
In Genève stelt Volkswagen volgende maand de compleet nieuwe Touareg voor. Ze lijken zich beseft te hebben dat de vorige iets te groot en te zwaar was om er het label ‘milieuvriendelijk’ op te kunnen plakken, dus is deze Touareg kleiner, ruim 200 kg lichter en zo’n 20% zuiniger dan zijn voorganger. En dat niet alleen: vanaf dag 1 zal hij ook als hybride te krijgen zijn.
De Touareg Hybrid krijgt naast zijn elektromotor een benzine-V6. Volkswagen belooft een gemiddeld verbruik van 8,2 l/100 km. De andere zuinige optie, de 3.0 TDI, doet 7,4 l/100 km. De Wolfsburgers melden trots dat deze twee Touaregs hiermee de zuinigste grote Europese SUV’s zijn. Dat is een mooie titel, nietwaar? Maar uiteraard komen er ook grotere motoren beschikbaar, zoals de bekende 4.2 V8 TDI.
Ook nieuw is het feit dat de Touareg nu met twee verschillende 4WD-systemen geleverd kan worden. Standaard is 4Motion, het bekende systeem met een Torsen-sperdifferentieel. Maar je kunt ook kiezen voor 4XMotion, met lage gearing en differentiëlen die volledig op slot kunnen. De klimhoek schiet hiermee omhoog van 31 naar 45 graden. Heb je dit niet nodig op de oprit in Almere, dan bespaar je met 4Motion weer een beetje brandstof.
Meer info volgt in Genève, en al in april staat de nieuwe Touareg bij de dealer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkswagen Touareg review: hoe rijdt de duurste VW van dit moment?

De Touareg heeft nu een lichtgevend VW-logo en komt als V6 naar Nederland

Volkswagen gaat auto’s met lichtgevende logo’s op de achterklep leveren

Volkswagen Touareg R eHybrid

De duurste Volkswagen van 2020

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
