TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen T-Cross. In ons meinummer – half april in de winkel – lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen T-Cross
Uitvoering: 1.0 TSI 115 pk Style
Locatie: Mallorca
Weersomstandigheden: 18 graden, zon en wat wind
Och, het zoveelste kleine bling-SUV’tje maakt z’n opwachting…
Inderdaad. Maar dit inmiddels wat uitgekauwde concept is ook een van de populairste en gaat de komende jaren nog flink aan marktaandeel winnen. Dus wen er maar aan, dat proberen wij ook.
Waarom komt Volkswagen nu pas met zo’n model?
Het is inmiddels bijna een gewoonte voor VW om bij trends de hekken te sluiten. Maar vaak komen ze dan wel met een auto die op veel vlakken de concurrentie voorbijstreeft. We hoopten dat dat in dit geval ook zo zou zijn, maar helaas. Buiten toffe lakkleuren en originele (soms afzichtelijke) interieurpakketten biedt de Volkswagen T-Cross weinig spectaculairs, laat staan revolutionairs.
Wat biedt ie wel?
Ruimte, en een hoop ook. Voor je hoofd en je benen, waar je ook zit. En voor je bagage: dankzij de verschuifbare achterbank kun je tot 455 liter in de achterbak kwijt. Gooi je alles plat, dan zit je op 1.281 liter, en dan heb je de voorste passagiersstoel nog niet omgeklapt. De T-Cross is maar iets groter dan een Polo, maar voelt aan als veel ruimer.
Hoe rijdt de Volkswagen T-Cross?
Hij komt er met een 1.0 TSI (95 of 115 pk), een 1.5 TSI (150 pk, alleen DSG) of als 1.6 TDI (95 pk). We reden de sterkste 1.0 TSI met DSG en waren in eerste instantie teleurgesteld: het motortje moet stevig aanpoten en het geheel komt wat loom en ongeïnteresseerd over. Maar toen wisselden we naar dezelfde motor met handbak, en die maakt een behoorlijk verschil. De T-Cross is zo een stuk levendiger en vrolijker, z’n karakter meer in lijn met z’n uiterlijk.
Nog nadelen?
Kopers zullen op z’n minst een páár opties willen bestellen (de instapper heeft geen airco) en daar wordt de T-Cross al snel best prijzig van. Toch is het interieur, net als bij de grotere T-Roc, opgetrokken uit verbijsterend hard, glimmend en hol klinkend prutplastic. Zonde en zeer vreemd voor een merk dat tot nu toe op dit vlak de standaard zette. De motor is stil, maar we horen op ruw wegdek vrij veel bandenherrie, en de optionele Beats-audio (300 watt) kan de voordeuren laten rammelen als twee emmers in een bakfiets.
Eh, nog voordelen?
Dat Beats-systeem, erg fijn. Het feit dat je VW’s prachtige Active Info-tellerscherm en prima connected infotainment kunt bestellen. De ruimte, zoals eerder genoemd. En elke T-Cross krijgt standaard onder meer actieve rijstrookhulp en dodehoekherkenning.
Wanneer kan ik ’m kopen?
Nu, vanaf 22.621 euro in Nederland. De 1.0 TSI 115 pk Style, zoals wij ’m reden, kost je minstens 27.860 euro.
In TopGear Magazine 167, vanaf 18 april in de winkel, lees je het volledige testverslag van de nieuwe Volkswagen T-Cross.
Reacties