
Nee hoor, je ogen bedriegen je niet. Dit is de Volvo XC40 met een aflopende daklijn. Het Zweedse merk noemt het de Volvo C40 Recharge. Hoewel Volvo de X laat vallen uit de naam, is het zonder twijfel een crossover. De C40 voert samen met de XC40 de opmars van elektrische modellen aan. In 2025 moet de helft van alle Volvo’s die de showroom verlaten volledig elektrisch zijn. Vanaf 2030 wil Volvo geen brandstofmotoren meer verkopen.
Specificaties Volvo C40 Recharge
Net als de XC40 Recharge is de C40 Recharge volledig elektrisch en biedt hij vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren. De specificaties zijn vrijwel identiek aan die van de XC40. Dat houdt in: een accu van 78 kWh, een vermogen van 408 pk en een koppel van 660 Nm. De aflopende daklijn zorgt voor 2 kilometer extra actieradius, waardoor het totaal neerkomt op 420 kilometer. De 0-100-tijd moet hiermee geklaard zijn in 4,9 seconden en de topsnelheid is zoals bij alle Volvo’s begrensd op 180 km/u. Hij laadt zich met 150 kW in 40 minuten voor 80 procent vol.
De hoofdruimte van de Volvo C40 Recharge
Het belangrijkste aandachtspunt met zo’n daklijn is de hoofdruimte. Die van de Volvo C40 Recharge met schuifdak is voorin 5 centimeter groter dan bij de XC40 Recharge. Achterin levert de C40 ongeveer dezelfde hoeveelheid juist in en hebben de inzittenden 5 centimeter minder plek voor hun haardracht. Qua maatvoering moet de C40 het opnemen tegen een BMW X2 of een Audi Q3 Sportback; de hippige SUV’s in het C-segment.
Was er ooit al een C40?
Nee, een Volvo C40 was er nog niet eerder. Van 2006 tot 2013 was er wel de leuke Volvo C30, een hatchback met trekjes van de oude Volvo 480. De C30 werd opgevolgd door de V40, wat een tijdje een van de grote leasefavorieten van Nederland was dankzij de zuinige dieselmotoren en de bijbehorende bijtelling. Aan hatchbacks doet Volvo niet langer, dus daarom heet de nieuwste crossover nu gewoon C40.
De prijzen van de C40 zijn nog niet bekend. De Volvo XC40 Recharge kost in Nederland 55.490 euro, dus je zult het net boven die prijs moeten zoeken. Bijzonder is dat de Volvo C40 Recharge alleen online verkocht zal worden. Je moet hem dus bestellen op de website van Volvo. Wel zijn er zogenoemde studio’s waar je de auto kunt bekijken. Oh, en benzine-versies gaan er niet komen. Diesel doet Volvo al een tijdje niets meer mee.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Een van de populairste auto’s van Nederland krijgt een andere (en kortere) naam

Volvo XC40 Recharge review: De grootste verandering zie je niet

Het verstandige Volvo stapt ineens weer over op achterwielaandrijving

Hoeveel liter benzine staat qua CO2-uitstoot gelijk aan de productie van een EV?

Volvo gaat elektrische auto’s draadloos laden

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Waarom je dat Saharazand nooit te lang op de lak van je auto mag laten zitten

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Mag ik een kotsbakje?
Het zal vast een goede auto zijn maar het ziet er niet uit. Ik dacht dat Skoda met de Scala probeerde Volvo na te doen, maar bij deze lijkt het eerder andersom.