
Zie hier: de nieuwe Volkswagen ID.7 Tourer. Het is de stationwagenversie van de ID.7 en hij heet inderdaad niet Variant. Laten we beginnen met de belangrijkste cijfers: 605 en 1.714. Dit is niet het vermogen en het koppel (dat bewaren ze voor de ID.7 GTX, toch?), maar de bagageruimte in liters. De wereld heeft stationwagens nodig – dus we zijn blij dat ie er is.
Naast genoeg ruimte voor de bagage van het hele gezin inclusief vriendjes en vriendinnetjes, heeft de ID.7 Tourer ook genoeg vermogen. Onderhuids deelt de Tourer alles met de gewone ID.7. Er is een elektromotor die de achterwielen aandrijft en zorgt voor 286 pk. Bij de lancering kun je in Nederland alleen nog de Pro-uitvoering bestellen, later volgt de Pro S.
De actieradius van de Volkswagen ID.7 Tourer
Beide uitvoeringen krijgen hetzelfde vermogen, maar hebben verschillende batterijen. De Pro wordt geleverd met een 77-kWh batterij die zorgt voor 603 kilometer aan actieradius. Dit is nog geen 15 kilometer minder dan de sedan. De Pro S heeft een accu van 86 kWh waarmee je 685 kilometer ver komt. Opladen kan dan weer tot 175 kW waarmee je binnen 30 minuten van 10 naar 80 procent kunt laden.
Een ander verschil met de sedan is dat de Volkswagen ID.7 Tourer nieuw voor- en achterverlichting krijgt waarbij voor én achter de VW-logo’s ook licht geven. We vermoeden dat deze feature uiteindelijk ook wel op de sedan gaat komen. De lengte en breedte zijn verder gelijk aan de sedan. Parkeren met de stationwagen zou dus niet lastiger moeten zijn.
Het interieur is ook nagenoeg hetzelfde als de sedan. Wel krijgt de Tourer een aangepast head-up display waar nu Apple CarPlay en Android Auto te zien zijn. Handig, want zo zie je de navigatie van je telefoon eindelijk op de voorruit. Ook is er ChatGPT aan boord, de IDA stemassistent, een ‘Wellness’-app en natuurlijk een berg aan rijassistenten.
Wanneer komt de Volkswagen ID.7 Tourer naar Nederland?
Volgens Volkswagen is deze EV geschikt voor ‘zowel zakelijk als privégebruik’. Wat je ervoor gaat betalen als auto van de zaak of eigen auto is nog niet bekend. Om je een beetje in de goede denkrichting te helpen; de gewone ID.7 gaat voor tenminste 61.490 euro (61.165 euro in België). Tegen de zomer van dit jaar hoopt Volkswagen de Tourer in de Nederlandse showrooms te hebben. Plaats echter nog niet te vroeg je bestelling, want er is ook nog een ID.7 GTX onderweg.
2 reacties op “De ID.7 Tourer is de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen ID.7 haalt bijna 800 kilometer op één volle accu

Is de Volkswagen ID.7 GTX Tourer de snelle EV-stationwagen die je wilt? (review)

De ID.7 Tourer GTX is gewoon weer een lekkere snelle stationwagen van Volkswagen

Prijs VW ID.7 Tourer: Dit kost de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen

Volkswagen ID.7 review: Hoe rijdt de elektrische tegenhanger van de Passat?

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Met zo’n auto moet je een caravan kunnen trekken.
Wat mag deze trekken?
Ik hoop toch minstens 1500kg
Gave bak! Dit wordt mijn volgende leaseauto.