De Volkswagen Touareg R50 zie je niet veel meer rijden in Nederland. Niet heel gek, want wie wil er nu nog een V10-dieselmotor met 350 pk en 850 Nm? Oké, iedereen, maar laten we het anders formuleren: wie wil er nog voor betalen? De grote broer van de Golf R32 en R36 kost je bijna 1.000 euro per kwartaal aan wegenbelasting.
Toch is er minimaal nog één VW Touareg R50 die trouw rond blijft rijden. Deze opvallende R50 wordt ingezet als orgaantransport in Nederland. De blauwe remklauwen verklappen direct om welke uitvoering het gaat, en ze passen goed bij de blauwe kentekenplaten. In de grille en onder de buitenspiegels hangen flitsers voor tijdens de spoedrit.
Sinds 2017 zien de auto’s die ingezet worden voor orgaantransport er niet meer hetzelfde uit als ambulances. Je herkent ze aan de gele basiskleur met rode vlakken. Veel orgaantransportauto’s hebben iets van ‘orgaandonatie’ op de deur en vaak dragen de auto’s stickers waarop te zien is voor welke instelling ze rijden. Deze VW Touareg R50 rijdt echter (tijdelijk?) zonder extra stickers.
Hoe hard mag de VW Touareg R50 voor orgaantransport?
De Volkswagen Touareg R50 haalt een topsnelheid van 235 km/u, maar de bestuurder moet zich aan de richtlijnen voor ambulances houden. Dat betekent dat de maximale snelheid tijdens het vervoeren van organen 40 km/u boven de toegestane snelheid is. Dat komt dus neer op 140 km/u op de snelweg overdag en maximaal 170 km/u na 19:00 uur.
Reacties