Wat krijg je als je een Volkswagen Up en zuinigheidswonder XL1 een tijdje in een kamer zet met een flesje bubbels, een kaarsje en wat Duitse zwijmelschlagers? Precies: een extreem zuinige plug-in hybride versie van de Up: de Twin Up.

Het is nu nog een concept, net onthuld op de Tokyo Motor Show, maar we zien geen enkele reden waarom deze kruimel niet heel snel in productie genomen zou kunnen worden. De techniek is beschikbaar, en omdat alle nieuwe Volkswagens ontworpen zijn om ook eenvoudig hybridetechniek te kunnen herbergen, hoefde er aan de basis van de Up niet eens zo gek veel te veranderen. De neus is 3 centimeter langer, maar da's zo'n beetje het radicaalste. 

De Twin Up is voorzien van een 0,8 liter groot tweecilinder dieselmotortje van 48 pk en een elektromotor die het zelfde vermogen levert. Samen levert dat 75 pk op. Belangrijker is dat de Twin Up in theorie idioot zuinig kan zijn. Als je hem braaf aan de lader legt, zou je volgens de gangbare ECE-norm aan 1,1 liter per 100 kilometer genoeg hebben. Daarmee stoot je in die afstand slechts 27 gram kooldioxide uit. Puur elektrisch rijden houdt hij zo'n 50 kilometer vol, daarna neemt de dieselmotor het over. Dat gebeurt sowieso als je harder rijdt dan 125 km/u, of als je meer vraagt dan het elektromotortje op dat moment kan leveren. Hard gaat het allemaal niet: 0-100 duurt 15,7 seconden, de top is 140. Maar daar gaat het bij een plug in stadsautootje ook niet om.

De Twin Up ziet er in grote lijnen krek hetzelfde uit als een gewone Up, maar heeft wel wat kleine geintjes aan boord. Zo verandert de kleur van het instrumentarium al naar gelang je aandrijving: vol-elektrisch is blauw, bij hybride wordt het spul wit. 

Als gezegd: het is nog een concept, maar wij durven er wel wat op te zetten dat je deze jongen binnen niet al te veel tijd op elke straathoek gaat tegenkomen.

 

Reacties