Je kunt beter schakelen als een oma en niet dubbel klutsen zoals je dat zou moeten doen (en geluk hebben dat de NOS niet de lasnaden van je inlaat vernielde), dan dat je een money shift maakt. Hierbij kies je per ongeluk een lagere versnelling in plaats van een hogere, waardoor het toerental van de motor omhoog schiet en de boel ploft. Zeker bij de GR-modellen van Toyota lijkt dit zo nu en dan voor te komen, zo ook bij deze Amerikaanse eigenaar.
In Nederland hebben we de Toyota GR Yaris en in de VS krijgen ze de GR Corolla. Het recept is hetzelfde: een zwaar opgefokte driecilinder, vierwielaandrijving en een snaarstrakke handbak. De Corolla is alleen net wat groter. Sinds de facelift kun je de snelle Yaris met een automaat bestellen, en dat lijkt de veilige keuze. Er zijn meerdere gevallen bekend van een GR Yaris die de motor opblies door de money shift. De bak van de GR-modellen lijkt hier gevoelig voor te zijn.
De motor is afgeschreven
Volgens geruchten komt deze automaat ook naar de GR Corolla, maar voor deze eigenaar kwam ie te laat. Aan Carscoops vertelt de eigenaar dat hij niet naar de vijfde versnelling schakelde, maar naar de derde. De driecilinder maakte 8.900 toeren per minuut, terwijl de begrenzer is ingesteld op 6.500 toeren per minuut. De kleppen zijn gebogen, er zit metaalslijpsel in de olie en zelfs de cilinderwand zou gesmolten zijn door de hitte. Een serieus slagveld voor zo’n kleine fout.
Elke GR-motor wordt dagelijks 15 tot 20 minuten gemasseerd | Foto: © Toyota
Extra zuur: de Toyota GR Corolla is bijna nieuw met nog geen 800 kilometer op de teller. Misschien had de eigenaar zijn onervaren motor ook nog niet zo op zijn donder moeten geven. Omdat het gaat om een fout van de bestuurder, valt de reparatie niet onder garantie. De reparatie komt neer op 42.000 dollar, omgerekend net geen 39.000 euro. De nieuwe motor kost bijvoorbeeld zo’n 8.000 euro en de turbo met de intercooler zou al 7.600 euro kosten.
Het zal ongetwijfeld allemaal kloppen, maar het klinkt wel als a) een hoop schade voor een money shift en b) een bizar hoog bedrag voor de reparaties. Een onafhankelijke garage doet het waarschijnlijk voor een stuk minder geld, maar dan zal Toyota misschien de garantie intrekken. Niet dat de eigenaar veel aan die garantie heeft gehad tot nu toe, maar wie weet komt dat nog.
Jaap heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Een reparatie voor meer dan de nieuwprijs van de hele auto in Amerika, klinkt niet geloofwaardig.
Gigi 52 heeft op 15 mei 2024 geschreven:
8.000 + 7.600 euro voor een ruilmotor en turbo met intercooler, terwijl de totale herstelling 39.000 euro kost. Dus 23.400 euro voor de “handenarbeid” ? Zelfs met de hoge loonkosten in België gerekend (80,- euro/uur) komt dit neer op meer dan 290 uren of méér dan 36 mandagen aan 8 uur/dag. Ik heb vroeger als hobby vaak geholpen met het in- en uitbouwen van motoren en versnellingsbakken in een kleine garage met beperkte middelen. Zelfs bij ingewikkelde combinaties van motor en versnellingsbak in- en uitbouwen, zoals bij de Citroën DS, duurde de hele operatie maximum 3 werkdagen of 48 uur (met 2 man). Ander voorbeeld: synchroonringen vervangen bij een Fiat 124 T-special: van 9 uur ‘s morgens tot 16:00 uur en hij reed als nieuw … Conclusie: die 23.400 euro riekt sterk naar profiteren van de pech van de klant
Chris heeft op 14 mei 2024 geschreven:
Volgens mij is zo’n toerental bij motoren van motorrijders vrij normaal
Zaggydoo heeft op 14 mei 2024 geschreven:
8900 toeren in derde… reed die dan 160 km/u of zo? Dit zijn enorm veel toeren en ja, logisch dat de motor het begeeft. Op dit toerental kunnen de kleppen niet meer volgen met de nokbeweging op de nokkenas en stoot de zuiger tegen de klep aan. Niks mis met Toyota. Dat gebeurt bij eender welke motor op dit toeental!