
Dit is niet zomaar een Volvo XC70 zoals de lokale dierenarts hem ook rijdt. Iets aan deze auto is anders. Lastig om uit te drukken in woorden wat precies. Misschien de bumper, die lijkt wat korter. Of zijn het de wielen, die wat knusser in de kasten staan dan gebruikelijk? Of toch de extra verlichting boven de voorruit? Dit is de Volvo XC70 AT, een naam die ergens een beetje dubbelop is. XC staat al voor Cross Country; AT staat dan weer voor All Terrain.
410 pk, maar dat viel nog mee
In 2005 bracht het merk de Volvo XC70 AT mee naar de beursvloer van SEMA in Las Vegas. Dit was in de tijd dat Volvo voor dit soort gelegenheden ook rustig XC90’s met 800 pk bouwde, of bonafide roadsters. Deze Volvo XC70 AT is dus relatief ingetogen. Hij gebruikte een opgepepte 2,5-liter vijfcilinder uit de V70 R met 410 pk en 540 Nm. Een nieuwe Garrett-turbo hielp met het behalen van deze getallen.
De Volvo XC70 AT had luchtvering
De auto stond een stuk hoger op z’n poten, dankzij luchtvering, en droeg 20-inch wielen. Daarnaast kreeg hij bodembescherming en een krachtige lier op de neus. Boven op het dak liggen zaken als een krik, een reservewiel, extra brandstof en zelfs een generator van 1.000 watt. De lakkleuren ‘saffraan en zilver’ moeten je laten denken aan een zonsondergang in Mexico.
Helaas was al direct duidelijk dat de auto niet in productie zou gaan. Maar uiteraard moet je je door niets laten tegenhouden als je zelf een replica van deze Volvo XC70 AT wilt bouwen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volvo XC70 crasht hard, niemand raakt gewond

Autotest: Volvo XC70 D5

Volvo voor Pamela

Actieve levensgenieter

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

È bellissima!io ho lo stesso modello del 2002 e sarebbe un sogno poter farla diventare così come questa se avessi le possibilità economiche, anche il colore secondo me è uno spettacolo !
Te groot te zwaar en onbetrouwbaar als die nog doet kunje beter gebruiken voor grofvuil wegbrengen met een trekhaak en aanhangwagen. Het is geen echte professional gereedschap zoals Landcruizer of zo.