
Nee hoor, je ogen bedriegen je niet. Dit is de Volvo XC40 met een aflopende daklijn. Het Zweedse merk noemt het de Volvo C40 Recharge. Hoewel Volvo de X laat vallen uit de naam, is het zonder twijfel een crossover. De C40 voert samen met de XC40 de opmars van elektrische modellen aan. In 2025 moet de helft van alle Volvo’s die de showroom verlaten volledig elektrisch zijn. Vanaf 2030 wil Volvo geen brandstofmotoren meer verkopen.
Specificaties Volvo C40 Recharge
Net als de XC40 Recharge is de C40 Recharge volledig elektrisch en biedt hij vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren. De specificaties zijn vrijwel identiek aan die van de XC40. Dat houdt in: een accu van 78 kWh, een vermogen van 408 pk en een koppel van 660 Nm. De aflopende daklijn zorgt voor 2 kilometer extra actieradius, waardoor het totaal neerkomt op 420 kilometer. De 0-100-tijd moet hiermee geklaard zijn in 4,9 seconden en de topsnelheid is zoals bij alle Volvo’s begrensd op 180 km/u. Hij laadt zich met 150 kW in 40 minuten voor 80 procent vol.
De hoofdruimte van de Volvo C40 Recharge
Het belangrijkste aandachtspunt met zo’n daklijn is de hoofdruimte. Die van de Volvo C40 Recharge met schuifdak is voorin 5 centimeter groter dan bij de XC40 Recharge. Achterin levert de C40 ongeveer dezelfde hoeveelheid juist in en hebben de inzittenden 5 centimeter minder plek voor hun haardracht. Qua maatvoering moet de C40 het opnemen tegen een BMW X2 of een Audi Q3 Sportback; de hippige SUV’s in het C-segment.
Was er ooit al een C40?
Nee, een Volvo C40 was er nog niet eerder. Van 2006 tot 2013 was er wel de leuke Volvo C30, een hatchback met trekjes van de oude Volvo 480. De C30 werd opgevolgd door de V40, wat een tijdje een van de grote leasefavorieten van Nederland was dankzij de zuinige dieselmotoren en de bijbehorende bijtelling. Aan hatchbacks doet Volvo niet langer, dus daarom heet de nieuwste crossover nu gewoon C40.
De prijzen van de C40 zijn nog niet bekend. De Volvo XC40 Recharge kost in Nederland 55.490 euro, dus je zult het net boven die prijs moeten zoeken. Bijzonder is dat de Volvo C40 Recharge alleen online verkocht zal worden. Je moet hem dus bestellen op de website van Volvo. Wel zijn er zogenoemde studio’s waar je de auto kunt bekijken. Oh, en benzine-versies gaan er niet komen. Diesel doet Volvo al een tijdje niets meer mee.
Meer van TopGear


Een van de populairste auto’s van Nederland krijgt een andere (en kortere) naam

Volvo XC40 Recharge review: De grootste verandering zie je niet

Het verstandige Volvo stapt ineens weer over op achterwielaandrijving

Hoeveel liter benzine staat qua CO2-uitstoot gelijk aan de productie van een EV?

Volvo gaat elektrische auto’s draadloos laden

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Mag ik een kotsbakje?
Het zal vast een goede auto zijn maar het ziet er niet uit. Ik dacht dat Skoda met de Scala probeerde Volvo na te doen, maar bij deze lijkt het eerder andersom.