
Zie hier: de nieuwe Volkswagen ID.7 Tourer. Het is de stationwagenversie van de ID.7 en hij heet inderdaad niet Variant. Laten we beginnen met de belangrijkste cijfers: 605 en 1.714. Dit is niet het vermogen en het koppel (dat bewaren ze voor de ID.7 GTX, toch?), maar de bagageruimte in liters. De wereld heeft stationwagens nodig – dus we zijn blij dat ie er is.
Naast genoeg ruimte voor de bagage van het hele gezin inclusief vriendjes en vriendinnetjes, heeft de ID.7 Tourer ook genoeg vermogen. Onderhuids deelt de Tourer alles met de gewone ID.7. Er is een elektromotor die de achterwielen aandrijft en zorgt voor 286 pk. Bij de lancering kun je in Nederland alleen nog de Pro-uitvoering bestellen, later volgt de Pro S.
De actieradius van de Volkswagen ID.7 Tourer
Beide uitvoeringen krijgen hetzelfde vermogen, maar hebben verschillende batterijen. De Pro wordt geleverd met een 77-kWh batterij die zorgt voor 603 kilometer aan actieradius. Dit is nog geen 15 kilometer minder dan de sedan. De Pro S heeft een accu van 86 kWh waarmee je 685 kilometer ver komt. Opladen kan dan weer tot 175 kW waarmee je binnen 30 minuten van 10 naar 80 procent kunt laden.
Een ander verschil met de sedan is dat de Volkswagen ID.7 Tourer nieuw voor- en achterverlichting krijgt waarbij voor én achter de VW-logo’s ook licht geven. We vermoeden dat deze feature uiteindelijk ook wel op de sedan gaat komen. De lengte en breedte zijn verder gelijk aan de sedan. Parkeren met de stationwagen zou dus niet lastiger moeten zijn.
Het interieur is ook nagenoeg hetzelfde als de sedan. Wel krijgt de Tourer een aangepast head-up display waar nu Apple CarPlay en Android Auto te zien zijn. Handig, want zo zie je de navigatie van je telefoon eindelijk op de voorruit. Ook is er ChatGPT aan boord, de IDA stemassistent, een ‘Wellness’-app en natuurlijk een berg aan rijassistenten.
Wanneer komt de Volkswagen ID.7 Tourer naar Nederland?
Volgens Volkswagen is deze EV geschikt voor ‘zowel zakelijk als privégebruik’. Wat je ervoor gaat betalen als auto van de zaak of eigen auto is nog niet bekend. Om je een beetje in de goede denkrichting te helpen; de gewone ID.7 gaat voor tenminste 61.490 euro (61.165 euro in België). Tegen de zomer van dit jaar hoopt Volkswagen de Tourer in de Nederlandse showrooms te hebben. Plaats echter nog niet te vroeg je bestelling, want er is ook nog een ID.7 GTX onderweg.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “De ID.7 Tourer is de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen ID.7 haalt bijna 800 kilometer op één volle accu

Is de Volkswagen ID.7 GTX Tourer de snelle EV-stationwagen die je wilt? (review)

De ID.7 Tourer GTX is gewoon weer een lekkere snelle stationwagen van Volkswagen

Prijs VW ID.7 Tourer: Dit kost de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen

Volkswagen ID.7 review: Hoe rijdt de elektrische tegenhanger van de Passat?

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

Met zo’n auto moet je een caravan kunnen trekken.
Wat mag deze trekken?
Ik hoop toch minstens 1500kg
Gave bak! Dit wordt mijn volgende leaseauto.