
Leuk contrast: vanochtend toonden we je de toffe, dikke, geïnspireerde Citroën DS5, en nu dit. Volkswagen heeft na 83 jaar de New Beetle er uitgeknikkerd, en doopt z’n opvolger gewoon Beetle. Terecht, want hier is niks vernieuwends meer aan.
Z’n voorkant is hetzelfde gebleven, maar dan wat breder. Z’n daklijn is hetzelfde, maar dan wat platter, en oké: z’n achterkant is anders. Maar saai. De oude New Beetle mag dan nogal girly zijn geweest, hij was tenminste wel frivool en lollig, ooit. Deze is dat nu al niet, en daarmee rijst bij ons de vraag wat het nut van dit model eigenlijk nog is.
Vind je een Golf te normaal, dan koop je namelijk een Scirocco, een vette auto die er goed uitziet én prima rijdt. De Beetle zou daarnaast een hippe retro-optie moeten zijn, maar voor zo ver we nu kunnen bepalen, is het weinig meer dan een Golf met ronde spatborden. Zelfs het interieur is precies even droog als in andere VW’s.
Wat ons betreft was dit voor Volkswagen een alles-of-niets-moment geweest. Of die hele Beetle de nek om draaien, of komen met iets uitbundigs en briljants waarmee ze iedereen die hun merk saai durft te noemen in één klap het zwijgen op zouden leggen. Maar nee, het is de zoveelste druppel in het overvolle glas halflauwe degelijkheid. Jongens van VW, kijk nog eens goed naar Mini of de Fiat 500, en besef de kans die jullie hebben laten liggen.
De Beetle staat in oktober bij de dealer met de bekende trits aan Volkswagen-motoren. De sterkste meet 200 pk, en ja, diesels en BlueMotion-modellen (1.2 TSI, 105 pk) zijn er ook.
Meer van TopGear


Volkspod: mini-motor van een Kever-spatbord

Koop nu deze Volkswagen Beetle Outlaw

Klassieke Volkswagens in elektrische vorm

De laatste Volkswagen Beetle is hier

De auto’s van Toto Wolff

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Gordelverklikker geliquideerd in Amsterdam: ‘Ik heb nergens spijt van’

In dit vakantieland is het binnenkort verplicht om een zwaailicht mee te nemen

Nu niemand meer een Tesla Model Y koopt, is een heel ander soort auto ineens de populairste in Europa

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop
