
De eerste GTX-modellen waren dan misschien niet de heetste modellen, maar dit hierboven zou een stuk beter moeten presteren. Volkswagen maakt eindelijk bekend dat de ID.3 een GTX-uitvoering krijgt die dient als het elektrische broertje van de Golf GTI. Hij is er in twee smaken en krijgt maximaal 326 pk. Het vermogen stuurt ie altijd naar de achterwielen. Klinkt nu al als een hele berg lol.
Het vermogen van 326 pk krijg je bij de GTX Performance-versie. De normale ID.3 GTX krijgt 286 pk mee van Volkswagen. Nog steeds 80 pk meer dan in de standaard ID.3. De gewone GTX gaat in zes seconden naar 100 km/u vanuit stilstand en heeft een topsnelheid van 180 km/u. De Performance-uitvoering is 0,4 seconden sneller bij het sprintje en gaat door tot 200 km/u.
De Volkswagen ID.3 GTX komt verder dan een normale ID.3
Ondanks het extra vermogen groeit de actieradius. Een nieuwe 79-kWh lithium-ion batterij kun je tot 175 kW snelladen. Na ongeveer 26 minuten zou je de EV van 10 procent naar 80 procent vol kunnen laden. Volgens de WLTP moet de Volkswagen ID.3 GTX 600 kilometer ver kunnen komen met een volle accu. De actieradius van de Performance is niet bekend, maar die zal waarschijnlijk wat kleiner zijn.
Ook in het ontwerp zijn er wat opvallende veranderingen ten opzichte van de gewone ID.3. Er is nieuwe led-verlichting, een nieuwe voorbumper, een agressievere diffuser en toffe 20-inch wielen die speciaal voor de GTX zijn gemaakt. Oh, en er zijn genoeg badges die aantonen dat je ‘de snellere versie’ van de ID.3 hebt.
De GTX moet een stuk leuker rijden
Onderhuids is er hard gewerkt om de ID.3 wat lolliger te maken. Zo zijn er extra zware stabilisatoren, een multilink-ophanging op de achteras en een onderstel dat speciaal voor de GTX is afgesteld. Via een systeem dat ‘DCC adaptive chassis control’ heet, moet de EV zich anders gedragen per rijmodus.
Vanbinnen zijn er lederen sportstoelen met rode stiksels – een terugkerend kenmerk van hete VW-modellen uit het verleden. Het grootste gedeelte van de knoppen is verwerkt op het stuur en daarachter huist een 5,3-inch bestuurdersscherm. Het display in het midden meet 10 inch. Net als bij andere nieuwe VW’s kun je de betere levensvragen aan ChatGPT stellen.
De prijs van de sportieve ID.3
Ergens deze zomer kun je de Volkswagen ID.3 GTX en GTX Performance bestellen. Hoeveel vakantiegeld je dan in de EV moet stoppen, is nog niet bekend. Voor een standaard ID.3 ben je minimaal 39.990 euro kwijt. Een vergelijkbare hot-hatch is de MG 4 XPower. Die gaat voor 42.285 euro. Daar zal de GTX wel boven gaan zitten. Heb jij dat ervoor over?
Eén reactie op “De Volkswagen ID.3 GTX heeft achterwielaandrijving en 326 pk”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)

Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Gave EV!