
Dit is niet zomaar een Volvo XC70 zoals de lokale dierenarts hem ook rijdt. Iets aan deze auto is anders. Lastig om uit te drukken in woorden wat precies. Misschien de bumper, die lijkt wat korter. Of zijn het de wielen, die wat knusser in de kasten staan dan gebruikelijk? Of toch de extra verlichting boven de voorruit? Dit is de Volvo XC70 AT, een naam die ergens een beetje dubbelop is. XC staat al voor Cross Country; AT staat dan weer voor All Terrain.
410 pk, maar dat viel nog mee
In 2005 bracht het merk de Volvo XC70 AT mee naar de beursvloer van SEMA in Las Vegas. Dit was in de tijd dat Volvo voor dit soort gelegenheden ook rustig XC90’s met 800 pk bouwde, of bonafide roadsters. Deze Volvo XC70 AT is dus relatief ingetogen. Hij gebruikte een opgepepte 2,5-liter vijfcilinder uit de V70 R met 410 pk en 540 Nm. Een nieuwe Garrett-turbo hielp met het behalen van deze getallen.
De Volvo XC70 AT had luchtvering
De auto stond een stuk hoger op z’n poten, dankzij luchtvering, en droeg 20-inch wielen. Daarnaast kreeg hij bodembescherming en een krachtige lier op de neus. Boven op het dak liggen zaken als een krik, een reservewiel, extra brandstof en zelfs een generator van 1.000 watt. De lakkleuren ‘saffraan en zilver’ moeten je laten denken aan een zonsondergang in Mexico.
Helaas was al direct duidelijk dat de auto niet in productie zou gaan. Maar uiteraard moet je je door niets laten tegenhouden als je zelf een replica van deze Volvo XC70 AT wilt bouwen.
Meer van TopGear


Je kunt oude Volvo V70-ambulances kopen om een toffe camper van te maken

Volvo XC70 crasht hard, niemand raakt gewond

Autotest: Volvo XC70 D5

Volvo voor Pamela

Actieve levensgenieter

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Waarom je nu vrachtwagens kunt spotten met ‘haaientandjes’ op de voorruit

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

È bellissima!io ho lo stesso modello del 2002 e sarebbe un sogno poter farla diventare così come questa se avessi le possibilità economiche, anche il colore secondo me è uno spettacolo !
Te groot te zwaar en onbetrouwbaar als die nog doet kunje beter gebruiken voor grofvuil wegbrengen met een trekhaak en aanhangwagen. Het is geen echte professional gereedschap zoals Landcruizer of zo.