Volkswagen Golf: de uitersten

Natuurlijk staat op de Salon van Parijs, die vandaag de deuren opende voor de pers, de Volkswagen-stand geheel in het teken van de nieuwe Golf. Nu zijn ook de (voorlopige) uitersten onthuld: de nieuwe BlueMotion en de kakelverse GTI.

Aanstaande maandag gaan we voor het eerst met de Golf 7 rijden, maar dat zal nog in geen van deze twee versies zijn, want officieel zijn het nog ‘studies’. Joost mag weten waarom (zo veel zal hier niet meer aan veranderen), maar ook Duiste wegen zijn soms ondoorgrondelijk.

Goed, eerst maar die auto die je (vanaf medio 2013) op elke hoek van een straat bij jou in de buurt gaat tegenkomen: de nieuwe BlueMotion dus. Dat belooft weer een leaselieveling te worden, want maar 85 gr/km CO2, dus 14 procent bijtelling. VW claimt een verbruik van 1 op 31,25, waardoor je op een volle tank van Amsterdam naar Parijs, weer terug en weer naar Parijs zou moeten kunnen rijden (1.562 km). Zal in de praktijk wel weer iets anders uitpakken, maar ach: Antwerpen is ook een leuke stad moet je maar denken. De belangrijkste redenen voor die zuinigheid: een lager gewicht (100 kilo minder dan voorheen), lage rolweerstandbanden, aerodynamische maatregeltjes, minder interne wrijving in de motor, een lange vijfde versnelling en nog zo wat min of meer bekende afknijpfoefjes. Nu maar hopen dat Volkswagen het voor elkaar heeft gekregen hem ook een beetje vlot te laten rijden, zodat deze niet net als zijn voorganger in no-time de bijnaam SlowMotion krijgt. De motor is een 1.6 TDI van 110 pk, dus in principe zou dat moeten kunnen.

Dan de GTI. Die heeft er in vergelijking met zijn voorganger 10 pk en en 70 Nm bijgekregen, wat de totalen op respectievelijk 220 en 350 brengt. Dat extra koppel zie je vooral terug bij tussensprintjes: van 80 tot 120 km/u zou maar vijf seconden hoeven duren. De 0-100 doet ie trouwens in 6,6 seconden, de top bedraagt 246 km/u. Als je dat niet hard genoeg gaat, kun je opteren voor het Performance-pakket: dan krijg je er nog 10 pk bij en knabbel je nog eentiende van die sprinttijd af. En kun je ongetwijfeld harder door bochten en harder remmen, want een mechanisch sperdifferentieel en reuzenremmen (17 inch!) zitten daar ook bij. Traditiegetrouw ziet de GTI er wel lekker dik maar zeker niet al te woest uit: een andere voorspoiler, wat rode accenten, gescheiden skirts en andere wielen moeten het doen. De GTI komt in de lente van 2013.
 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken