Een diepblauwe introductiekleur, grotere luchthappers, dikkere velgen met grote R-logo’s erop. Ah, daar zul je de nieuwe Volkswagen T-Roc R hebben. Zie het als de hogere broer van de Golf R – met vrijwel gelijke specificaties. En, net zoals zijn hatchbroer, kun je ‘m bestellen met een Akrapovic-pijp.
Wat maakt de Volkswagen T-Roc R bijzonder?
Na de Golf R en de Scirocco R (snik) is de Volkswagen T-Roc R de derde Volkswagen die de R-badge mag dragen. Als je de Touareg R50 en Passat R36 niet meetelt, uiteraard. De lijn begon bij de Golf R32 en sinds de badge zijn cijfertjes verloor, kregen alle R-modellen een 2,0-liter turbomotor. Zo ook de Volkswagen T-Roc R.
Spoedig zal het naar hoge waarschijnlijkheid (tijdelijk) de enige R zijn die je kunt bestellen, want de Golf 7 zit in zijn laatste levensfase. De Golf 8 R moet wachten tot eerst de normale Golf en daarna de GTI is onthuld. Wil je hard gaan in een Volkswagen met vierwielaandrijving, dan ben je dus overgeleverd aan de T-Roc.
Volkswagen T-Roc R: de specificaties
Net als de Golf R krijgt de Volkswagen T-Roc R dus een 2.0 TSI met 300 pk en 400 Nm. Via de DSG-bak gaat het vermogen naar alle wielen. Van 0-100 km/u gaat de SUV in 4,9 seconden. De Golf doet dat in 4,6 seconden. Zoals dat gaat in Duitsland is de topsnelheid begrensd op 250 km/u. Een bezoekje aan een tuner verhelpt deze restrictie.
Volkswagen T-Roc R: de alternatieven
Vanuit hetzelfde concern biedt de Audi SQ2 een soortgelijke hete-SUV-ervaring. Dezelfde motor, dezelfde specs. BMW biedt een M35i-versie aan van de X2 met 306 pk.
Of doe wat wij doen: zachtjes in een hoekje wenen wanneer we de naam T-Roc horen. Omdat ie je eraan herinnert dat de tofste Volkswagen sinds tijden, de Scirocco, is gesneuveld door de SUV-terreur.
Reacties