Volkswagen Golf VII, hij is er

Vrees niet, leaseridders, het lange wachten is voorbij. Dit is de volledig nieuwe Volkswagen Golf, en voor je het vraagt: ja, hij komt er ook met 14 procent bijtelling. Ho ho, rustig maar. Kom van die tafel af.

Op 4 september trok Volkswagen in Berlijn het doek van de Golf VII, zoals hij officieel heet. Wij waren erbij, zoals je op onze Twitter kon zien, en we waren niet verrast. Ten eerste omdat de eerste persfoto’s vooraf al uitgelekt waren via obscure Russische kanalen, en ten tweede omdat hij verdraaid veel op zijn voorganger lijkt.

Hoewel de vorige generaties Golf steeds een aardige designsprong maakten, is er bij de nieuwste telg gekozen voor een behoudend en door en door herkenbaar ontwerp. Is dat erg? Welnee. De Golf is een bestseller, een wereldsucces, een iconische topper. Iedereen houdt ervan, iedereen wil erin gezien worden. Of niet soms? Never change a winning team. If it ain’t broken, don’t fix it. En meer van dat soort geijkte uitspraken.

Het feit dat de voorkant er bijna precies hetzelfde uitziet, betekent niet dat ze in Wolfsburg hebben lopen lanterfanten. Om te beginnen staat de Golf op Volkswagens inmiddels bekende MQB-platform, waarop bijvoorbeeld ook de Audi A3 gestoeld is. Dat betekent een efficiëntere bouwwijze en mede hierdoor een aanzienlijk lager gewicht: afhankelijk van de uitvoering scheelt het zo’n 100 kilo, waarmee de Golf knap is afgetraind tot het gewicht van de vierde generatie uit 1998. Ondertussen werd ie wel in alle richtingen groter, loopt het dak verder door naar achteren en werd de wielbasis langer gemaakt voor een ruimer interieur. Ook de bagageruimte groeide, tot 380 liter met de achterbank omhoog.

Onder andere dankzij start/stop-technologie en hergebruikte remenergie werden de motoren in de Golf 14 tot 23 procent zuiniger. Zo verbruikt de nieuwe 1.4 TSI (met cilinderuitschakeling) niet meer dan 4,8 l/100 km en stoot ie 112 g/km aan CO2 uit. Er komt ook een BlueMotion-versie die een haast belachelijke 3,2 l/100 km en 85 g/km laat noteren. Hoe milieulief wil je het hebben? En dan durft er nog een stel Greenpeace-figuren tegen deze auto te protesteren (zie wederom onze Twitter).

De nieuwe Golf is, zoals je mag verwachten, optioneel vol te hangen met de nieuwste technieken op het gebied van veiligheid en comfort. In de eerste categorie noemen we botsdetectie in de stad, PreCrash (gordels aanspannen, ramen dicht) en het standaard geleverde Multi Collision Brake, dat blijft remmen na een botsing en zo zorgt dat de auto niet doorschiet. Verder hebben alle modellen een XDS elektronisch sperdifferentieel, zijn er touchscreens te krijgen in drie formaten, tot een royale 8 inch, en kun je beschikken over vermoeidheidsherkenning, rijbaanassistentie, adaptieve cruisecontrole, variabele stuuruitslag, dynamische koplampen, verkeersbordherkenning, automatisch inparkeren… Oftewel zo’n beetje alles wat je ook op een huidig model S-klasse kunt vinden, en meer.

De Golf VII staat vanaf 3 november bij de dealer voor een op dit moment nog onbekende prijs, maar je kunt ‘m al vanaf 1 oktober bestellen. In eerste instantie zijn er alleen twee benzine- en twee dieselversies leverbaar: de 1.2 TSI (85 pk), de eerder genoemde 1.4 TSI (140 pk), de 1.6 TDI (105 pk) en de 2.0 TDI (150 pk). Ze komen er met handgeschakelde zesbak of met DSG-transmissie. Oh, en binnen niet al te lange tijd volgt die lekkere BlueMotion waar jij zo onstuimig op zit te wachten.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken