
De Volkswagen Touareg R50 zie je niet veel meer rijden in Nederland. Niet heel gek, want wie wil er nu nog een V10-dieselmotor met 350 pk en 850 Nm? Oké, iedereen, maar laten we het anders formuleren: wie wil er nog voor betalen? De grote broer van de Golf R32 en R36 kost je bijna 1.000 euro per kwartaal aan wegenbelasting.
Toch is er minimaal nog één VW Touareg R50 die trouw rond blijft rijden. Deze opvallende R50 wordt ingezet als orgaantransport in Nederland. De blauwe remklauwen verklappen direct om welke uitvoering het gaat, en ze passen goed bij de blauwe kentekenplaten. In de grille en onder de buitenspiegels hangen flitsers voor tijdens de spoedrit.
Sinds 2017 zien de auto’s die ingezet worden voor orgaantransport er niet meer hetzelfde uit als ambulances. Je herkent ze aan de gele basiskleur met rode vlakken. Veel orgaantransportauto’s hebben iets van ‘orgaandonatie’ op de deur en vaak dragen de auto’s stickers waarop te zien is voor welke instelling ze rijden. Deze VW Touareg R50 rijdt echter (tijdelijk?) zonder extra stickers.
Hoe hard mag de VW Touareg R50 voor orgaantransport?
De Volkswagen Touareg R50 haalt een topsnelheid van 235 km/u, maar de bestuurder moet zich aan de richtlijnen voor ambulances houden. Dat betekent dat de maximale snelheid tijdens het vervoeren van organen 40 km/u boven de toegestane snelheid is. Dat komt dus neer op 140 km/u op de snelweg overdag en maximaal 170 km/u na 19:00 uur.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkswagen Touareg review: hoe rijdt de duurste VW van dit moment?

De Touareg heeft nu een lichtgevend VW-logo en komt als V6 naar Nederland

Volkswagen gaat auto’s met lichtgevende logo’s op de achterklep leveren

Volkswagen Touareg R eHybrid

De duurste Volkswagen van 2020

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Even opletten: als jouw banden dit kenmerk hebben, zijn ze over twee weken verboden in België
