Volvo XC60: 1ste rij-indruk

In de omgeving van het Spaanse Valencia – heel toevallig ook de plek waar Audi onlangs zijn Q5 presenteerde – reden we voor het eerst met de kersverse Volvo XC60.
 
Wat vinden we van de Volvo XC60?
Net als bij de Q5 vinden we de XC60 mooier dan zijn grote broer. Dat is omdat op de eerste plaats de vormgeving van de XC90 beter tot zijn recht komt in de proporties van de XC60 en op de tweede plaats omdat de XC60 over een aantal nieuwe designelementen (andere neus, lagere daklijn) beschikt die de auto erg goed staan. Alhoewel, over de achterzijde zijn we niet zo te spreken; die ziet er vanuit sommige hoeken namelijk een beetje vreemd uit. Niet het geval bij het interieur, dat is weer een prachtig staaltje Zweeds design met hout en aluminium.
 
Hoe rijdt de Volvo XC60?
Uitstekend. Hij is lekker straf afgeveerd – niet zo straf als een BMW X3 – en duikt en rolt nauwelijks. Dat is maar goed ook, want tijdens het rijden voel je in de besturing en de remmen dat het gewicht van de auto (+ 1.700 kg) behoorlijk aanwezig is. Verder is de XC60 best dynamisch en ook nog voldoende comfortabel. 
 
Wat zijn de sterke punten van de Volvo XC60?
Wat ons betreft zijn het interieur, het rijkarakter, het veiligheidsniveau en de prijs de sterke punten van de kersverse Zweed. Kortom, als wij zouden moeten kiezen tussen een BMW X3, een Audi Q5, een Mercedes-Benz GLK en een Volvo XC60, dan zouden we er meer dan één nachtje over moeten slapen om een keuze te maken.
 
Waar is de Volvo XC60 minder goed in?
Minder blij werden we van de zitpositie aan het stuur (te hoog), de vage besturing en de motoren die toch een beetje de punch missen om de zware XC60 vlot voort te kunnen stuwen. Maar goed, als je geen verwende Top Gear-redacteur bent, dan valt met al het bovenstaande goed te leven.
 
Welke zouden wij bestellen?
De XC60 is leverbaar als T6, D5 en 2.4D – alledrie met standaard vierwielaandrijving. Echter, in de loop van het jaar is de Zweed ook te krijgen als 2.4D met voorwielaandrijving. Als we dus nu zouden moeten kiezen, dan kozen we voor de allersterkste diesel – de D5. Als je ons dezelfde vraag later dit jaar zou stellen, dan hadden we voor de voorwielaangedreven 2.4D gekozen. Die is goedkoper dan de rest en zal prima voldoen op de Nederlandse wegen. Oh ja, de vanafprijs voor de XC60 is voorlopig een nette 47.950 euro.
 
Eerste conclusie
Een uitstekende midi-SUV, die Volvo XC60. Niet perfect, wel goed genoeg om de strijd aan te kunnen gaan met de Mercedes-Benz GLK, BMW X3, Land Rover Freelander2 en Audi Q5. Kortom, kiezen was nog nooit zo moeilijk.
 
De volledige rij-indruk van de Volvo XC60 lees je in Top Gear Magazine nummer 41, v.a. 16 oktober in de winkel.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken