Als we puur zouden kijken naar de snelste Volkswagens van dit moment, zou de helft van dit lijstje bestaan uit Golfjes. Om andere Volkswagens een eerlijke kans te geven, krijgt elk model slechts één plekje in de lijst. Je kunt dus wel raden wat er op nummer één staat in de lijst van de snelste Volkswagen die je nu kunt bestellen, gesorteerd op acceleratietijden.

10. Volkswagen T-Cross Style

Vermogen: 115 pk 0-100 km/u:  10,2 seconden Topsnelheid: 193 km/u Soms zijn ze bij Volkswagen wat laat in een segment. Maar vaak komen ze dan wel met een auto die op veel vlakken de concurrentie voorbijstreeft. We hoopten dat dat in dit geval ook zo zou zijn, maar helaas. Buiten toffe lakkleuren en originele (soms afzichtelijke) interieurpakketten biedt de Volkswagen T-Cross weinig spectaculairs, laat staan revolutionairs.

09. Volkswagen Up! GTI

Vermogen: 115 pk 0-100 km/u:  8,8 seconden Topsnelheid: 196 km/u Dit paupertje moet het doen met een miezerig driecilindertje dat er, ga even zitten, 115 pk tegenaan gooit. Klaar met lachen? Mooi. Echt goedkoop zullen VW’s wel nooit worden, maar daarmee heb je het belangrijkste nadeel van de Up GTI wel gehad. Hij is, en dat is het belangrijkste, de naam van zijn voorganger waardig. Pure lol op postzegelformaat. En daar gaat het om.

08. Volkswagen Passat Highline Business R

Vermogen: 150 pk 0-100 km/u:  8,7 seconden Topsnelheid: 220 km/u In het vierde kwartaal van 2019 komt de vernieuwde middenklasser naar de showrooms met een benzine-motor die 272 pk levert. De Passat zal dus nog fors in de ranglijsten stijgen. Voor nu staat ie nog eventjes op de achtste plaats van de snelste Volkswagen van dit moment.

07. Volkswagen Touran Highline Business R

Vermogen: 190 pk 0-100 km/u:  8,2 seconden Topsnelheid: 220 km/u Heeft komst van twee of meer kindertjes jouw droom om een leuke auto te bezitten kapot gemaakt? Dan heeft Volkswagen voor jou niet de oplossing, maar wel iets om de pijn te verzachten: de Volkswagen Touran met R-Line-pakket. Passen kinderen in, en het smoelt goed.

06. Volkswagen Polo GTI

Vermogen: 200 pk 0-100 km/u:  6,7 seconden Topsnelheid: 238 km/u Met de hand zo snel schakelen als een DSG-bak gaat je van z’n lang zal ze leven niet lukken, daarom is de DSG-versie een forse 1,7 seconden sneller naar de 100 km/u dan de handbak. De topsnelheid van de handgeschakelde Polo is wel hoger: 240 in plaats van 238 km/u.

05. Volkswagen Tiguan TDI Highline Business R

Vermogen: 240 pk 0-100 km/u:  6,2 seconden Topsnelheid: 230 km/u Als je hem eruit vindt zien als een uit de kluiten gewassen Golf: zo rijdt ie ook. Volstrekt probleemloos dus, met een mooi compromis tussen comfortabel en sportief. Hij is een forse klets groter, dus dat voel je wel. En hij is sneller dan de Volkswagen Polo GTI.

04. Volkswagen Arteon Business R

Vermogen: 272 pk 0-100 km/u:  5,6 seconden Topsnelheid: 250 km/u Een prachtige creatie die laat zien waartoe Volkswagen in staat is als ze zich even losrukken uit het veilige en vertrouwde. In deze uitvoering is ie niet goedkoop, maar dat zijn z’n concurrenten ook niet. De vraag is: kies jij in deze klasse voor een VW? Of ga je toch liever voor de concurrentie?

03. Volkswagen Touareg V8 TDI

Vermogen: 421 pk 0-100 km/u:  4,9 seconden Topsnelheid: 250 km/u De 4,0-liter V8 komt al bij 1.000 toeren per minuut op stoom. Tussen de 1.000 en de 3.250 tpm is het maximale koppel beschikbaar. In 4,9 seconden sprint de Volkswagen Touareg V8 TDI naar de 100 km/u en bij 250 km/u doet de begrenzer zijn werk. De aandrijving gaat altijd naar alle wielen via een DSG-bak.

02. Volkswagen T-Roc R

Vermogen: 300 pk 0-100 km/u:  4,9 seconden Topsnelheid: 250 km/u Net als de Golf R krijgt de Volkswagen T-Roc R dus een 2.0 TSI met 300 pk en 400 Nm. Via de DSG-bak gaat het vermogen naar alle wielen. Van 0-100 km/u gaat de SUV in 4,9 seconden. De Golf doet dat in 4,6 seconden. Zoals dat gaat in Duitsland is de topsnelheid begrensd op 250 km/u. Een bezoekje aan een tuner verhelpt deze restrictie.

01. Volkswagen Golf R

Vermogen: 300 pk 0-100 km/u:  4,6 seconden Topsnelheid: 250 km/u Verwacht geen betrokken hardcore-ervaring – de Golf R draait om lachwekkend moeiteloos hard gaan. Inhaalacties doe je neuspeuterend, afritten neem je als vanzelf op circuitsnelheid. Is dat erg? Nee hoor, want daar koop je een Golf R voor.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)