Slecht nieuws moet je maar zo snel mogelijk brengen dus hier gaan we dan: de techniek is er klaar voor om het stuur en de pedalen overbodig te maken. Volgens Volvo is de nieuwe EX90 ‘qua hardware klaar’ om helemaal zelfstandig te rijden. Dat komt door een innovatieve lidar-sensor van het bedrijf Luminar. TopGear sprak met de baas van Luminar, Austin Russell.

‘Ja, zeker. Dit is onderdeel van de langetermijnvisie’, zegt Russell wanneer we hem vragen of bestuurders in de toekomst passé kunnen worden. ‘Ik denk dat je een stap terug moet zetten en moet zeggen dat dit meer een visie van een decennium is dan een ding van volgend jaar. Maar de technologie gaat er zeker komen’, stopt Russell ons toe.

Waarom juist bij de EX90?

We hebben altijd onze twijfels gehad bij autonoom rijden, maar we neigen ernaar om hem te geloven. Russell richtte Luminar in 2012 op toen hij 17 jaar oud was en werd later de jongste self-made miljardair in 2020 toen het bedrijf beursgenoteerd werd. Gelukkig is het doel van Luminar en Volvo niet om de bestuurder te vervangen, maar om hem te assisteren.

De nieuwe EX90 schijnt de juiste auto te zijn voor het autonoom rijden. Dat komt doordat de sensor hoog op de auto kan staan. Hij kan (overdag en ‘s nachts) obstakels tot 250 meter afstand identificeren. De sensor zelf verdient niet de schoonheidsprijs: het lijkt op een lichtbalk waar de letters TAXI vanaf zijn gevallen.

‘Betekent dat ie vanaf vandaag autonoom kan rijden? Nee. Betekent het dat het in theorie wel kan? Ja. Begrijp me niet verkeerd: camera’s en radars toevoegen is geweldig, maar de waarheid is dat het je altijd laat gokken. Lidar zorgt ervoor dat je het weet’, zegt Russell. Best interessant, toch? Laten we daarom nu extra genieten van de tijd waarin we zelf nog de baas zijn over het stuur en de pedalen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)