Je zou vreemd opkijken als we bij een abonnement op TopGear Magazine extra vragen voor een vergrootglas om de bijschriften te lezen. Voorlopig blijft het hier zoals het is, maar automerken zien kansen in abonnementen om opties in te schakelen die eigenlijk al op de auto zitten. Stoelverwarming, bijvoorbeeld. Bij Volvo hoef je dit soort abonnementen niet snel te verwachten.
De baas van het Zweedse merk, Björn Annwall, sprak erover met Bloomberg: ‘Als je software-updates in rekening gaat brengen, dan moet het een belangrijke verandering zijn in het voordeel van de consument. We vragen niet aan mensen die 1 miljoen kroon (89.651 euro) hebben betaald om nog eens 10 kroon (0,89 euro) te betalen voor extra warmte in de stoelen.’
Duidelijke taal vanuit Volvo. Extra geld vragen voor zaken als stoelverwarming als je al zo’n dure auto hebt gekocht, vinden ze onzin. Toch zal Volvo ook aan abonnementen moeten geloven. Ze moeten waarschijnlijk wel, want de inkomsten van onderdelen zullen waarschijnlijk teruglopen. Elektrische auto’s hoeven minder vaak naar de garage voor onderhoudsbeurtjes.
Geld besparen door de zelfrijdende functie achterwege te laten
Een voorbeeld van wat Volvo mogelijk wel als abonnement gaat verkopen, is de zelfrijdende modus. ‘Je hoeft het stuur niet meer vast te houden – dat is nog eens een belangrijke verandering in het voordeel van de gebruiker’, zegt Annwall. Puristen die fel tegen zelfrijdende auto’s zijn, kunnen dus bij de aankoop van een Volvo straks geld besparen door de optie niet aan te vinken.
De optie tot autonoom Volvo rijden, komt er binnenkort aan. Aan het einde van dit jaar begint Volvo met de productie van de EX90. Volvo zegt dat deze SUV helemaal zelf kan rijden dankzij zijn lidar-sensor. Kunnen is niet hetzelfde als mogen: totdat de wetgeving er klaar voor is, moet de bestuurder nog zelf rijden en opletten.
Reacties