
De Volkswagen Touareg R50 zie je niet veel meer rijden in Nederland. Niet heel gek, want wie wil er nu nog een V10-dieselmotor met 350 pk en 850 Nm? Oké, iedereen, maar laten we het anders formuleren: wie wil er nog voor betalen? De grote broer van de Golf R32 en R36 kost je bijna 1.000 euro per kwartaal aan wegenbelasting.
Toch is er minimaal nog één VW Touareg R50 die trouw rond blijft rijden. Deze opvallende R50 wordt ingezet als orgaantransport in Nederland. De blauwe remklauwen verklappen direct om welke uitvoering het gaat, en ze passen goed bij de blauwe kentekenplaten. In de grille en onder de buitenspiegels hangen flitsers voor tijdens de spoedrit.
Sinds 2017 zien de auto’s die ingezet worden voor orgaantransport er niet meer hetzelfde uit als ambulances. Je herkent ze aan de gele basiskleur met rode vlakken. Veel orgaantransportauto’s hebben iets van ‘orgaandonatie’ op de deur en vaak dragen de auto’s stickers waarop te zien is voor welke instelling ze rijden. Deze VW Touareg R50 rijdt echter (tijdelijk?) zonder extra stickers.
Hoe hard mag de VW Touareg R50 voor orgaantransport?
De Volkswagen Touareg R50 haalt een topsnelheid van 235 km/u, maar de bestuurder moet zich aan de richtlijnen voor ambulances houden. Dat betekent dat de maximale snelheid tijdens het vervoeren van organen 40 km/u boven de toegestane snelheid is. Dat komt dus neer op 140 km/u op de snelweg overdag en maximaal 170 km/u na 19:00 uur.
Meer van TopGear


Volkswagen Touareg review: hoe rijdt de duurste VW van dit moment?

De Touareg heeft nu een lichtgevend VW-logo en komt als V6 naar Nederland

Volkswagen gaat auto’s met lichtgevende logo’s op de achterklep leveren

Volkswagen Touareg R eHybrid

De duurste Volkswagen van 2020

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting
