
Weet je de tijd nog dat diesel het antwoord was? De sleutel tot een schone toekomst? Dit was het hoogtepunt van de diesel-profetie: de Volkswagen XL1. Het was de ultieme eco-auto voor mensen voor wie geld geen rol speelde. Twee eigenschappen die elkaar ergens toch tegenspreken, want je moet heel, heel veel kilometers rijden om de break-even-grafiek uit te spelen. Of misschien ook niet, want de afschrijving lijkt heel erg mee te vallen.
Wat is het verbruik van de Volkswagen XL1?
De specificaties laten zich lezen als het wensenlijstje van enthousiaste volgelingen van automobiele gierigheid: een tweezits diesel-elektrische hybride die volgens opgave 0,9 l/100 km verbruikt. Deze plug-in hybride stoot slechts 21 g/km CO2 uit. En het was de eerste auto met camera’s als buitenspiegels die de openbare weg op mocht. Daarmee baande hij een weg voor de Audi e-tron.
Zelfs de lak is lichtgewicht
De carrosserie van de XL1 werd van een speciale laag voorzien voordat de lak werd aangebracht, wat op die lak 50 procent gewicht bespaarde. De vorm is ultra-glibberig zodat je door de lucht snijdt. Polymeer, koolstofvezel en magnesium – Volkswagen gebruikte het allemaal. Het interieur ziet eruit alsof je Adrian Newey hebt gevraagd het interieur van de Volkswagen Up te ontwerpen.
Tweecilinder diesel
Op een vlak stuk heb je maar 8 pk nodig om 100 km/u aan te houden, zo aerodynamisch is de XL1. Hij kan bijna 50 kilometer rijden op louter elektrische aandrijving van de 25 pk sterke elektromotor die boven de aangedreven achteras is gemonteerd. Als je veel gas geeft, treedt de 800 cc, 45 pk sterke tweecilinder TDI-motor in werking.
De XL1 is zeldzaam
Slechts 250 Volkswagen XL1’s werden er gemaakt en ze kostten destijds 112.000 euro per stuk. Een hoop geld voor een eco-auto, maar eigenlijk moet je dit zien als een hypercar die snelheid verruilde voor zuinigheid. Dit rode exemplaar liet 19.504 kilometer achter zich sinds hij in 2015 op kenteken werd gezet. Qua afschrijving lijkt het een prima investering, want de vraagprijs voor deze auto is 116.800 euro bij Vehikel in Cruquius, vlak bij Amsterdam. Als je hem een paar jaar rijdt en voor ongeveer hetzelfde bedrag kunt verkopen, is het misschien niet eens zo’n gekke optie, want rente krijg je toch niet van de bank.
Meer van TopGear


Volkswagen XL Sport: toefje Ducati

Vergeten concept: VW ARVW

Volkswagen XL1

VW XL1 komt nu echt: 0,9 l/100 km!

Volkswagen XL1

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

De mooiste Alfa Romeo keert terug, zelfs met een handbak (en geen elektromotoren)

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Normaal zijn Honda’s veel te duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland
