
Nee hoor, je ogen bedriegen je niet. Dit is de Volvo XC40 met een aflopende daklijn. Het Zweedse merk noemt het de Volvo C40 Recharge. Hoewel Volvo de X laat vallen uit de naam, is het zonder twijfel een crossover. De C40 voert samen met de XC40 de opmars van elektrische modellen aan. In 2025 moet de helft van alle Volvo’s die de showroom verlaten volledig elektrisch zijn. Vanaf 2030 wil Volvo geen brandstofmotoren meer verkopen.
Specificaties Volvo C40 Recharge
Net als de XC40 Recharge is de C40 Recharge volledig elektrisch en biedt hij vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren. De specificaties zijn vrijwel identiek aan die van de XC40. Dat houdt in: een accu van 78 kWh, een vermogen van 408 pk en een koppel van 660 Nm. De aflopende daklijn zorgt voor 2 kilometer extra actieradius, waardoor het totaal neerkomt op 420 kilometer. De 0-100-tijd moet hiermee geklaard zijn in 4,9 seconden en de topsnelheid is zoals bij alle Volvo’s begrensd op 180 km/u. Hij laadt zich met 150 kW in 40 minuten voor 80 procent vol.
De hoofdruimte van de Volvo C40 Recharge
Het belangrijkste aandachtspunt met zo’n daklijn is de hoofdruimte. Die van de Volvo C40 Recharge met schuifdak is voorin 5 centimeter groter dan bij de XC40 Recharge. Achterin levert de C40 ongeveer dezelfde hoeveelheid juist in en hebben de inzittenden 5 centimeter minder plek voor hun haardracht. Qua maatvoering moet de C40 het opnemen tegen een BMW X2 of een Audi Q3 Sportback; de hippige SUV’s in het C-segment.
Was er ooit al een C40?
Nee, een Volvo C40 was er nog niet eerder. Van 2006 tot 2013 was er wel de leuke Volvo C30, een hatchback met trekjes van de oude Volvo 480. De C30 werd opgevolgd door de V40, wat een tijdje een van de grote leasefavorieten van Nederland was dankzij de zuinige dieselmotoren en de bijbehorende bijtelling. Aan hatchbacks doet Volvo niet langer, dus daarom heet de nieuwste crossover nu gewoon C40.
De prijzen van de C40 zijn nog niet bekend. De Volvo XC40 Recharge kost in Nederland 55.490 euro, dus je zult het net boven die prijs moeten zoeken. Bijzonder is dat de Volvo C40 Recharge alleen online verkocht zal worden. Je moet hem dus bestellen op de website van Volvo. Wel zijn er zogenoemde studio’s waar je de auto kunt bekijken. Oh, en benzine-versies gaan er niet komen. Diesel doet Volvo al een tijdje niets meer mee.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Een van de populairste auto’s van Nederland krijgt een andere (en kortere) naam

Volvo XC40 Recharge review: De grootste verandering zie je niet

Het verstandige Volvo stapt ineens weer over op achterwielaandrijving

Hoeveel liter benzine staat qua CO2-uitstoot gelijk aan de productie van een EV?

Volvo gaat elektrische auto’s draadloos laden

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Even opletten: als jouw banden dit kenmerk hebben, zijn ze over twee weken verboden in België

Mag ik een kotsbakje?
Het zal vast een goede auto zijn maar het ziet er niet uit. Ik dacht dat Skoda met de Scala probeerde Volvo na te doen, maar bij deze lijkt het eerder andersom.