
Gisteren presenteerde Volkswagen zijn toekomstige elektrische hatchback, de ID.2all. Met het formaat van een Polo, de ruimte van een Golf en een prijs van 25.000 euro moet deze auto een ware allemansvriend worden. We waren al positief verrast door de ID.2all en werden nog blijer toen we de dikke achterste wielkasten zagen. Een hint naar een Volkswagen ID.2all GTI?
Het antwoord op die vraag komt van VW-bestuurslid voor technische ontwikkeling Kai Grünitz: ‘We werken aan een sportieve versie. Wel wordt deze voorwielaangedreven, geen vierwielaandrijving’, zegt hij over de Volkswagen ID.2all tegen TopGear. Dat laatste is ergens wel jammer, maar goed; een ID.2all GTX of GTI zit dus in de pijplijn.
Volkswagen ID.2all GTI?
Over die twee badges zegt Grünitz: ‘Of het een GTI, GTX of wat dan ook wordt, gaan we zien.’ Dat houdt Volkswagen dus liever nog even geheim, net als de (beoogde) prestatiecijfers van de sportieve versie van ID.2all. De gewone versie moet in ieder geval 226 pk produceren en van 0 naar 100 km/u gaan in minder dan zeven seconden. Daardoor is hij sterker en sneller dan bijvoorbeeld een Golf GTI van de vijfde generatie. We mogen er gerust van uitgaan dat de GTI/GTX nog een stukje rapper is.
‘Ik heb een getal in mijn hoofd voor het vermogen, maar dat zal een verrassing blijven voor de volgende keer dat we elkaar zien’, zegt Grünitz. Laten we daar dan nog maar even op wachten. Het lijkt er in ieder geval op dat de relatief betaalbare hete hatchback niet uitsterft in het elektrische tijdperk. En dat is heel goed nieuws.
Meer van TopGear


De nieuwe Volkswagen ID.2All heeft de tellers van de Golf 1 of Kever

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit politiekorps heeft 50 auto’s in de vloot die sneller zijn dan jouw auto

Volkswagen stopt met GTX-badge en gaat toch door met GTI en R

Dit is de datum waarop de Volkswagen GTI-Treffen wordt gehouden in 2024

Volgende Volkswagen Polo GTI krijgt een 2.0!

Volkswagen Golf GTI Clubsport – de kers op de taart

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken
