
‘Hier is een sportieve versie van de Volkswagen Jetta’, vond VW Amerika in 1984 wat sufjes klinken. Daarom bedacht het marketingteam van Volkswagen om de Jetta GLI aan te kondigen als ‘een GTI met een kofferbak’. Klinkt een stuk beter, nietwaar? Veertig jaar na de introductie van de Jetta GLI viert Volkswagen de snellere sedan met een gelimiteerde versie.
De Jetta wordt hier al een tijdje niet meer verkocht, helaas. Volkswagen bouwt 1.984 GLI’s in drie verschillende kleuren. De versie hierboven draagt de kleur ‘Pure Gray’. Voorin ligt een 2,0-liter turbomotor die 231 pk en 350 Nm koppel produceert. Amerikanen kunnen de Jetta GLI bestellen met een handbak met zes versnellingen of een DSG-automaat met zeven versnellingen.
Mensen die bij je instappen zullen gegarandeerd weten dat je geen normale Jetta hebt. Natuurlijk is er een referentie naar je speciale Jetta in de deurlijst, maar ook een labeltje aan de stoelen en de bodem van de bekerhouders verwijzen naar de gelimiteerde versie. Verder zijn er grotere remmen dan bij de standaard Jetta, een sperdifferentieel, verstelbare dempers en een sportuitlaat.
De prijs van de Volkswagen Jetta GLI
Volkswagen omschrijft de Jetta GLI als een ’toegankelijke, Duitse performance sedan’. Hoe toegankelijk? De Jetta met handbak gaat voor 28.085 dollar wat omgerekend ongeveer 25.000 euro is. Voor de GLI met automaat ben je in Amerika 28.885 dollar kwijt. Omgerekend is dat ongeveer 26.000 euro. In Nederland heb je daarvoor net een Polo. Het is niet eerlijk.
Meer van TopGear


Volkswagen maakt de Jetta GLI een flink stuk breder en geeft hem 350 pk

Lolreclame: Volkswagen Jetta als trouwauto

Volkswagen Jetta GLI sneert Amerikanen

Volkswagen Jetta uit F&F weer te koop

Trio Volkswagen Jetta’s voor SEMA

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
