Als Volkswagen in een vaste relatie zou zitten, zou het toch nooit Tinder helemaal verwijderen. Meerdere malen sprak Volkswagen uit dat ze exclusief een toekomst zagen met batterijauto’s, maar achter de schermen durft het merk zich toch niet helemaal te binden. Het blijkt zelfs dat ze stilletjes een patent hebben ingediend van een waterstofauto die 2.000 kilometer op één tank kan rijden.

Volkswagen is ook niet op het achterhoofd gevallen. Mocht de wereld toch besluiten dat waterstof de toekomst heeft, dan willen ze de boot ook niet missen. Bovendien veranderen inzichten constant. Dus Volkswagen afrekenen op dingen die ze in het verleden hebben gezegd, dat zou ook een beetje flauw zijn. De techniek is in ieder geval interessant.

Volkswagen diende dit jaar samen met het Duitse bedrijf Kraftwerk Tubes een patent in voor een brandstofcel. Dit is een unit die waterstof omzet in energie voor een elektromotor. Volgens het Duitse Business Insider is de brandstofcel van Volkswagen een stuk goedkoper dan die van de concurrenten omdat er geen edele metalen gebruikt worden. Ook zijn er andere voordelen.

De techniek is anders dan bij de concurrentie

‘Het belangrijkste verschil met de brandstofcellen van Hyundai en Toyota is dat we een keramisch membraan gebruiken in plaats van het gebruikelijke plastic membraan. Dat is een enorm verschil’, legt een medewerker van Kraftwerk Tubes uit aan BI.

Dit keramische membraan hoeft niet nat gemaakt te worden, waardoor hij niet bevriest in de winter, uitdroogt in de zomer of schimmels aantrekt. Dit zijn blijkbaar problemen waar andere waterstofauto’s met brandstofcellen tegenaan lopen.

Volgens Kraftwerk is er nog een voordeel. De brandstofcel zou warmte genereren wat gebruikt kan worden voor de verwarming, maar blijkbaar ook voor de airconditioning. Hierdoor is er geen losse elektrische airco of verwarming nodig, wat energie scheelt. Anderzijds zou je zeggen dat er bij restwarmte ook energie verdwijnt. Door de hoge efficiëntie is een actieradius van 2.000 kilometer mogelijk.

Wanneer komt een waterstofauto van Volkswagen?

Hoewel het patent met Volkswagen is ingediend, wil Kraftwerk zich ook niet exclusief binden aan één merk: ‘Ongeacht de fabrikant, ons doel is dat onze technologie in 2026 in een serievoertuig moet worden gelanceerd. We hebben het over series in de orde van grootte van zo’n 10.000 voertuigen, verdeeld over meerdere autofabrikanten.’

Reacties

  • hans peperkamp heeft op 4 november 2022 geschreven:

    als laatste info,inzake het rijden op waterstof.Zover mij bekend is komt Toyota in 2025 met de nieuwe Prius een Otto 4 slag kleppenmotor met waterstof-inspuiting.Via Google.nl (tik in) Waterstof Auto 2025: komt de productie van waterstof-aandrijving in volle gang,door de bekende auto fabrikanten.Via youtube.nl Wasserstoff neues E Bike:geeft weer de werking van de waterstof-brandstofcel.Via youtube.nl The V 8 Engine that Runs on Hydrogen(tik in)BMW i Hydrogen NEXT Fuel Cell Technology Powetrain Explaned(tik in) Toyota and Yamaha are developing a hydrogen internal cobustion V 8.Vooral de productie van waterstof zal enorm toenemen,als zijnde de energie opwekking in het heden en de toekomst.En vooral de BV Nederland gaat zich volledig inzetten als de grootste leverancier van de productie van waterstof,en verkoop.In Groningen(Eemshaven) Tweede Maasvlakte bij Rotterdam:bij Amsterdam worden door de bekende durfinvesteerders volledig ingezet,voor de productie van waterstof.Redactie:bedankt voor het plaatsen van mijn exakte waarheden/bevindingen.Afz: een voormalig Technicus met de huidige leeftijd van 78 jaar,en behoort tot de nieuwe groep Senioren,die héél veel betekend hebben,voor de ontwikkeling en het economisch belang van de BV Nederland.Adieu.

    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 3 november 2022 geschreven:

    Herstel:via youtube.nl (tik in) Liyhium-ion battery,How does work? De SEPARATOR knapt,ontstaat er een enorme brand,die zeer giftige stoffen,en een zeer hoge temperatuur tot gevolg heeft.En haast niet te blussen is,door de brandweer.

    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 3 november 2022 geschreven:

    aanvulling eerder ingezonden reaktie:via youtube.nl (tik in) Elon Musks BRANNEUES wasserstoff auto SCHOCKT die Gesamte Autoindustrie(tik in) E-Auto gerät beim laden in Brand(binnen enkele seconden géén ontkomen aan,als de E-auto plotseling de STELLERATOR in de Lithium knapt(tik in) 50 Hz-wie wir einen Blackout vermeiden(tik in) Mit der Energiewende in den Blackout(geeft weer als de zuivere sinus van 50 Hz zal gaan verlopen(en gebeurt al in Duitsland,waar Tennet al 1500 x heeft moeten ingrijpen,om een blackout te voorkomen(tik in) Bolivien im Lithium Rausch (tik in) ZDF HD planet e der wahre preis der Elektroautos,geeft weer de verschrikkelijke werkomstandigheden in die zéér corrupte landen,waar mensenrechten totaal niet aanwezig zijn(tik in) TÜV nicht bestanden!hier landen die autos ontdeckt,Geheimnisvolle ontdeckt! Kabel eins Doku,waar al miljoenen gebruikt auto’s via Hamburg/Antwerpen worden overgevaren naar Benin Afrika,en dart weer een tweede auto-leven krijgen,100.000 km op de teller geldt daar als nieuw,en zeer belangrijke milieu-componenten worden verwijdert.Via de productie en de aankoop van waterstof-auto’s zijn we niet in alle EU gebonden lidstaten van die zéér corrupte landen.Wat u det met mijn exakte info,behoort tot uw competentie.Adieu.

    Reageer
  • Hans heeft op 31 oktober 2022 geschreven:

    Ziet via: http://www.rvo nl: (Rijksdienst voor ondernemend Nederland),vele exakte informatie en dat is héél divers,in ontwikkeling van waterstof gebruik.Via: http://www.opwegmetwaterstof.nl de exakte info inzake het heden en de toekomst van waterstof.Via: http://www.ovmagazine.nl recente rekatie’s:oa Waterstof:Massa is Kassa de vele exakte ingezonden reaktie’s.Via:youtube.nl (tik in) Building Green-Sun on Earth(tik in) Wendelstein 7-X Stellerator:geven weer de nieuwe energie-bronnen door het gebruik van zware waterstof-atomen,door een zéér grote magnetische kracht,worden die waterstof-atomen in elkaar geperst en er ontstaat een Helium Plasma Ring van 150miljoen graden,géén kernafval maar een beetje thorium,(tik in)SMALL Modular Reaktors,kunnen binnen 5 jaar gebouwd worden.Zijnde de nieuwe toekomstige energie opwekking. Ziet via:Google.nl (tik in) Energie uit de ruimte,een techniek die al vele jaren wordt gebruikt als energie-opwekking.Afz: een voormalig Elektro Technicus met de huidige leeftijd van 78 jaar.

    Reageer
  • Edwin heeft op 31 oktober 2022 geschreven:

    Waterstof is wellicht als energiedrager te gebruiken of als brandstof op industrieel niveau. Maar in de auto heeft het echt nul kans van slagen. Erg complex en onderhoudsintensief maar bovenal vergt het teveel volume in gasvorm. Alternatief is vloeibaar opslaan maar dat kan alleen vlak boven het absolute nulpunt. Kijk de video’s van Engineering Explained er eens op na. Daar worden de opties om op waterstof te rijden door een petrolhead helder doorgerekend en uiteengezet.

    Reageer
  • Wally heeft op 30 oktober 2022 geschreven:

    Leuk 2000km maar waarom staat nergens hoeveel kg waterstof er in de tank past? Als dat bv 20kg blijkt te zijn vind ik het niet zo schokkend.

    Reageer
  • Esp@ceNet heeft op 30 oktober 2022 geschreven:

    De octrooiaanvraag is al op 17.07.2020 in Duitsland ingediend:

    “Priority Data
    10 2020 119 021.2
    17.07.2020
    DE
    Publication Language
    German (de)
    Filing Language
    German (DE)”

    Binnen het ‘prioriteitsjaar’ jaar is de internationale aanvraag ingediend:
    “International Filing Date
    15.07.2021”

    En dus niet dit jaar. De publicatie van de internationale aanvraag was wél dit jaar:
    “Publication Date
    20.01.2022”

    Indienen en publicatie ervan zijn echt twee verschillende zaken, beste TopGear.

    Reageer
  • martijn heeft op 30 oktober 2022 geschreven:

    Ja super goed van vw natuurlijk zal dit geproduceerd worden met groene waterstof..en die verhalen die je al zo vaak hoort dat het geen toekomst heeft, of..dat is trekken aan een DOOD paard ,bla,bla,bla inmiddels gaan de geleerde gewoon door en zie het resultaat!! de deskundige hebben echt geen boodschap aan van die beter weters. Zoals hier op deze site. Geloof ook mij maar in de toekomst zal heel veel door groene waterstof gebruikt worden. En…Nederland is al bezig om groene waterstof fabrieken te gaan starten ook andere landen en bedrijven gaan aan de slag. Oja voor te tegenstanders van waterstof….gaan jullie dan lekker op de fiets als er miljoenen auto’s op groene waterstof rijden?? wordt vervolgd!!

    Reageer
  • Jeff heeft op 30 oktober 2022 geschreven:

    Batterijen zijn erg vervuilend om te maken en de grondstoffen raken uitgeput. Elektrisch heeft helemaal geen toekomst. Eventueel een elektrische auto met kleine accu die opgeladen wordt door een zuinige waterstof gebaseerde motor als range extender. Ik zie het liefst waterstof zich verder ontwikkelen.

    Reageer
  • A.J.M. heeft op 29 oktober 2022 geschreven:

    Waterstof heeft meer toekomst dan elektrisch rijden . Maar de weten regerings leiders nog niet. Dus moet er een lobby komen voor Waterstof.

    Reageer
  • Lex heeft op 29 oktober 2022 geschreven:

    Waterstof?! Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar welke wordt hier bedoeld: de grijze, blauwe of groene waterstof? (mbt de methode om waterstof te produceren).

    Reageer
  • René heeft op 29 oktober 2022 geschreven:

    Gewoon door blijven ontwikkelen. Grondstoffen voor accu’s zijn beperkt voorradig en waar moeten we er mee heen als ze ‘op’ zijn. De ruimte in schieten?
    Als alle autofabrikanten meewerken/ investeren in één goed systeem en dat allemaal gebruiken dan valt er veel te winnen. Verkoopcijfers komen dan alleen nog voort uit modellen. Prima toch? We moeten toch de mobiliteit op gang houden, anders gaan we naar de kl*ten

    Reageer
  • AudiS3 heeft op 29 oktober 2022 geschreven:

    Trekken aan een dood paard. Waterstof zal voor wegvervoer nooit wat worden, zonder subsidies zal groene waterstof altijd duurder zijn dan electriciteit. Je hebt ongeveer 3x zoveel electriciteit nodig om een auto met groene waterstof voort te bewegen dan direct die electriciteit in een accu te stoppen. Zal dus nooit rendabel worden, alleen nuttig voor bijvoorbeeld scheepvaart of vliegtuigen waar accu’s geen alternatief zijn.

    Reageer
  • Arie75 heeft op 29 oktober 2022 geschreven:

    Helemaal top, waterstof heeft de toekomst. Tanken en weer door, geen degraderende accu`s en bespaard veel gewicht. Hopelijk komen ze er snel en betaalbaar mee op markt, dan kan ik van mijn benzine over op waterstof. Overigens waren er in jaren 70 al VW buggies die op waterstof reden, directe verbranding in een luchtgekoelde VW motor. Op de een of andere reden is dat weggemoffeld.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan René Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear