Tegenstanders van elektrisch rijden (en daar zijn er nogal wat van) zullen het hilarisch vinden dat ANWB het een pechvoertuig noemt, maar in dit geval is het geen voertuig dat vaak pech heeft. Het is een voertuig voor mensen die pech hebben. Babyolie is namelijk ook niet van baby’s gemaakt. De ANWB zet nu 30 exemplaren van de ID. Buzz Cargo in als Wegenwacht.

De Volkswagen ID. Buzz van de Wegenwacht heeft in totaal 600 kilo extra spullen bij zich. Hierdoor verwachten Volkswagen en de ANWB dat de actieradius 250 kilometer is. Het opgegeven verbruik (dat sowieso in de praktijk altijd iets minder is) is ruim 400 kilometer. De ID. Buzz heeft een universeel reservewiel, meerdere accu’s, EHBO-trommel en een starthulpinstallatie aan boord.

‘Optioneel kan de nieuwe ANWB-bus ook nog een zogenoemde charger aan de trekhaak meenemen, zodat de ID. Buzz stilgevallen elektrische auto’s ter plekke kan bijladen’, meldt Volkswagen. Zie dit als een soort powerbank. Naast de ID. Buzz rijden er ook al 110 exemplaren van de ID.4 om pechhulp te verlenen. In 2030 wil de Wegenwacht emissievrij zijn.

Reacties

  • Guido Gilissen heeft op 8 februari 2023 geschreven:

    Erg handig zo’n elektrische bus, vooral op een koude winterochtend als het oproepsysteem overkookt en de ID.Buzz halverwege de voormiddag dringend aan de kabel moet …

    Reageer
  • Michel n heeft op 7 februari 2023 geschreven:

    No nog de overheid die dit alles propageert
    Waar ik in Apeldoorn alleen maar lessende politie wagens zie oefenen met blauw licht en sirene in benzine aangedreven volkswagens
    Erg fijn die dubbele overlast

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Guido Gilissen Reactie annuleren

(verplicht)