
De eerste GTX-modellen waren dan misschien niet de heetste modellen, maar dit hierboven zou een stuk beter moeten presteren. Volkswagen maakt eindelijk bekend dat de ID.3 een GTX-uitvoering krijgt die dient als het elektrische broertje van de Golf GTI. Hij is er in twee smaken en krijgt maximaal 326 pk. Het vermogen stuurt ie altijd naar de achterwielen. Klinkt nu al als een hele berg lol.
Het vermogen van 326 pk krijg je bij de GTX Performance-versie. De normale ID.3 GTX krijgt 286 pk mee van Volkswagen. Nog steeds 80 pk meer dan in de standaard ID.3. De gewone GTX gaat in zes seconden naar 100 km/u vanuit stilstand en heeft een topsnelheid van 180 km/u. De Performance-uitvoering is 0,4 seconden sneller bij het sprintje en gaat door tot 200 km/u.
De Volkswagen ID.3 GTX komt verder dan een normale ID.3
Ondanks het extra vermogen groeit de actieradius. Een nieuwe 79-kWh lithium-ion batterij kun je tot 175 kW snelladen. Na ongeveer 26 minuten zou je de EV van 10 procent naar 80 procent vol kunnen laden. Volgens de WLTP moet de Volkswagen ID.3 GTX 600 kilometer ver kunnen komen met een volle accu. De actieradius van de Performance is niet bekend, maar die zal waarschijnlijk wat kleiner zijn.
Ook in het ontwerp zijn er wat opvallende veranderingen ten opzichte van de gewone ID.3. Er is nieuwe led-verlichting, een nieuwe voorbumper, een agressievere diffuser en toffe 20-inch wielen die speciaal voor de GTX zijn gemaakt. Oh, en er zijn genoeg badges die aantonen dat je ‘de snellere versie’ van de ID.3 hebt.
De GTX moet een stuk leuker rijden
Onderhuids is er hard gewerkt om de ID.3 wat lolliger te maken. Zo zijn er extra zware stabilisatoren, een multilink-ophanging op de achteras en een onderstel dat speciaal voor de GTX is afgesteld. Via een systeem dat ‘DCC adaptive chassis control’ heet, moet de EV zich anders gedragen per rijmodus.
Vanbinnen zijn er lederen sportstoelen met rode stiksels – een terugkerend kenmerk van hete VW-modellen uit het verleden. Het grootste gedeelte van de knoppen is verwerkt op het stuur en daarachter huist een 5,3-inch bestuurdersscherm. Het display in het midden meet 10 inch. Net als bij andere nieuwe VW’s kun je de betere levensvragen aan ChatGPT stellen.
De prijs van de sportieve ID.3
Ergens deze zomer kun je de Volkswagen ID.3 GTX en GTX Performance bestellen. Hoeveel vakantiegeld je dan in de EV moet stoppen, is nog niet bekend. Voor een standaard ID.3 ben je minimaal 39.990 euro kwijt. Een vergelijkbare hot-hatch is de MG 4 XPower. Die gaat voor 42.285 euro. Daar zal de GTX wel boven gaan zitten. Heb jij dat ervoor over?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “De Volkswagen ID.3 GTX heeft achterwielaandrijving en 326 pk”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is

Het lijkt erop dat Volkswagen plannen heeft om de ID.3 alweer te schrappen

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

Gave EV!