Volkswagen-busjes gaan schuil onder vele aliassen. Transporter, Caravelle, California en Multivan zijn namen die je associeert met het ruimtewonder van Volkswagen. De bus met de hippe retro-kleuren is de nieuwste versie van de T6-generatie. De Volkswagen Transporter T6.1 wordt geïntroduceerd als Multivan. Die zie je hier. Later zal de facelift van de Transporter ook volgen.

Wat is er nieuw aan de Volkswagen Transporter?

Hij heet dus Volkswagen Transporter T6.1 en met die naam zou je bijna denken dat het om een relatief kleine update gaat. Er is een nieuwe grille, nieuwe bestuurderassistentie-systemen (leuk voor galgje) in de vorm van Park Assist, Trailer Assist, Lane Assist en de nieuwe zijwindassistent. Die laatste is er niet om je te helpen voor je collega op de passagiersstoel die de avond ervoor bonen heeft gegeten, overigens.

Specificaties van de nieuwe Volkswagen Transporter T6.1

Zoals je inmiddels gewend bent van de Duitse baggageslokkers, ligt er voorin een 2.0 TDI. Die is voor de gelegenheid wel geoptimaliseerd en pompt vermogen van 90 tot 190 pk naar twee of naar vier wielen via een handbak of automaat. Dat is allemaal afhankelijk van welke versie je kiest.

VW-busjes gaan elektrisch

Maar de grootste schok is dat de Volkswagen Transporter T6.1 ook beschikbaar wordt met een elektrische aandrijflijn. Om je ervan te verzekeren dat je niet gelijk ‘boe’ gaat roepen en het internet gaat vervuilen met onsmakelijke verwensingen aan het adres van VW, heeft het merk ervoor gezorgd dat er een goede naam aan de elektrische versie is gekoppeld.

De elektrische aandrijflijn is namelijk in samenwerking met Abt ontwikkeld. Daarbij zijn ze niet verder gekomen dan 112 pk, maar is er wel een maximale actieradius van 400 km tot stand gekomen. En je waant je met een beetje fantasie toch in de Formule E-wagen van Abt als je met de nieuwe Multivan rijdt.

Wanneer is de nieuwe Volkswagen Transporter T6.1 beschikbaar?

Je zult nog tot het vierde kwartaal van 2019 moeten wachten totdat de nieuwe VW-bus leverbaar is in Nederland. Later dit jaar zullen prijzen en de exacte specificaties ook bekend gemaakt worden.

Reacties

  • Princen Stefaan heeft op 18 november 2019 geschreven:

    Hallo,
    Ik rij reeds meer dan 20 jaar met een transporter en vind het spijtig dat na al die heisa rond vervuiling geen tussen oplossing is uit gebracht.
    Deze oplossing is een werkelijke hybride wagen te maken die zelf zijn elektriciteit maakt en zo maar 1/3 meer verbruikt van het huidige.
    Deze methode bestaat al bijna 100 jaar maar werd steeds opzij geschoven.
    Hiermee zou de actie radius ipv naar 1/3 te gaan naar minimaal 200% gaan, minder verbruik en minder kost voor de bestuurder.
    In Engeland is dit al bewezen voor het jaar 2000, dus het kan wel maar ik denk dat de wil ontbreekt.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)