
40.163 exemplaren. Dat is het aantal Astra’s dat Opel verkocht in het eerste jaar dat het model – toen de opvolger van de Kadett- leverbaar was. Uiteraard namen de verkoopcijfers toen ietsje af, maar het bleef jarenlang de best verkochte auto van Nederland tot 2001. Ondank dat de Astra per generatie beter werd, daalde deze ook in populariteit. Kan de verbeterde plug-in hybride-versie van de Astra Hybrid daar verandering in brengen? In 2024 stond de Astra namelijk op nummer 63 van bestverkochte auto’s van Nederland.
Die kan wel een duwtje in de rug gebruiken met een verbeterde PHEV-aandrijflijn. Wij Nederlanders kunnen plug-in hybride wel waarderen en eentje waarmee je een beetje range hebt al helemaal. Zeker als straks de emissie-eisen strenger worden – en dus de belastingen hoger – is het eigenlijk het doel om een zo laag mogelijke uitstoot te hebben. Dat is eigenlijk precies wat Opel gedaan heeft. Er was al een Astra Hybrid en die is nu op een paar subtiele vlakken verbeterd.
Specificaties van de vernieuwde Opel Astra plug-in hybrid
Dan is het natuurlijk de vraag: wat krijg je nu eigenlijk? Opel belooft meer range, meer vermogen en een scherpe prijs. Kijk, dat zijn dingen waar de Nederlandse consument wel blij van wordt. Er is nu een grotere 17,2 kWh-accu waardoor je maximaal 83 kilometer elektrisch kunt rijden. Je krijgt ook meer power. De benzinemotor, een 1.6 viercilinder met 150 pk krijgt assistentie van een elektromotor met 125 pk. Het systeemvermogen is nu 196 pk, 15 meer dan voorheen. Het koppel bedraagt nu 360 Nm.
Maar 150 plus 125 is toch 275? Dat klopt, maar je kunt deze waarden niet bij elkaar optellen. Dat komt omdat het maximumvermogen niet op hetzelfde moment wordt behaald. Bij een elektromotor heb je direct maximaal vermogen en neemt het gestaag af, bij een benzinemotor moet je eerst wat toeren maken. Op het meest ideale moment levert dat gezamenlijk 198 pk op.
Prestaties en concurrenten
Meer dan voldoende om vlot vooruit te komen, mede dankzij de komst van een gloednieuwe zeventraps automaat met 48V-motor. Van 0-100 km/u sprinten is in 7,6 seconden achter de rug en de topsnelheid bedraagt 225 km/u. De stationwagon is een tiende langzamer naar de 100 km/u, maar haalt ook gewoon 225 km/u. Uiteraard kijken we ook hoe de Astra zich verhoudt tot de concurrentie.:
Model | Vermogen en koppel | Actieradius | Prijs |
---|---|---|---|
Seat Leon 1.5 TSI e-Hybrid Style | 204 pk / 350 Nm | 132 km | 35.990 euro |
Opel Astra Plug-in Hybrid | 196 pk / 360 Nm | 83 km | 37.999 euro |
Volkswagen Golf 1.5 eHybrid Life Edition | 204 pk / 350 Nm | 144 km | 39.990 euro |
Peugeot 308 Hybrid 180 Allure Advantage | 180 pk / 360 Nm | 66 km | 40.950 euro |
Mercedes A 250e Business Solution | 218 pk / 450 Nm | 78 km | 44.109 euro |
Toyota Prius Plug-In Hybrid Dynamic | 223 pk / 208 Nm | 86 km | 44.845 euro |
En welke conclusie kunnen we dan trekken? Nou, dat die Seat een hele puike combinatie biedt tussen vermogen, range en prijs. De Opel zit er qua prijs 2.000 euro boven. Aan de andere kant, alle andere alternatief worden rap duurder, zeker als je de standaarduitrusting gelijk trekt. Even ter referentie: een basis-Golf met 1.0-motor en handbak is al 35.990 euro, dus als je voor 40 een completer uitgeruste PHEV met automaat krijgt, is dat goede value for money.
