We sluiten niet uit dat we nog eens enorm verrast gaan worden door een kleine cross­over. Dat er opeens iets op de markt komt wat ons het licht laat zien dat kennelijk alle urban active empty-­nesters van Nederland en België al gezien hebben. Maar we zullen het maar alvast verklappen: de Volkswagen T-Cross is niet die auto.

Het moderne Volkswagen maakt er een gewoonte van om de kat uit de boom te kijken wanneer er een trend ontstaat, om er vervolgens – enkele jaren na dato – ongegeneerd mee aan de haal te gaan. De Golf GTE was niet de eerste, maar wel meteen een van de fijnere plug-in hybrides, en de Up kwam vrij laat op het slimme-kleine-auto-feestje, maar is daar nu al jaren toonaangevend.

Wanneer ze eens voor de meute uit lopen, gaat het meestal niet al te goed – zie de New Beetle. Laatbloeien lijkt VW op het lijf geschreven, en het feit dat de T-Cross rijkelijk laat is in een klasse waar concurrenten al jaren garen bij spinnen, belooft dus veel goeds.

Goede styling en fijne opties: check

De Volkswagen T-Cross ziet er ook best tof uit, niet? Een stoer frontje, strakke lijnen, de obligate felle kleurtjes waar belegen wandelstellen met matchende truien zo op vallen – hij heeft het allemaal. Hij staat op hetzelfde MQB-platform als de Polo en heeft ook dezelfde wielbasis, maar is fractioneel langer en bijna 14 centimeter hoger.

VW heeft ervoor gezorgd dat je ’m goed vol spullen kunt stouwen, met een verschuifbare achterbank en een neerklapbare rechtervoorstoel. Nog beter wordt het wanneer je instapt. De ruimte is bijzonder dik voor elkaar: volwassenen kunnen achterin zowel hun hoofd als hun benen riant kwijt (zolang je die verschuifbare bank niet helemaal naar voren zet), en voorin zit je als een active lifestyle-koning op je troon. Verdikkie, denk je bij jezelf, VW heeft het ’m toch maar weer mooi geflikt.

Het minpunt van de Volkswagen T-Cross

Maar dan kijk je eens een beetje rond en valt je iets op. De prachtige, luxueuze, aaibare interieurkwaliteit waar Volkswagen om bekendstaat, die ze twintig jaar geleden met de Golf IV pionierden en sindsdien altijd als ­merkeigenschap bij zich droegen, is nergens te bekennen. Het oogt in eerste instantie keurig, maar nadere inspectie wijst flauw budgetdenken uit.

Als de zon op het dashboard schijnt, weerkaatst hij glimmend hard in je ogen, en het optionele Beats-audiosysteem (een aanrader overigens, voor de geringe meerprijs van 455 euro) heeft haast geen versterking nodig: de holle deurpanelen werken uit zichzelf al als klankkast.

De verstelhendel van de achterbank resoneert bij bepaalde snelheden, de rugleuningen van de voorstoelen buigen als takken in de wind als je je ertegen afzet. Het heeft allemaal een lichte zweem van gemakzucht. Een collega merkte op dat deze vreemde stap achterwaarts van VW, die we ook al bij de T-Roc zagen, wellicht te maken heeft met de populariteit van dit soort auto’s in markten als China en Zuid-Amerika. Daar moet het vooral goedkoop zijn en geeft men niets om luxematerialen.

Is de Volkswagen T-Cross wel een geslaagde crossover?

Normaal gezien zouden er voor ons ­pietluttige Europeanen dan wat aanpassingen worden doorgevoerd, maar iemand besloot kennelijk dat dat geldverspilling was en dat we de Volkswagen T-Cross zo ook wel in groten getale zouden kopen. En als de T-Roc een indicatie is, klopt dat nog ook.

Goed: je krijgt dus een knakeninterieur omdat je een merksnobje bent dat toch wel valt voor alles wat Volkswagen bouwt. Eigen schuld. Is de Volkswagen T-Cross dan op z’n minst een goede auto en een geslaagde crossover? Dat ie ruim is, stelden we al vast, en aangezien dat een reden kan zijn om niet voor een gewone Polo te kiezen (4.500 euro goedkoper, 4.500 keer mooier dashboard), vinkt ie dat vakje dus treffend af.

Een hoge zit? Als je de stoel omhoog krikt wel, in de laagste stand is ie hatchback-achtig. Connected, digitaal bij de tijd en dat soort dingen? Jazeker: het prettige Active Info-tellerscherm is beschikbaar, net als een 8-inch centraal touchscreen dat je vol kunt proppen met apps. Voorin vind je een laadplateau voor je telefoon, plus twee USB-aansluitingen; en achterin nog eens twee.

De motoren van de Volkswagen T-Cross

Motorisch biedt de Volkswagen T-Cross je de bekende 1.0 TSI benzine-driecilinder, naar keus met 95 of 115 pk, waarbij je de laatste in combinatie met een DSG-automaat kunt krijgen. Ook zijn er nog een 1.5 TSI met 150 pk (alleen DSG) en een 1.6 TDI met 95 pk. Wij maken onze eerste T-Cross-­kilometers in de krachtigste 1.0 TSI met DSG en worden daar niet echt warm of koud van.

Het is een kwaaltje van niet al te sterke motoren met een automaat: je hebt het idee dat er continu hard gewerkt moet worden, zonder dat de snelheids­beleving daarbij aansluit. We stappen over naar een handgeschakelde versie met dezelfde motor, en die werkt juist enthousiasmerend.

De driecilinder smeekt om een handbak, waarmee z’n ietwat rauwe karakter een lollig en gretig randje krijgt. De Volkswagen T-Cross rijdt verder namelijk opvallend fijn, zeker als je de optionele knop met verschillende rij-modi laat monteren: die brengt iets meer gewicht in het stuur en meer pep in het gaspedaal. Het geheel lijkt er vooral op uit om je op een prettige, kwieke manier bij te staan in je kilometers.

De Volkswagen T-Cross is niet bepaald goedkoop

In de bekende VW-traditie is de Volkswagen T-Cross niet goedkoop. Op de basisversie van 22.621 euro in Nederland (19.775 euro in België) krijg je niet eens airco, en als je ’m een beetje aankleedt met de aardige foefjes en kleurtjes die je op deze foto’s ziet, kost ie je zomaar meer dan 30 mille.

Wel worden enkele veiligheidssystemen standaard gemonteerd, zoals actieve rijstrookhulp; die ons moedwillig richting een fietser duwt wanneer we er ruim omheen proberen te sturen. Nee, foutloos is de T-Cross allerminst. En toch weten we nu al zeker dat ie als een dolle gaat verkopen.

Specificaties Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk Style (2019)


Motor
999 cc
driecilinder turbo
115 pk @ 5.000 tpm
200 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 10,2 s
top 193 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,9 l/100 km
112 g/km CO2  C label

Afmetingen
4.108 x 1.760 x 1.584 mm
(l x b x h)
2.551 mm (wielbasis)
1.250 kg
40 l (benzine)
455 / 1.281 l (bagage)

Prijzen
€ 27.860 (NL)
€ 23.930 (B)

Het vonnis


Ziet er fris uit, is ruim en rijdt fijn – zeker met handbak. Maar de T-Cross laat steken vallen op vlakken waar VW normaal de standaard zet – verfijning, afwerking, luxegevoel – zonder dat de prijzen daarnaar zijn. Toch zonde

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)