
De Volkswagen Touareg R50 zie je niet veel meer rijden in Nederland. Niet heel gek, want wie wil er nu nog een V10-dieselmotor met 350 pk en 850 Nm? Oké, iedereen, maar laten we het anders formuleren: wie wil er nog voor betalen? De grote broer van de Golf R32 en R36 kost je bijna 1.000 euro per kwartaal aan wegenbelasting.
Toch is er minimaal nog één VW Touareg R50 die trouw rond blijft rijden. Deze opvallende R50 wordt ingezet als orgaantransport in Nederland. De blauwe remklauwen verklappen direct om welke uitvoering het gaat, en ze passen goed bij de blauwe kentekenplaten. In de grille en onder de buitenspiegels hangen flitsers voor tijdens de spoedrit.
Sinds 2017 zien de auto’s die ingezet worden voor orgaantransport er niet meer hetzelfde uit als ambulances. Je herkent ze aan de gele basiskleur met rode vlakken. Veel orgaantransportauto’s hebben iets van ‘orgaandonatie’ op de deur en vaak dragen de auto’s stickers waarop te zien is voor welke instelling ze rijden. Deze VW Touareg R50 rijdt echter (tijdelijk?) zonder extra stickers.
Hoe hard mag de VW Touareg R50 voor orgaantransport?
De Volkswagen Touareg R50 haalt een topsnelheid van 235 km/u, maar de bestuurder moet zich aan de richtlijnen voor ambulances houden. Dat betekent dat de maximale snelheid tijdens het vervoeren van organen 40 km/u boven de toegestane snelheid is. Dat komt dus neer op 140 km/u op de snelweg overdag en maximaal 170 km/u na 19:00 uur.
Meer van TopGear


Volkswagen Touareg review: hoe rijdt de duurste VW van dit moment?

De Touareg heeft nu een lichtgevend VW-logo en komt als V6 naar Nederland

Volkswagen gaat auto’s met lichtgevende logo’s op de achterklep leveren

Volkswagen Touareg R eHybrid

De duurste Volkswagen van 2020

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
