In veel gevallen zien elektrische auto’s er anders uit dan gelijkwaardige auto’s met een verbrandingsmotor. Naast een andere technische lay-out en een nog grotere behoefte aan minimale luchtweerstand, is dat ook om onderscheidend te zijn. Nu EV’s schering en inslag zijn, is de focus op het ‘anders zijn’ overbodig. Tot die conclusie lijkt Volkswagen gekomen te zijn. Hun elektrische crossover, de ID.4, krijgt een facelift waarbij hij gaat lijken op de benzineversie: de Tiguan.

Mede dankzij dieselgate was Volkswagen er relatief snel bij met het elektrificeren van het modelgamma. Op dit moment hebben ze in bijna alle segmenten een elektrisch alternatief. In sommige gevallen kunnen we ons al gaan afvragen hoe het zit met een opvolger. In dit geval gaat het om de enorm populaire Volkswagen ID.4, waarvoor een update in de planning staat. De ID.4 is er al sinds 2020 en is min of meer ongewijzigd in productie. Normaal gesproken is het dan tijd voor een subtiele facelift.

Ingrijpende facelift voor de Volkswagen ID.4

Nu is dat echter anders. Volkswagen heeft een zeer ingrijpende make-over in de planning staan voor de ID.3, de populairste elektrische Volkswagen. Dat meldt het Britse Autocar. Intern schijnt men de term ‘elektrische Tiguan’ te gebruiken. Op dit moment is de ID.4 een van de populairste elektrische auto’s van het moment. Het is dus best een gewaagde keuze van Volkswagen om flink te gaan sleutelen aan het succesvolle recept van de auto.

Kijk, zo ziet de huidige ID.4 eruit …

Gezien de bijnaam ‘elektrische Tiguan’ kunnen we ervan uitgaan dat qua exterieurdesign de focus minder ‘EV-achtig’ zal zijn en meer als een typische Volkswagen oogt. Dat lijkt te passen in de strategie van Volkswagen. De ID.2 zal ook echt een Volkswagen-design krijgen — toevallig is deze dan elektrisch. Met de ID.4 zal dat niet anders zijn. Het complete exterieur- en interieurdesign zal sterk lijken op dat van de Tiguan.

… en hier moet het op gaan lijken.

De basis blijft gelijk (maar dat zie je dus niet)

In technisch opzicht blijft het echter dezelfde auto. Dus de ID.4 staat op het MEB-platform, met in de basis achterwielaandrijving en optioneel vierwielaandrijving. Op deze manier kan de ID.4 er nog lang tegenaan, voordat er een opvolger klaar moet staan. Volkswagen heeft dit trucje al eens eerder uitgehaald, van de Passat B6 naar de Passat B7. Ondanks een afwijkend interieur en exterieur zijn die twee technisch grotendeels identiek.

Lees ook: De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Naast de ID.4 krijgt ook de ID.3 een soortgelijke make-over. Ook daarbij zal de nadruk minder op het elektrische aspect liggen. Het worden gewoon kloeke Volkswagens, met een hoekiger design, stoere ‘stance’ en herkenbare Volkswagen-styling. Toevallig zijn ze elektrisch. De facelift van de Volkswagen ID.4 staat op de planning voor het einde van dit jaar, of het begin van volgend jaar op zijn laatst.

3 reacties op “In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt”

  1. Ergens wel jammer. Ik vind de ID4 er mooier uitzien dan de Tiguan. Het is ook nog eens een succesvolle EV: goede range, enorm ruim, rijdt goed, superkorte draaicirkel. Met een acceptabele prijs is het succes best logisch.

  2. En zo wordt EV rijden eindelijk gewoon ‘normaal’.
    Het is precies wat het is: een type aandrijving.
    Het blijft opmerkelijk hoeveel fanatisme er is tussen vóór- en tegenstanders; tot het beledigen van ‘de andere partij’ aan toe.
    Het type aandrijving lijkt daarbij relevanter dan ‘de rest’.
    Andersom vonden fabrikanten dat een EV er ook als zodanig uit moest zien.
    Het lijkt er op dat dit nu eindelijk een beetje genormaliseerd begint te raken.

Laat een antwoord achter aan Wijsneus Reactie annuleren

(verplicht)