
Nieuwe auto’s zijn te duur. Nu is het vervelend als je iets meer moet betalen voor je dikke Audi, maar nog vervelender is het bij merken die betaalbaar moeten zijn voor het volk. Gelukkig doet Volkswagen in Nederland zijn best om de prijzen iets omlaag te krijgen. De goedkoopste modellen van Volkswagen zijn nu iets voordeliger geworden. Maar dat heeft wel een keerzijde.
We beginnen met het goede nieuws. Voor de Polo, Taigo, T-Cross en T-Roc heeft Volkswagen nieuwe Edition-uitvoeringen uitgebracht. Dit zijn nu de goedkoopste versies. Deze instappers zijn niet alleen goedkoper dan eerst, maar ze hebben meer opties. Denk aan ledkoplampen, cruisecontrol, parkeersensoren, een 8-inch scherm, knoppen op het stuur.
Hoeveel goedkoper zijn de Volkswagens geworden?
In vergelijking met de voorgaande instappers zijn de modellen ongeveer 1.000 euro goedkoper geworden. De Polo kost nu 25.990 euro. De Taigo kost 28.490 euro en de T-Cross 28.990 euro. De T-Roc gaat mee naar huis voor 33.990 euro. Volgens Volkswagen is het voordeel zelfs 2.900 euro als je kijkt naar de extra opties. De instappers staan hieronder afgebeeld.



Dan het slechte nieuws: de vanafprijzen zijn lager, maar volgens onze vrienden van AutoWeek zijn de overige uitvoeringen juist in prijs gestegen. Het zou gaan om ‘enkele honderden tot meer dan duizend euro’. Dit is trouwens niet alleen de schuld van Volkswagen: door de nieuwe BPM-tarieven wordt elke nieuwe brandstofauto sowieso 200 euro duurder.
4 reacties op “Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Toyota C-HR vs Volkswagen T-Cross vs DS 3 Crossback

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk Style

De snelste Volkswagens van dit moment

Volkswagen T-Cross: 1e rij-indruk

Volkswagen T-Cross: prijs is bekend

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen

Bij de meeste merken kan je zelfs geen instapmodel kopen. Een verkoper bij Ford heeft mij dat ooit bevestigd. Jaren geleden maakte Ford reclame met een vanafprijs van €9.990, maar die kon je gewoon niet bestellen. Gewoon gevraagd uit nieuwsgierigheid, want ikzelf koop geen instapmodel.
26k voor een Polo. De auto industrie is zo enorm gestegen in prijs. Voor 2000 kocht je deze nog voor 10.000.
24 jaar later is 26.000 voor een Polo normaal.
Dit is eigenlijk best logisch. De inflatie tussen 2000 en 2024 is 91,9% geweest. Dus 26k voor die Polo nu, is gelijk aan 13,5k in 2000. Tel daarbij op dat de auto’s een stuk groter, veiliger en comfortabeler zijn geworden en dan is de prijs eigenlijk helemaal niet zoveel omhoog gegaan en relatief misschien zelfs lager geworden.
Telkens als ik die inflatiecijfers zie van bijna 100% over 25 jaar is het toch ff slikken. Eigenlijk te zot maarja. En wat je zegt over dat ze goedkoper zijn geworden klopt. De nieuwe modellen zitten zo vol met veiligheidssystemen (waarvan sommige vervelend zijn) dat het me verbaasd dat ze nog zo goedkoop zijn. Enige opties die mijn eerste koekblik uit 2000 had was volgens mij een radio (cassette) voor de rest was ie gewoon kaal kaal. Tegenwoordig heb je bijna standaard,
Bandenspanningscontrole, esp, hillbreak, start-stop, elec ramen, airco, cruise control, multimediascherm, goede speakers, lane assist, parkeersensors, sleutel met knopje, hele trits info over verbruik etc, temperatuur meter, betere isolatie, betere wegligging en zo ben ik er waarschijnlijk nog wel genoeg vergeten.
Beste om te doen, stap in een auto die vroeger 30.000 euro koste en stap daarna in een die nu 30.000 kost en ik durf bijna te wedden dat die van nu in elk geval iets beter is