Het belastingstelsel voor auto’s is een groot log beest en niemand is het erover eens hoe ze het moeten temmen. De ene partij wil het simpel houden en de accijnzen op brandstoffen verhogen: wie meer verbruikt, betaalt automatisch meer belastingen. De andere wil dat we een kastje installeren dat onze kilometers bijhoudt. De RAI Vereniging, ANWB, Bovag, Natuur & Milieu en de Vereniging Autoleasemaatschappijen (VNA) presenteren vandaag hun eigen visie: Betalen naar Gebruik (BnG), met een tarief gebaseerd op de CO2-uitstoot. Belangrijk: het bezitten van een auto is dan gratis (of in ieder geval goedkoper).
Volgens de samenwerkende partijen is dit de manier om mobiliteit ‘betaalbaar en bereikbaar’ te houden. Bovendien draagt BnG volgens de coalitie bij aan de aangescherpte klimaatdoelen voor 2030 en het einddoel om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Ze vinden dat de huidige maatregelen de vergroening én de autoverkopen remt. Bovendien zouden de huidige belastingen niet houdbaar zijn als het gaat om de inkomsten van de belastingen. Misschien niet iets wat iedereen leuk vindt, maar de overheid heeft nu eenmaal belastinginkomsten nodig om wegen te onderhouden en dat soort zaken.
Wat houdt Betalen naar Gebruik in?
Heel concreet betaal je per kilometer, en niet voor het hebben van een auto. De hoogte van het bedrag per kilometer ligt aan de CO2-uitstoot van je auto. Auto’s die veel uitstoten, zijn duurder. Een dubbele klap, want de benzinerekening is ook al hoger. Het doel is dan ook om de verkoop van elektrische voertuigen te stimuleren. Ook zou het ‘bewuste keuzes voor reisbewegingen’ stimuleren. Het invoeren zou 8,5 jaar duren, zo menen de partijen.
Hoe de kilometers bijgehouden moeten worden, meldt het voorstel niet. Als dit via een kastje in de auto zou gebeuren, lijkt het idee van BnG ons niet wezenlijk anders dan dat van rekeningrijden/kilometerheffing zoals dat al jaren wordt voorgesteld. Maar dan met een wisselend tarief dat is gebaseerd op de uitstoot van je auto.
De obstakels
Om welke bedragen het zou gaan, is nog niet bekend. De uitstoot is wel een lastig punt, want oudere auto’s zijn gemeten via de oude NEDC-regels en nieuwere auto’s volgens de WLTP. De uitkomst van deze twee meetmethodes verschilt nogal. Een Mustang van een paar jaar oud stoot op papier meer uit omdat ie via de oude methode is gemeten. Een nieuwere auto met dezelfde motor is plots zuiniger. En wat dacht je van nog oudere auto’s, waarvan de uitstoot niet officieel is vastgelegd? Goed, dit zijn misschien uitzonderingen op de regel.
De RAI Vereniging, ANWB, Bovag, Natuur & Milieu en VNA leggen het plan bij de formerende partijen. Ze hopen dan het wordt meegenomen in de formatiebesprekingen.
Gert heeft op 12 mei 2021 geschreven:
Er was al eens het voorstel om voor elke nieuwe regel er twee te schrappen, zodat er minder regels zouden komen. Dus als je betalen naar gebruik invoert dan de accijns en wegenbelasting schrappen.
Marco heeft op 12 mei 2021 geschreven:
We betalen al jaren per kilometer, afhankelijk van het verbruik van je auto. Dat heet simpelweg accijns. Daarbuiten nog wegenbelasting, Bpm en btw over eerde genoemde belasting.