De briefing was simpel. Minimaal twee passagiers, een gewicht van 700 kilo, een verbruik van 3,3 l/100 km en een uiterlijk waar alleen z’n moeder van kan houden. Oké, dat laatste verzinnen we er zelf bij. Geen knapperd, maar wel ontzettend cool. De Volvo LCP 2000 werd voor het eerst getoond op een ongetwijfeld bijzonder spannende milieuconventie in Stockholm in 1983. Sterker nog: Volvo toonde vier modellen met elk kleine tweaks.

Het Light Component Project was Volvo’s voorspelling van wat we in het jaar 2000 zouden rijden. Qua uiterlijk klopt het niet helemaal, maar bij een aantal dingen zaten ze er niet veel naast. De motor was een kleine driecilinder met een turbo. Ze gebruikten veel plastic en aluminium om het gewicht omlaag te krijgen. De deuren zijn zelfs van koolstofvezel – in die tijd een nieuw en spannend materiaal.

Hoeveel mensen passen er in de Volvo LCP 2000?

Vier in totaal. Om twee deuren (en het gewicht daarvan) te besparen, plaatsten ze de achterbank verkeerdom. Dit zou ook veiliger zijn. Praktisch is het ook, want je kofferbank wordt er ruimer van. Probleem is wel dat niet iedereen zijn lunch binnenhoudt als hij of zij een hele rit achteruit kijkt. De rest van het interieur is minimalistisch en typisch jaren-tachtig bruin. Door alle ingrepen weegt de LCP uiteindelijk maar 707 kilo.

Hoe zat het met de specificaties?

Er was een 1,3-liter driecilinder van magnesium die het presteerde om er 50 pk uit te persen. Een grotere 1,4-liter liep op koolraapolie en produceerde 90 pk. De transmissie was een handgeschakelde vijfbak of een CVT-bak. De 0-100-tijd bedroeg net iets meer dan 11 seconden. Het beoogde verbruik haalden ze niet helemaal, want dat kwam neer op 4,2 l/100 km. Allemaal prima mee te leven, zelfs nu nog.

Waarom ging de auto niet in productie?

Potentiële klanten liepen niet echt warm voor Volvo LCP 2000. Bovendien was het meer een ‘geld speelt geen rol’-object. Achteraf een slimme beslissing als je kijkt naar de Lupo 3L of de BMW i3. Beide zijn technisch gezien bijzonder slim gemaakt, maar qua verkopen zetten ze geen zoden aan de dijk.

Reacties

  • hunk de kock heeft op 28 oktober 2020 geschreven:

    Ongelooflijk dat de Citroen BX toen al gewoon in de showroom stond. Citroen was haar tijd vooruit. De BX woog (vanaf) 870 kg overigens, auto’s waren toen nog lichtgewicht.

    Reageer
  • Peter Dej heeft op 27 oktober 2020 geschreven:

    Wat een flut opmerking over je lunch binnen houden bij achteruit rijden. Zeker nooit in een bus of trein gezeten 🥴

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear