
In Genève stelt Volkswagen volgende maand de compleet nieuwe Touareg voor. Ze lijken zich beseft te hebben dat de vorige iets te groot en te zwaar was om er het label ‘milieuvriendelijk’ op te kunnen plakken, dus is deze Touareg kleiner, ruim 200 kg lichter en zo’n 20% zuiniger dan zijn voorganger. En dat niet alleen: vanaf dag 1 zal hij ook als hybride te krijgen zijn.
De Touareg Hybrid krijgt naast zijn elektromotor een benzine-V6. Volkswagen belooft een gemiddeld verbruik van 8,2 l/100 km. De andere zuinige optie, de 3.0 TDI, doet 7,4 l/100 km. De Wolfsburgers melden trots dat deze twee Touaregs hiermee de zuinigste grote Europese SUV’s zijn. Dat is een mooie titel, nietwaar? Maar uiteraard komen er ook grotere motoren beschikbaar, zoals de bekende 4.2 V8 TDI.
Ook nieuw is het feit dat de Touareg nu met twee verschillende 4WD-systemen geleverd kan worden. Standaard is 4Motion, het bekende systeem met een Torsen-sperdifferentieel. Maar je kunt ook kiezen voor 4XMotion, met lage gearing en differentiëlen die volledig op slot kunnen. De klimhoek schiet hiermee omhoog van 31 naar 45 graden. Heb je dit niet nodig op de oprit in Almere, dan bespaar je met 4Motion weer een beetje brandstof.
Meer info volgt in Genève, en al in april staat de nieuwe Touareg bij de dealer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkswagen Touareg review: hoe rijdt de duurste VW van dit moment?

De Touareg heeft nu een lichtgevend VW-logo en komt als V6 naar Nederland

Volkswagen gaat auto’s met lichtgevende logo’s op de achterklep leveren

Volkswagen Touareg R eHybrid

De duurste Volkswagen van 2020

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)
