Volkswagen heeft de verrassing voor de Detroit Motor Show goed geheim kunnen houden: dit hier is namelijk de CrossBlue Concept. Wat het precies is? Tsja…
Hij is groot, dat is een ding dat zeker is: op één centimetertje na 5 meter, wat zo'n 20 centimeter langer is dat een Touareg. Hij is ook breder dan die auto en ongeveer net zo hoog. Toch staat hij op het onderstel van de Golf, of liever: op de ondersteltechniek van de Golf. VW heeft altijd hoog opgegeven over de flexibiliteit van dat 'MQB' geheten platform en lijkt met de CrossBlue daarvan het bewijs te willen leveren.
De aandrijving? Raad eens? Juist: hybride. Klinkt wel goed trouwens: een 190 pk sterke 2.0 TDI, een elektromotor van 55 pk voor en eentje van 115 achter, wat het maximale vermogen op 306 pk brengt (nee, vraag ons ook niet waar ze bij VW hebben leren rekenen – tikken we gewoon braaf over uit de persinfo). Hoe dan ook, genoeg voor een sprintje naar 100 km/u in 7,5 seconden en een top van 204 km/u. Én voor een verbruik dat, met zo'n joekel, zou moeten blijven steken op 1 op 47,6. Dat is bij de standaard-verbruikstest: gebruik je alleen de dieselmotor dan doe je 1 op 20,4, gebruik je alleen de elektromotoren dan sta je na 33 kilometer stil.
Met het interieur kun je bijna letterlijk alle kanten op. Je kunt er met zijn zevenen in (dat middelste, nu omgeklapte stoeltje op de middelste rij lijkt ons geen aanrader, maar het kan) en dan heb je nog 330 liter over voor AH-tassen. Klap de derde rij weg en je hebt dik 800 liter ruimte; mik ook de tweede rij plat en je kunt het overgebleven zwembad vullen met 2.000 liter.
VW zegt zelf dat de CrossBlue voornamelijk gericht is op de Amerikaanse markt. En wij dan? Zou er bij ons plaats zijn voor een zevenzits dubbelmidi-SUV voor mensen die een Tiguan te klein en een Touareg te SUV vinden? Ach, we hebben de laatste tijd raardere niches voorbij zien komen. We merken het wel.
Reacties