Het briljante aan de Revival is dat het ondanks een enorme groei in omvang, bezoekersaantallen en media-aandacht, plus steeds meer bedrijfsmatige belangen, het nog altijd een echt autofeest is. Je kunt je verkleden, als je daar zin in hebt, als mecanicien, in tweed, of in een militair uniform.
Er vliegen Spitfires en P-51 Mustangs over je hoofd en de deuntjes van Elvis en The Beatles vliegen om je oren in het platteland van het zuid-Engelse West-Sussex, maar het draait allemaal toch echt om racen. En dan bedoelen we echt racen. Vergeet de parades op autoconcoursen die aan tribunes voorbijtrekken – op de Revival zie je een Ferrari 250 een deuk rijden in een unieke Lister en een kras maken op een onbetaalbare Aston Martin. Het is zo opwindend allemaal dat je denkt erdoor te worden vergiftigd, maar dat zijn gewoon de uitlaatgassen.
Het warmste welkom wordt geheten aan de auto’s die tussen 1948 en 1966 reden op het circuit van Chichester, dat destijds op deze plek zijn hoogtepunt beleefde. Aan de races doen de grootste namen uit het verleden mee. Heb je je ooit afgevraagd wie er zou winnen als Tom Kristensen, Gordon Shedden, Jody Scheckter en Jochen Mass een wedstrijdje opzetten met een AC Cobra, een Jaguar E-type, een Aston Martin DB4 en een Ferrari die zo duur is dat ie evengoed van platina had kunnen zijn? De Revival is de plaats om zoiets uit te vinden, terwijl er duels tussen motoren worden uitgevochten, er Chitty Chitty Bang Bang-achtige zaken op dunne wieltjes rondrijden en vroege toerwagens elkaar bestrijden. Als je niets kunt vinden wat je leuk vindt op de Revival, dan ben je geen ware liefhebber.
De Revival is de climax van de Goodwood-motorsportkalender, na de befaamde Members’ Meeting in maart en het bescheiden tuinfeestje dat je misschien kent als het Festival of Speed in juni. Uiteraard speelt het beruchte Britse weer zo nu en dan ook een bij- of hoofdrol – dat kan ervoor zorgen dat de zaken wat glad en glibberig worden – en de lokale wegen zijn nog steeds zo smal en krap dat je soms denkt dat het nog altijd 1948 is. Dat zijn bijzaken; als je vindt dat de moderne autosport te steriel en te zeer gereguleerd is, dan is de Revival voor jou een weekeinde lang genieten.
Reacties