
Volkswagen-busjes gaan schuil onder vele aliassen. Transporter, Caravelle, California en Multivan zijn namen die je associeert met het ruimtewonder van Volkswagen. De bus met de hippe retro-kleuren is de nieuwste versie van de T6-generatie. De Volkswagen Transporter T6.1 wordt geïntroduceerd als Multivan. Die zie je hier. Later zal de facelift van de Transporter ook volgen.
Wat is er nieuw aan de Volkswagen Transporter?
Hij heet dus Volkswagen Transporter T6.1 en met die naam zou je bijna denken dat het om een relatief kleine update gaat. Er is een nieuwe grille, nieuwe bestuurderassistentie-systemen (leuk voor galgje) in de vorm van Park Assist, Trailer Assist, Lane Assist en de nieuwe zijwindassistent. Die laatste is er niet om je te helpen voor je collega op de passagiersstoel die de avond ervoor bonen heeft gegeten, overigens.
Specificaties van de nieuwe Volkswagen Transporter T6.1
Zoals je inmiddels gewend bent van de Duitse baggageslokkers, ligt er voorin een 2.0 TDI. Die is voor de gelegenheid wel geoptimaliseerd en pompt vermogen van 90 tot 190 pk naar twee of naar vier wielen via een handbak of automaat. Dat is allemaal afhankelijk van welke versie je kiest.
VW-busjes gaan elektrisch
Maar de grootste schok is dat de Volkswagen Transporter T6.1 ook beschikbaar wordt met een elektrische aandrijflijn. Om je ervan te verzekeren dat je niet gelijk ‘boe’ gaat roepen en het internet gaat vervuilen met onsmakelijke verwensingen aan het adres van VW, heeft het merk ervoor gezorgd dat er een goede naam aan de elektrische versie is gekoppeld.
De elektrische aandrijflijn is namelijk in samenwerking met Abt ontwikkeld. Daarbij zijn ze niet verder gekomen dan 112 pk, maar is er wel een maximale actieradius van 400 km tot stand gekomen. En je waant je met een beetje fantasie toch in de Formule E-wagen van Abt als je met de nieuwe Multivan rijdt.
Wanneer is de nieuwe Volkswagen Transporter T6.1 beschikbaar?
Je zult nog tot het vierde kwartaal van 2019 moeten wachten totdat de nieuwe VW-bus leverbaar is in Nederland. Later dit jaar zullen prijzen en de exacte specificaties ook bekend gemaakt worden.
Meer van TopGear


Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Dieselbusje blijft volgend jaar toch goedkoper dan de elektrische bus bij Volkswagen

Volkswagen camper haalt 95 kilometer op een accu, is dat voldoende?

Je kunt écht deze houten Volkswagen-camper bestellen (maar heel aerodynamisch zal ie niet zijn)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Dacia Jogger Hybrid review: Is hij te goed voor zijn eigen bestwil?

De nieuwe Lexus LM is een ultraluxe MPV die je met een beetje moeite in Nederland kan krijgen

Waarom de nieuwe VW California-camper niet 35.000 euro goedkoper wordt (net als de Multivan)

Volkswagen ID. Buzz komt als snelle GTX met 340+ pk en misschien als California-camper

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Hoeveel kilometers mag een tweedehandsauto hebben en wanneer wordt het een risico?

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Hallo,
Ik rij reeds meer dan 20 jaar met een transporter en vind het spijtig dat na al die heisa rond vervuiling geen tussen oplossing is uit gebracht.
Deze oplossing is een werkelijke hybride wagen te maken die zelf zijn elektriciteit maakt en zo maar 1/3 meer verbruikt van het huidige.
Deze methode bestaat al bijna 100 jaar maar werd steeds opzij geschoven.
Hiermee zou de actie radius ipv naar 1/3 te gaan naar minimaal 200% gaan, minder verbruik en minder kost voor de bestuurder.
In Engeland is dit al bewezen voor het jaar 2000, dus het kan wel maar ik denk dat de wil ontbreekt.