
De Urus is de snelst verkopende Lamborghini ooit gebouwd. Vorig jaar verkocht het merk ruim 5.300 stuks. Je zou bijna denken dat er heus wel wat klanten zijn die wat extra willen betalen voor een versie met een V10 of een V12 – of misschien een W12 van Bentley. Zo wordt het écht een concurrent voor de Ferrari Purosangue. Maar in plaats daarvan gaan ze op de verstandige toer met een Urus Hybrid.
Lambo-baas Stephan Winkelmann laat weten dat de huidige versie van het succesnummer er in ieder geval tot 2029. De volgende Urus vol-elektrisch wordt, maar er nog een tussenstap. Winkelmann zegt dat de huidige Lamborghini Urus eerst hybride wordt. Aan welke aandrijflijn we moeten denken, is niet bekend, maar waarschijnlijk een V8 of een V6 met een elektromotor erbij.
Dat vertelt hij aan onder andere Road and Track bij de onthulling van de volgende Lamborghini. Over de opvolger van de Aventador zegt Winkelmann het volgende: ‘De eerste is een positioneringsauto, dus een echte Lamborghini. Het topje van de ijsberg van onze line-up. En dan komt de Lamborghini Urus als hybride in 2024. Aan het einde van 2024 komt een gloednieuwe Huracán op de markt.’
Een extra model in de Lambo line-up
Winkelmann licht de verdere elektrificatieplannen toe: ‘In 2028 en 2029 hebben we onze eerste twee batterij-elektrische auto’s. We gaan een vierde model krijgen, dus vandaag hebben we drie modellen. Het zal de eerste auto zijn [van Lamborghini] die volledig batterij-elektrisch is in 2028. En dan in 2029 komt er een nieuwe Urus.’
Het nieuwe model en de Urus moeten er in 2029 voor zorgen dat het merk 80 procent minder CO2 uitstoot dan nu. Hoe de volledig elektrische supercar eruit komt te zien en waar Lamborghini hem wil positioneren, maakt Winkelmann nog niet bekend. Eerst maar even de onthulling van de opvolger van de Lamborghini Aventador afwachten.
Meer van TopGear


Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ook al heb je veel geld, dan nog kun je geen Lamborghini kopen

De Lamborghini Urus is binnenkort alleen nog maar te krijgen als hybride

De sterkste Lamborghini Urus ooit is deze plug-in hybride Urus SE

Het kan niet lang duren voordat Nederland de Urus Performante als politieauto krijgt

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

Elektrische auto’s maakt de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Waarom won Norris terwijl Piastri sneller was? En wat gebeurde er nu met Verstappen?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Chloe Dowsett heeft een bijzondere baan bij Rolls-Royce
