
De eerste GTX-modellen waren dan misschien niet de heetste modellen, maar dit hierboven zou een stuk beter moeten presteren. Volkswagen maakt eindelijk bekend dat de ID.3 een GTX-uitvoering krijgt die dient als het elektrische broertje van de Golf GTI. Hij is er in twee smaken en krijgt maximaal 326 pk. Het vermogen stuurt ie altijd naar de achterwielen. Klinkt nu al als een hele berg lol.
Het vermogen van 326 pk krijg je bij de GTX Performance-versie. De normale ID.3 GTX krijgt 286 pk mee van Volkswagen. Nog steeds 80 pk meer dan in de standaard ID.3. De gewone GTX gaat in zes seconden naar 100 km/u vanuit stilstand en heeft een topsnelheid van 180 km/u. De Performance-uitvoering is 0,4 seconden sneller bij het sprintje en gaat door tot 200 km/u.
De Volkswagen ID.3 GTX komt verder dan een normale ID.3
Ondanks het extra vermogen groeit de actieradius. Een nieuwe 79-kWh lithium-ion batterij kun je tot 175 kW snelladen. Na ongeveer 26 minuten zou je de EV van 10 procent naar 80 procent vol kunnen laden. Volgens de WLTP moet de Volkswagen ID.3 GTX 600 kilometer ver kunnen komen met een volle accu. De actieradius van de Performance is niet bekend, maar die zal waarschijnlijk wat kleiner zijn.
Ook in het ontwerp zijn er wat opvallende veranderingen ten opzichte van de gewone ID.3. Er is nieuwe led-verlichting, een nieuwe voorbumper, een agressievere diffuser en toffe 20-inch wielen die speciaal voor de GTX zijn gemaakt. Oh, en er zijn genoeg badges die aantonen dat je ‘de snellere versie’ van de ID.3 hebt.
De GTX moet een stuk leuker rijden
Onderhuids is er hard gewerkt om de ID.3 wat lolliger te maken. Zo zijn er extra zware stabilisatoren, een multilink-ophanging op de achteras en een onderstel dat speciaal voor de GTX is afgesteld. Via een systeem dat ‘DCC adaptive chassis control’ heet, moet de EV zich anders gedragen per rijmodus.
Vanbinnen zijn er lederen sportstoelen met rode stiksels – een terugkerend kenmerk van hete VW-modellen uit het verleden. Het grootste gedeelte van de knoppen is verwerkt op het stuur en daarachter huist een 5,3-inch bestuurdersscherm. Het display in het midden meet 10 inch. Net als bij andere nieuwe VW’s kun je de betere levensvragen aan ChatGPT stellen.
De prijs van de sportieve ID.3
Ergens deze zomer kun je de Volkswagen ID.3 GTX en GTX Performance bestellen. Hoeveel vakantiegeld je dan in de EV moet stoppen, is nog niet bekend. Voor een standaard ID.3 ben je minimaal 39.990 euro kwijt. Een vergelijkbare hot-hatch is de MG 4 XPower. Die gaat voor 42.285 euro. Daar zal de GTX wel boven gaan zitten. Heb jij dat ervoor over?
Eén reactie op “De Volkswagen ID.3 GTX heeft achterwielaandrijving en 326 pk”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Gave EV!