
Je kunt beter schakelen als een oma en niet dubbel klutsen zoals je dat zou moeten doen (en geluk hebben dat de NOS niet de lasnaden van je inlaat vernielde), dan dat je een money shift maakt. Hierbij kies je per ongeluk een lagere versnelling in plaats van een hogere, waardoor het toerental van de motor omhoog schiet en de boel ploft. Zeker bij de GR-modellen van Toyota lijkt dit zo nu en dan voor te komen, zo ook bij deze Amerikaanse eigenaar.
In Nederland hebben we de Toyota GR Yaris en in de VS krijgen ze de GR Corolla. Het recept is hetzelfde: een zwaar opgefokte driecilinder, vierwielaandrijving en een snaarstrakke handbak. De Corolla is alleen net wat groter. Sinds de facelift kun je de snelle Yaris met een automaat bestellen, en dat lijkt de veilige keuze. Er zijn meerdere gevallen bekend van een GR Yaris die de motor opblies door de money shift. De bak van de GR-modellen lijkt hier gevoelig voor te zijn.
De motor is afgeschreven
Volgens geruchten komt deze automaat ook naar de GR Corolla, maar voor deze eigenaar kwam ie te laat. Aan Carscoops vertelt de eigenaar dat hij niet naar de vijfde versnelling schakelde, maar naar de derde. De driecilinder maakte 8.900 toeren per minuut, terwijl de begrenzer is ingesteld op 6.500 toeren per minuut. De kleppen zijn gebogen, er zit metaalslijpsel in de olie en zelfs de cilinderwand zou gesmolten zijn door de hitte. Een serieus slagveld voor zo’n kleine fout.

Elke GR-motor wordt dagelijks 15 tot 20 minuten gemasseerd | Foto: © Toyota
Extra zuur: de Toyota GR Corolla is bijna nieuw met nog geen 800 kilometer op de teller. Misschien had de eigenaar zijn onervaren motor ook nog niet zo op zijn donder moeten geven. Omdat het gaat om een fout van de bestuurder, valt de reparatie niet onder garantie. De reparatie komt neer op 42.000 dollar, omgerekend net geen 39.000 euro. De nieuwe motor kost bijvoorbeeld zo’n 8.000 euro en de turbo met de intercooler zou al 7.600 euro kosten.
Het zal ongetwijfeld allemaal kloppen, maar het klinkt wel als a) een hoop schade voor een money shift en b) een bizar hoog bedrag voor de reparaties. Een onafhankelijke garage doet het waarschijnlijk voor een stuk minder geld, maar dan zal Toyota misschien de garantie intrekken. Niet dat de eigenaar veel aan die garantie heeft gehad tot nu toe, maar wie weet komt dat nog.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
4 reacties op “Pijnlijke reparatie van bijna 40.000 euro bewijst dat een handbak niet voor iedereen is”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Met dit handige foefje kan de Toyota GR Corolla 50 km/u harder rijden

Concurrent voor AMG? ‘Toyota brengt de GR Corolla naar Europa’

Waarom deze saaie Toyota de beste gepantserde auto is die je kunt kopen

Automerk weigert garantieclaim afgefikte auto omdat eigenaar 135 km/u reed

Toyota Corolla Hybrid Touring Sports review: Benzine met dieselbereik, zonder stekker

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Met dit handige foefje kan de Toyota GR Corolla 50 km/u harder rijden

Dit is het grootste automerk ter wereld (en ze verkopen nauwelijks EV’s)

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

Een reparatie voor meer dan de nieuwprijs van de hele auto in Amerika, klinkt niet geloofwaardig.
8.000 + 7.600 euro voor een ruilmotor en turbo met intercooler, terwijl de totale herstelling 39.000 euro kost. Dus 23.400 euro voor de “handenarbeid” ? Zelfs met de hoge loonkosten in België gerekend (80,- euro/uur) komt dit neer op meer dan 290 uren of méér dan 36 mandagen aan 8 uur/dag. Ik heb vroeger als hobby vaak geholpen met het in- en uitbouwen van motoren en versnellingsbakken in een kleine garage met beperkte middelen. Zelfs bij ingewikkelde combinaties van motor en versnellingsbak in- en uitbouwen, zoals bij de Citroën DS, duurde de hele operatie maximum 3 werkdagen of 48 uur (met 2 man). Ander voorbeeld: synchroonringen vervangen bij een Fiat 124 T-special: van 9 uur ’s morgens tot 16:00 uur en hij reed als nieuw … Conclusie: die 23.400 euro riekt sterk naar profiteren van de pech van de klant
Volgens mij is zo’n toerental bij motoren van motorrijders vrij normaal
8900 toeren in derde… reed die dan 160 km/u of zo? Dit zijn enorm veel toeren en ja, logisch dat de motor het begeeft. Op dit toerental kunnen de kleppen niet meer volgen met de nokbeweging op de nokkenas en stoot de zuiger tegen de klep aan. Niks mis met Toyota. Dat gebeurt bij eender welke motor op dit toeental!