Volvo C40 Recharge is een hippe XC40

Een XC40 met een aflopende daklijn

Foto('s): VolvoVolvo C40 Recharge (elektrische coupe) (2021)
Foto('s): VolvoAchterkant Volvo C40 Recharge (elektrische coupe) (2021)
Foto('s): VolvoZijkant Volvo C40 Recharge (elektrische coupe) (2021)
Foto('s): VolvoVolvo C40 Recharge (elektrische coupe) (2021)
Foto('s): VolvoBadge Volvo C40 Recharge (elektrische coupe) (2021)
Foto('s): VolvoVolvo C40 Recharge (elektrische coupe) (2021)
Volvo C40 Recharge (elektrische coupe) (2021)
Achterkant Volvo C40 Recharge (elektrische coupe) (2021)
Zijkant Volvo C40 Recharge (elektrische coupe) (2021)
Volvo C40 Recharge (elektrische coupe) (2021)
Badge Volvo C40 Recharge (elektrische coupe) (2021)
Volvo C40 Recharge (elektrische coupe) (2021)

Nee hoor, je ogen bedriegen je niet. Dit is de Volvo XC40 met een aflopende daklijn. Het Zweedse merk noemt het de Volvo C40 Recharge. Hoewel Volvo de X laat vallen uit de naam, is het zonder twijfel een crossover. De C40 voert samen met de XC40 de opmars van elektrische modellen aan. In 2025 moet de helft van alle Volvo’s die de showroom verlaten volledig elektrisch zijn. Vanaf 2030 wil Volvo geen brandstofmotoren meer verkopen.

Specificaties Volvo C40 Recharge

Net als de XC40 Recharge is de C40 Recharge volledig elektrisch en biedt hij vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren. De specificaties zijn vrijwel identiek aan die van de XC40. Dat houdt in: een accu van 78 kWh, een vermogen van 408 pk en een koppel van 660 Nm. De aflopende daklijn zorgt voor 2 kilometer extra actieradius, waardoor het totaal neerkomt op 420 kilometer. De 0-100-tijd moet hiermee geklaard zijn in 4,9 seconden en de topsnelheid is zoals bij alle Volvo’s begrensd op 180 km/u. Hij laadt zich met 150 kW in 40 minuten voor 80 procent vol.

De hoofdruimte van de Volvo C40 Recharge

Het belangrijkste aandachtspunt met zo’n daklijn is de hoofdruimte. Die van de Volvo C40 Recharge met schuifdak is voorin 5 centimeter groter dan bij de XC40 Recharge. Achterin levert de C40 ongeveer dezelfde hoeveelheid juist in en hebben de inzittenden 5 centimeter minder plek voor hun haardracht. Qua maatvoering moet de C40 het opnemen tegen een BMW X2 of een Audi Q3 Sportback; de hippige SUV’s in het C-segment.

Was er ooit al een C40?

Nee, een Volvo C40 was er nog niet eerder. Van 2006 tot 2013 was er wel de leuke Volvo C30, een hatchback met trekjes van de oude Volvo 480. De C30 werd opgevolgd door de V40, wat een tijdje een van de grote leasefavorieten van Nederland was dankzij de zuinige dieselmotoren en de bijbehorende bijtelling. Aan hatchbacks doet Volvo niet langer, dus daarom heet de nieuwste crossover nu gewoon C40.

De prijzen van de C40 zijn nog niet bekend. De Volvo XC40 Recharge kost in Nederland 55.490 euro, dus je zult het net boven die prijs moeten zoeken. Bijzonder is dat de Volvo C40 Recharge alleen online verkocht zal worden. Je moet hem dus bestellen op de website van Volvo. Wel zijn er zogenoemde studio’s waar je de auto kunt bekijken. Oh, en benzine-versies gaan er niet komen. Diesel doet Volvo al een tijdje niets meer mee.

Reacties
  1. Wesley zegt op 2 maart 2021 om 16:46:

    Mag ik een kotsbakje?

  2. Moi zegt op 2 maart 2021 om 16:15:

    Het zal vast een goede auto zijn maar het ziet er niet uit. Ik dacht dat Skoda met de Scala probeerde Volvo na te doen, maar bij deze lijkt het eerder andersom.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken