
Houdt de Golf na ruim 50 jaar op te bestaan? Het is niet zeker of er nog een Volkswagen Golf 9 op de planning staat, geeft het merk toe. Het autoconcern twijfelt of een nieuwe generatie van de Golf nog wel de moeite waard is met alle ontwikkelingen binnen de EU. Dat zou betekenen dat de Golf, die sinds 1974 in het aanbod zit, verdwijnt.
Volgens de Duitse krant Welt Am Sonntag is Volkswagen momenteel druk bezig met het updaten van de huidige Golf. Of er na die facelift nog een Volkswagen Golf 9 komt, is volgens de krant nog niet zeker. Volkswagen-opperhoofd Thomas Schäfer geeft toe dat de beslissing nog niet is gevallen: ‘Over twaalf maanden weten we meer.’ Het lot van de Volkswagen Golf hangt af van de ontwikkelingen binnen de EU.
Is Euro 7 te streng?
Er zitten nieuwe Euro 7-emissienormen aan te komen. Andere merken meldden al dat deze eisen heel streng zijn en daardoor ontwikkelingskosten opjagen. Ook zouden de auto’s 3.000 tot 5.000 euro duurder worden vanwege complexere systemen. Bij auto’s met een grote marge kunnen deze kosten nog gedekt worden, maar bij een Volkswagen Golf 9 zou dat al lastiger worden.
Volgens Schäfer ‘zullen we moeten zien of het de moeite waard is om een nieuw voertuig te ontwikkelen dat niet de volle zeven of acht jaar meegaat’, zei hij. Hij vult aan dat het ‘extreem duur’ is om een auto te ontwikkelen. Het kan dus ook zijn dat Volkswagen ervoor kiest om het geld in een elektrische auto te stoppen.
Wat als er geen Volkswagen Golf 9 komt?
De Golf is één van de bekendste automodellen ter wereld. Het zou eeuwig zonde zijn om na ruim 50 jaar het naamplaatje te begraven. De marketingafdeling zal ongetwijfeld iets bedenken om de Golf nieuw leven in te blazen, misschien als een elektrisch model of als een uitvoering van de Volkswagen ID.3. Maar dat is voor nu alleen nog speculatie.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Chloe Dowsett heeft een bijzondere baan bij Rolls-Royce

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Helmplicht voor fietsers komt er toch, maar alleen voor kale mannen

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers
