Nieuwe auto’s zijn te duur. Nu is het vervelend als je iets meer moet betalen voor je dikke Audi, maar nog vervelender is het bij merken die betaalbaar moeten zijn voor het volk. Gelukkig doet Volkswagen in Nederland zijn best om de prijzen iets omlaag te krijgen. De goedkoopste modellen van Volkswagen zijn nu iets voordeliger geworden. Maar dat heeft wel een keerzijde.
We beginnen met het goede nieuws. Voor de Polo, Taigo, T-Cross en T-Roc heeft Volkswagen nieuwe Edition-uitvoeringen uitgebracht. Dit zijn nu de goedkoopste versies. Deze instappers zijn niet alleen goedkoper dan eerst, maar ze hebben meer opties. Denk aan ledkoplampen, cruisecontrol, parkeersensoren, een 8-inch scherm, knoppen op het stuur.
Hoeveel goedkoper zijn de Volkswagens geworden?
In vergelijking met de voorgaande instappers zijn de modellen ongeveer 1.000 euro goedkoper geworden. De Polo kost nu 25.990 euro. De Taigo kost 28.490 euro en de T-Cross 28.990 euro. De T-Roc gaat mee naar huis voor 33.990 euro. Volgens Volkswagen is het voordeel zelfs 2.900 euro als je kijkt naar de extra opties. De instappers staan hieronder afgebeeld.
Dan het slechte nieuws: de vanafprijzen zijn lager, maar volgens onze vrienden van AutoWeek zijn de overige uitvoeringen juist in prijs gestegen. Het zou gaan om ‘enkele honderden tot meer dan duizend euro’. Dit is trouwens niet alleen de schuld van Volkswagen: door de nieuwe BPM-tarieven wordt elke nieuwe brandstofauto sowieso 200 euro duurder.
Björn heeft op 8 januari 2025 geschreven:
Bij de meeste merken kan je zelfs geen instapmodel kopen. Een verkoper bij Ford heeft mij dat ooit bevestigd. Jaren geleden maakte Ford reclame met een vanafprijs van €9.990, maar die kon je gewoon niet bestellen. Gewoon gevraagd uit nieuwsgierigheid, want ikzelf koop geen instapmodel.
Martijn heeft op 8 januari 2025 geschreven:
26k voor een Polo. De auto industrie is zo enorm gestegen in prijs. Voor 2000 kocht je deze nog voor 10.000.
24 jaar later is 26.000 voor een Polo normaal.