
Zie hier: de nieuwe Volkswagen ID.7 Tourer. Het is de stationwagenversie van de ID.7 en hij heet inderdaad niet Variant. Laten we beginnen met de belangrijkste cijfers: 605 en 1.714. Dit is niet het vermogen en het koppel (dat bewaren ze voor de ID.7 GTX, toch?), maar de bagageruimte in liters. De wereld heeft stationwagens nodig – dus we zijn blij dat ie er is.
Naast genoeg ruimte voor de bagage van het hele gezin inclusief vriendjes en vriendinnetjes, heeft de ID.7 Tourer ook genoeg vermogen. Onderhuids deelt de Tourer alles met de gewone ID.7. Er is een elektromotor die de achterwielen aandrijft en zorgt voor 286 pk. Bij de lancering kun je in Nederland alleen nog de Pro-uitvoering bestellen, later volgt de Pro S.
De actieradius van de Volkswagen ID.7 Tourer
Beide uitvoeringen krijgen hetzelfde vermogen, maar hebben verschillende batterijen. De Pro wordt geleverd met een 77-kWh batterij die zorgt voor 603 kilometer aan actieradius. Dit is nog geen 15 kilometer minder dan de sedan. De Pro S heeft een accu van 86 kWh waarmee je 685 kilometer ver komt. Opladen kan dan weer tot 175 kW waarmee je binnen 30 minuten van 10 naar 80 procent kunt laden.
Een ander verschil met de sedan is dat de Volkswagen ID.7 Tourer nieuw voor- en achterverlichting krijgt waarbij voor én achter de VW-logo’s ook licht geven. We vermoeden dat deze feature uiteindelijk ook wel op de sedan gaat komen. De lengte en breedte zijn verder gelijk aan de sedan. Parkeren met de stationwagen zou dus niet lastiger moeten zijn.
Het interieur is ook nagenoeg hetzelfde als de sedan. Wel krijgt de Tourer een aangepast head-up display waar nu Apple CarPlay en Android Auto te zien zijn. Handig, want zo zie je de navigatie van je telefoon eindelijk op de voorruit. Ook is er ChatGPT aan boord, de IDA stemassistent, een ‘Wellness’-app en natuurlijk een berg aan rijassistenten.
Wanneer komt de Volkswagen ID.7 Tourer naar Nederland?
Volgens Volkswagen is deze EV geschikt voor ‘zowel zakelijk als privégebruik’. Wat je ervoor gaat betalen als auto van de zaak of eigen auto is nog niet bekend. Om je een beetje in de goede denkrichting te helpen; de gewone ID.7 gaat voor tenminste 61.490 euro (61.165 euro in België). Tegen de zomer van dit jaar hoopt Volkswagen de Tourer in de Nederlandse showrooms te hebben. Plaats echter nog niet te vroeg je bestelling, want er is ook nog een ID.7 GTX onderweg.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “De ID.7 Tourer is de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volkswagen ID.7 haalt bijna 800 kilometer op één volle accu

Is de Volkswagen ID.7 GTX Tourer de snelle EV-stationwagen die je wilt? (review)

De ID.7 Tourer GTX is gewoon weer een lekkere snelle stationwagen van Volkswagen

Prijs VW ID.7 Tourer: Dit kost de eerste elektrische stationwagen van Volkswagen

Volkswagen ID.7 review: Hoe rijdt de elektrische tegenhanger van de Passat?

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Met de tellerstand van je auto gesjoemeld? Dan kan de politie vanaf nu je auto in de shredder doen

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Met zo’n auto moet je een caravan kunnen trekken.
Wat mag deze trekken?
Ik hoop toch minstens 1500kg
Gave bak! Dit wordt mijn volgende leaseauto.