Onzin! Leasemaatschappijen “willen” in deze helemaal niets, die willen gewoon autos verleasen en winst maken met de restwaarde. Het is de overheid die elektrisch rijden aantrekkelijk gemaakt heeft en binnenkort bedrijven gaat verplichten om een volledig elektrisch wagenpark te hebben. Dat zijn de voornaamste redenen dat er steeds meer EV’s rondrijden. En omdat EV’s nou eenmaal op veel vlakken superieur zijn aan Flintstonesauto’s.
Heb een Opel Astra gereden van 2016 tot 2020. Was in 2016 toen net het nieuwste model. Wat een waardeloze auto was dat! Veel auto’s gereden in m’n leven, maar die scoorde als enige ver, ver ondermaats. De verkoop liep al uitermate stroef (ik wist meer van de auto dan de verkoper…), maar na levering begin de ellende pas echt. Naast veel kleine dingetjes zoals verf die spontaan losliet in het interieur en andere slordigheden geregeld teruggemoeten naar de garage met storingen. En na pakweg een jaar gaf schakelen en remmen in toenemende mate problemen. Drie keer voor naar de garage geweest, bleef een probleem. Uiteindelijk ergens zelfs met rode lampjes direct naar een lokale garage, auto drie dagen kwijt. Maar daarna, nog steeds issues.
Tot op enig moment de auto teruggeroepen werd wegens problemen aan de remmen. Moest DIRECT terug wegens een risico dat de remmen spontaan geheel uit konden vallen… Pardon? Dus bijna twee jaar in een nieuwe auto gereden met onbetrouwbare remmen! Hoe dan?? Auto twee weken kwijt geweest. Ik rij écht nooit, nooit weer een Opel. Wat een prutsers.
Sinds de overname door PSA (tegenwoordig Stellantis) is het flink achteruit gegaan met Opel. Dus ik denk dat ze het niet meer gaan halen. Het vertrouwen is weg nu Opel met de Franse slag gemaakt wordt in plaats van Duitse degelijkheid.
Duits? Opel was al sinds 1931 Amerikaans. En Opel maakt flink meer winst sinds Peugeot/Citroën het merk kocht.
Opel is van de groep Stellantis spijtig genoeg dat er nu psa motors in geplaatst worden , van de groep peugeot citroen deze zijn gewoon super laag van kwaliteit
Zo valt met de jaren opel op een laag pitje
Onzin! Leasemaatschappijen “willen” in deze helemaal niets, die willen gewoon autos verleasen en winst maken met de restwaarde. Het is de overheid die elektrisch rijden aantrekkelijk gemaakt heeft en binnenkort bedrijven gaat verplichten om een volledig elektrisch wagenpark te hebben. Dat zijn de voornaamste redenen dat er steeds meer EV’s rondrijden. En omdat EV’s nou eenmaal op veel vlakken superieur zijn aan Flintstonesauto’s.
De mild hybrid gebruikt een 48V motor die zich in de versnellingsbak bevindt. Bij de Hybrid versie (plug in) is dat een gelijkaardige versnellingsbak, met 1 verhouding meer,met een motor op hoogspanning van om en bij de 360V. Prettige dag nog.
Dat wordt hem zeker niet, een auto hoort geen stekker te hebben. De eenigste die menen dat dat wel zo is zijn die leasemaatschappijen. Resultaat onverkoopbare 2e hands auto’s die niemand wil !!
En zo is dat helemaal mee eens .
Bullshit, ik rij geheel prive met veel plezier in een elektrische auto, ik zou voor dagelijks gebruik absoluut geen verbrandingsmotor meer willen.
Op vakantie is een ander verhaal maar daarom hebben we een Vito om dat (bijna) geen elektrische auto onze caravan mag trekken.
Huh, 17.2 kwh en maar 83km ver komen? Dat zal wel een bruto waarde zijn hoop ik? Wat vag heeft met die 1,5 etfsi met netto 19.8 kwh zo’n beetje 70% meer electrische range.