
Nee hoor, je ogen bedriegen je niet. Dit is de Volvo XC40 met een aflopende daklijn. Het Zweedse merk noemt het de Volvo C40 Recharge. Hoewel Volvo de X laat vallen uit de naam, is het zonder twijfel een crossover. De C40 voert samen met de XC40 de opmars van elektrische modellen aan. In 2025 moet de helft van alle Volvo’s die de showroom verlaten volledig elektrisch zijn. Vanaf 2030 wil Volvo geen brandstofmotoren meer verkopen.
Specificaties Volvo C40 Recharge
Net als de XC40 Recharge is de C40 Recharge volledig elektrisch en biedt hij vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren. De specificaties zijn vrijwel identiek aan die van de XC40. Dat houdt in: een accu van 78 kWh, een vermogen van 408 pk en een koppel van 660 Nm. De aflopende daklijn zorgt voor 2 kilometer extra actieradius, waardoor het totaal neerkomt op 420 kilometer. De 0-100-tijd moet hiermee geklaard zijn in 4,9 seconden en de topsnelheid is zoals bij alle Volvo’s begrensd op 180 km/u. Hij laadt zich met 150 kW in 40 minuten voor 80 procent vol.
De hoofdruimte van de Volvo C40 Recharge
Het belangrijkste aandachtspunt met zo’n daklijn is de hoofdruimte. Die van de Volvo C40 Recharge met schuifdak is voorin 5 centimeter groter dan bij de XC40 Recharge. Achterin levert de C40 ongeveer dezelfde hoeveelheid juist in en hebben de inzittenden 5 centimeter minder plek voor hun haardracht. Qua maatvoering moet de C40 het opnemen tegen een BMW X2 of een Audi Q3 Sportback; de hippige SUV’s in het C-segment.
Was er ooit al een C40?
Nee, een Volvo C40 was er nog niet eerder. Van 2006 tot 2013 was er wel de leuke Volvo C30, een hatchback met trekjes van de oude Volvo 480. De C30 werd opgevolgd door de V40, wat een tijdje een van de grote leasefavorieten van Nederland was dankzij de zuinige dieselmotoren en de bijbehorende bijtelling. Aan hatchbacks doet Volvo niet langer, dus daarom heet de nieuwste crossover nu gewoon C40.
De prijzen van de C40 zijn nog niet bekend. De Volvo XC40 Recharge kost in Nederland 55.490 euro, dus je zult het net boven die prijs moeten zoeken. Bijzonder is dat de Volvo C40 Recharge alleen online verkocht zal worden. Je moet hem dus bestellen op de website van Volvo. Wel zijn er zogenoemde studio’s waar je de auto kunt bekijken. Oh, en benzine-versies gaan er niet komen. Diesel doet Volvo al een tijdje niets meer mee.
Meer van TopGear


Een van de populairste auto’s van Nederland krijgt een andere (en kortere) naam

Volvo XC40 Recharge review: De grootste verandering zie je niet

Het verstandige Volvo stapt ineens weer over op achterwielaandrijving

Hoeveel liter benzine staat qua CO2-uitstoot gelijk aan de productie van een EV?

Volvo gaat elektrische auto’s draadloos laden

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Mag ik een kotsbakje?
Het zal vast een goede auto zijn maar het ziet er niet uit. Ik dacht dat Skoda met de Scala probeerde Volvo na te doen, maar bij deze lijkt het eerder andersom.