijgen of opeisen, dat is het beleid van Nederland.
@lf heeft op 8 december 2023 geschreven:
Wat een onzin en dat weet je zelf ook. Ga je schamen.
de staat kent geen condoom heeft op 8 december 2023 geschreven:
en zo proberen ze je na de investeringen van voertuigen nog meer staatsgelden te kloppen door na je vrij te stellen zodat op aankoop over gaat je op te zadelen met wederom kostendragende verplichtingen of dat wat zei stimuleerden te niet te doen voor de partijen die na die investeringen de later bepaalde (door wijzigingen die na investeringen zijn truggedraait) niet kunnen behalen
ofwel definitie van misleiding tot aankoop en opzadelen extra kosten door schijnvrijstelling
masaal gewoon den diesel pakke roetfilterjes deruit en just roling coall
Ga toch weg heeft op 8 december 2023 geschreven:
Ga met je calimero gejank toch lekker weg uit Nederland. Wij kunnen klagers als jou missen als kiespijn. Als je in het buitenland bent kom je er heel snel achter dat het hier toch een stuk beter is.
Henk heeft op 8 december 2023 geschreven:
Helemaal mee eens. Laten die klagers en andere PVV/FvD tokkies maar een jaartje in een land gaan wonen. Dan komen ze smekend terug omdat het hier veel beter is. Altijd maar klagen maar zelf iets bijdragen, ho maar!
Jan lul heeft op 8 december 2023 geschreven:
nog meer stink buitenlanders binnen halen krijgen we nog meer stomme achterlijke regeltjes wat haat ik dat volk
Lazlow heeft op 9 december 2023 geschreven:
Hou je vuile bek homo. Zolang ik keihard werk voor me centen moet jij je vieze smerige rotbek houwe
@Topgear heeft op 8 december 2023 geschreven:
Sinds wanneer mogen dit soort haatzaaiende berichten hier geplaatst worden?
Rrrrrroooonnnn heeft op 8 december 2023 geschreven:
In het buitenland minder dan in NL?
Weet niet hoor waar je dat vandaan hebt maar ik woon in France en heb het hier beter dan in BV Nederland
Frits heeft op 9 december 2023 geschreven:
Duits rijbewijs B is tot 7500 kg….hoezo Europees?
Karel heeft op 8 december 2023 geschreven:
@ “@ron”. Fijn dat je de feiten op een rij zet. Dan kunnen die vervelende onderbuik figuren weer hun hok in.
@Ron heeft op 8 december 2023 geschreven:
De feiten:
Werkloosheid: FR 7.5%, NL 3.5%.
Gemiddelde inkomen in NL 25% hoger dan FR.
Medische zorg: FR 8e in wereldranking, NL 2e.
Pensioenstelsel: FR 25e in wereldranking. NL 1e.
Criminaliteit ligt in FR 2x zo hoog als in NL. Overigens in NL fors gedaald na 2005 nog eens verder na 2012.
Misschien nog wel de belangrijkste: de happiness index. Nederland op plaats 5. Frankrijk op plaats 21.
Waarschijnlijk heeft Ron een nogal gekleurde bril op, of hij doet maar alsof hij in Frankrijk woont want de anti-overheid figuren staan erom bekend wel vaker een loopje met de waarheid te nemen.
Alex Goja heeft op 7 december 2023 geschreven:
Ach waren alle politici wijs en deden daarbij wel, het leven ware een paradijs, nu is het slechts een hel … 🙄
HSA63 heeft op 7 december 2023 geschreven:
Voor een busje heb je geen C nodig maar een C1 zover ik weet en een rijbewijs zou dus een daagse cursus genoeg zijn. Het is mij ook gelukt 40 jaar nadat ik mijn B rijbewijs heb gehaald. Waar ik eerder zorgen over maak is de eventuele Code95 of typische rijtijdenwet die voor B categorie niet gelden.
Tinus heeft op 9 december 2023 geschreven:
Code95 is alleen nodig voor beroepsgoederenvervoer. Wanneer je in je vrije tijd met een C1 rijbewijs een zware camper of licht vrachtwagentje bestuurd, dus niet in commercieel verband, heb je dat C95 helemaal niet nodig.
Terry heeft op 7 december 2023 geschreven:
Oh ow ow ow owww
De betuteling ten top..
Zeker weer een groen linkse partij die ver van de werkelijkheid staat… met hun betoog…
Blij dat ik geen chauffeur meer ben en opgejaagd word door de baas…. ook nu met de 30 km zones in grote steden….
En nu het c rijbewijs voor iets zwaardere bestelbussen…
Wanneer steken de transport bedrijven de handen ineen om eens een statement te maken tegen dit soort overheden… desnoods een algemene boycot afvaardigen tegen het bevoorraden voor auto onvriendelijke steden…
Legen schappen tot gevolg… net zolang doorgaan dat de BETUTTELING overgaat tot de normale gang van zaken … net zoals in het buitenland waar men nog normaal is ! Idioot land! Bah ! Zie Nederland steeds meer als een vijandige staat met al die onzin
Hans heeft op 7 december 2023 geschreven:
Klopt terry .ben ik met jou eens.al die onzin.geldklopperij.
Toon. V. heeft op 8 december 2023 geschreven:
Hoi Hans helemaal mee eens, om alle wetjes en regeltjes omtrend het chauffeur zijn, en neem van mij aan een transporteur(s) slaan hun handen niet in een, ze nemen gewoon oost europianen in dienst want die hebben enkel goedkeuring van de plaatselijke bakker in hun plaats nodig, ( die toevalligerwijs ook burgemeester is) en die hoeven niet de wettelijke cursussen te volgen die wij nederlanders wel moeten doen.
Zelf ben ik zo.n chauffeur die plaats moest maken voor zo.n oost europiaan
Bij een groot transport bedrijf uit Milsbeek. (Limburg)
Lunshof heeft op 8 december 2023 geschreven:
Nou dat is kloten voor jouw
Rick heeft op 7 december 2023 geschreven:
Onbetrouwbare Overheid.
Rick = Zhang heeft op 9 december 2023 geschreven:
Trol.
Gerard heeft op 7 december 2023 geschreven:
Als C verlangd wordt moet de chauffeur dan ook zijn chauffeurs diploma halen
Sr heeft op 8 december 2023 geschreven:
Volgend jaar zullen we overspoeld worden met Oekraïense chauffeurs. Die het werk zullen overnemen 🙈
Sansan heeft op 8 december 2023 geschreven:
Precies zoals gepland
(Kalagrie plan)
Jan Langelo heeft op 7 december 2023 geschreven:
Ik heb nog de BE rijbewijs hoe zit het daar mee ?
Kuiper D heeft op 7 december 2023 geschreven:
Praten niet over een aanhanger toch?!
Persoon nr.108253 heeft op 7 december 2023 geschreven:
Gelukkig is het nog niet lastig genoeg om gekwalificeerd personeel te vinden.
Nu bij de eisen lijst van elke vacature: “C-rijbewijs is een must”
Jh heeft op 7 december 2023 geschreven:
En ook code ,95 m
Piet heeft op 9 december 2023 geschreven:
Chauffeur zijn is een vak, en dan bedoel ik niet de cowboys met busjes .
Die zonder rijtijdenbesluit/controle ed. de markt verzieken met vaak overbeladen busjes ,harder rijden dan toegestaan , het vracht transport vals beconcurreren .
Dat er transportbedrijven aan mee werken is dan ook schandalig en vervalsend