
‘Hier is een sportieve versie van de Volkswagen Jetta’, vond VW Amerika in 1984 wat sufjes klinken. Daarom bedacht het marketingteam van Volkswagen om de Jetta GLI aan te kondigen als ‘een GTI met een kofferbak’. Klinkt een stuk beter, nietwaar? Veertig jaar na de introductie van de Jetta GLI viert Volkswagen de snellere sedan met een gelimiteerde versie.
De Jetta wordt hier al een tijdje niet meer verkocht, helaas. Volkswagen bouwt 1.984 GLI’s in drie verschillende kleuren. De versie hierboven draagt de kleur ‘Pure Gray’. Voorin ligt een 2,0-liter turbomotor die 231 pk en 350 Nm koppel produceert. Amerikanen kunnen de Jetta GLI bestellen met een handbak met zes versnellingen of een DSG-automaat met zeven versnellingen.
Mensen die bij je instappen zullen gegarandeerd weten dat je geen normale Jetta hebt. Natuurlijk is er een referentie naar je speciale Jetta in de deurlijst, maar ook een labeltje aan de stoelen en de bodem van de bekerhouders verwijzen naar de gelimiteerde versie. Verder zijn er grotere remmen dan bij de standaard Jetta, een sperdifferentieel, verstelbare dempers en een sportuitlaat.
De prijs van de Volkswagen Jetta GLI
Volkswagen omschrijft de Jetta GLI als een ’toegankelijke, Duitse performance sedan’. Hoe toegankelijk? De Jetta met handbak gaat voor 28.085 dollar wat omgerekend ongeveer 25.000 euro is. Voor de GLI met automaat ben je in Amerika 28.885 dollar kwijt. Omgerekend is dat ongeveer 26.000 euro. In Nederland heb je daarvoor net een Polo. Het is niet eerlijk.
Meer van TopGear


Volkswagen maakt de Jetta GLI een flink stuk breder en geeft hem 350 pk

Lolreclame: Volkswagen Jetta als trouwauto

Volkswagen Jetta GLI sneert Amerikanen

Volkswagen Jetta uit F&F weer te koop

Trio Volkswagen Jetta’s voor SEMA

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro
