Porsche 984

Nee, schaam je niet als je dacht dat dit een Fiat Barchetta was. Wij dachten toen we vluchtig keken hetzelfde. Het is de Porsche 984 waaraan het merk van 1984 tot 1987 werkte. Hij woog 880 kilo en produceerde 135 pk. Net iets sneller dan een Mazda MX-5, dus. Van een productieversie kwam het nooit.

Porsche Cayenne Cabrio

Vijftien jaar geleden lachte de wereld smakelijk om dit idee: een Porsche Cayenne Cabrio. Wat hadden de ingenieurs in Zuffenhausen gebruikt? Nou, iets waarmee ze de toekomst konden voorspellen, want tien jaar later kwam Nissan met de Murano CrossCabriolet en Land Rover met de Range Rover Evoque Cabrio. En Volkswagen gaat hetzelfde doen met de T-Roc.

Porsche 911 Carrera 3.2 Speedster

In 1987 speelde Porsche al met het idee van een nieuwe Speedster. Deze eenzitter had niet eens een voorruit. De wereld zat nog niet in de geldschieter-modus zoals nu en van een productieversie kwam het niet. De nieuwste Porsche 911 Speedster had meer geluk.

Porsche Panamericana

Porsche doet niet aan halfbakken verjaardagen. Ferry Porsche vierde zijn 80e verjaardag in 1989 en kreeg als verrassing dit concept gepresenteerd. De Porsche Panamericana haalde het productiestadium niet, maar veel elementen kwamen terug in de volgende generatie Porsche 911, de 993.

Porsche 918 Spyder ‘Rolling Chassis’

Laat het maar aan de Duitsers over om pakkende namen te bedenken voor hun prototypes. ‘Porsche 918 Spyder “Rolling Chassis”‘ is de pakkende titel voor het rollende testchassis van de Porsche 918 Spyder. Veel componenten waren al digitaal getest voordat ze in het echt toegepast werden. De hybride aandrijflijn echter niet en daarom moest dit rauw ogende ding gemaakt worden. De Porsche 918 Spyder ‘Rolling Chassis’ moest in 2012 ook journalisten ervan overtuigen dat de 918 Spyder een levensvatbaar idee was. Dat heeft de productieversie inmiddels lang en breed bewezen, dunkt ons.

Vijf Porsche-prototypes die je nog niet kende

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)