Leuk contrast: vanochtend toonden we je de toffe, dikke, geïnspireerde Citroën DS5, en nu dit. Volkswagen heeft na 83 jaar de New Beetle er uitgeknikkerd, en doopt z’n opvolger gewoon Beetle. Terecht, want hier is niks vernieuwends meer aan.
Z’n voorkant is hetzelfde gebleven, maar dan wat breder. Z’n daklijn is hetzelfde, maar dan wat platter, en oké: z’n achterkant is anders. Maar saai. De oude New Beetle mag dan nogal girly zijn geweest, hij was tenminste wel frivool en lollig, ooit. Deze is dat nu al niet, en daarmee rijst bij ons de vraag wat het nut van dit model eigenlijk nog is.
Vind je een Golf te normaal, dan koop je namelijk een Scirocco, een vette auto die er goed uitziet én prima rijdt. De Beetle zou daarnaast een hippe retro-optie moeten zijn, maar voor zo ver we nu kunnen bepalen, is het weinig meer dan een Golf met ronde spatborden. Zelfs het interieur is precies even droog als in andere VW’s.
Wat ons betreft was dit voor Volkswagen een alles-of-niets-moment geweest. Of die hele Beetle de nek om draaien, of komen met iets uitbundigs en briljants waarmee ze iedereen die hun merk saai durft te noemen in één klap het zwijgen op zouden leggen. Maar nee, het is de zoveelste druppel in het overvolle glas halflauwe degelijkheid. Jongens van VW, kijk nog eens goed naar Mini of de Fiat 500, en besef de kans die jullie hebben laten liggen.
De Beetle staat in oktober bij de dealer met de bekende trits aan Volkswagen-motoren. De sterkste meet 200 pk, en ja, diesels en BlueMotion-modellen (1.2 TSI, 105 pk) zijn er ook.
Reacties