Het was toch een beetje alsof Levi’s pardoes zou hebben besloten om geen spijkerbroeken meer te maken. In 2018 maakte Ford bekend dat het uiteindelijk zal stoppen met de verkoop van sedans en hatchbacks in de VS. De enige overlevenden zijn de Mustang, crossovers, SUV’s en pick-ups. Want dat zijn de enige Fords waar men op dit moment warm voor loopt. Triest om te horen van het bedrijf dat de wereld wielen gaf met de Model T. Een slecht jaar voor auto’s, dus.

Lees ook: Waarom 2018 een goed jaar was

Het is ook slecht nieuws voor Europese Ford-fans. Want als de briljante hete Fiesta’s en Focussen in de VS niet meer verkocht worden, loont het dan nog wel de moeite voor Ford om ze te ontwerpen en te ontwikkelen? Oh, en de Mondeo verdwijnt, want z’n Amerikaanse tweelingbroer, de Fusion, geeft ook de geest. Wanneer is de wereldwijde SUV-gekte ten einde? Dat vragen we ons elk jaar af, en steeds stuiten we op hetzelfde antwoord: voorlopig nog lang niet.

Een ander heikel onderwerp dit jaar was de Brexit. Immers: de helft van de in het VK geproduceerde auto’s is bestemd voor de EU. Hoe te reageren? Op de korte termijn hanteren de leidinggevenden van vrijwel alle Britse autofabrieken één redelijke, afgewogen en duidelijke strategie, en dat is volstrekte en blinde paniek. Importtarieven zijn daar maar voor een deel verantwoordelijk voor.

Fabrieken sluiten

De ware nachtmerrie is dat onderdelen het VK niet – op tijd – zullen bereiken. De Mini-fabriek in Oxford zal een maand lang geen auto’s bouwen vanaf de dag van de definitieve Brexit, en Toyota en Vauxhall hebben al gezegd de fabrieken tijdelijk dicht te gooien als er voor hen geen goede, duidelijke deal komt. Aston Martin hamstert inmiddels al onderdelen. Jaguar Land Rover-baas Ralf Speth zei dat het duizenden banen zal kosten als de uiteindelijke Brexit-deal niet goed uitpakt voor de Britse auto-industrie.

JLR had toch al een baggerachtig 2018. In het VK zijn zowel LR als Jaguar heel erg afhankelijk van diesels. Maar daar worden nu nog slechts half zoveel diesels verkocht als benzines; ooit waren die cijfers vrijwel gelijk. In China doet JLR het ook slecht, al snapt niemand echt waarom. Net als Mercedes, BMW en Audi bouwt het auto’s in China, en die andere drie doen het daar prima. Dat heeft ertoe geleid dat de JLR-fabrieken daar nu maar op halve kracht draaien, en Speth heeft inmiddels toekomstige investeringen à 2,7 miljard euro geschrapt.

Donald Trump

Trouwens, over handelsoorlogen: Donald Trump zette er eigenhandig een paar op touw tegen China, Mexico en Europa, door daar autobazen tegen zich in het harnas te jagen (dat lukt hem overigens zelfs in eigen land). De president fulmineerde tegen ‘handelsbarrières’ die de Europeanen opgeworpen zouden hebben tegen Ameri­kaanse auto’s. Maar we weten allemaal dat de Grote Drie uit Detroit hier falen omdat ze geen geschikte auto’s maken. Elk jaar verkoopt BMW honderdduizenden in de VS gebouwde X’en in Europa. ‘Handelsbarrières’ zullen die niet tegenhouden.

Een persoonlijke tragedie deed zich voor bij Fiat Chrysler. Sergio Marchi­onne, de briljante, agressieve, dappere en vaak extreem vermakelijke baas die de fusie voor elkaar kreeg waardoor Chrysler werd gered, en die verantwoordelijk was voor de herlancering van Alfa en Jeep, stond op het punt om met pensioen te gaan toen hij ziek werd en heel snel daarna overleed. Hij werkte jaar in, jaar uit, elk uur van de dag en net nu hij het wat rustiger aan zou gaan doen, werd hij weggekaapt van zijn gezin.

Audi CEO de bak in

Audi verloor ook zijn CEO. Rupert Stadler zit in het huis van bewaring zonder de mogelijkheid tot borgtocht, omdat de Duitse justitie bang is dat hij op vrije voeten zou kunnen gaan knoeien met de bewijzen in Diesel­gate. Moederbedrijf VW is in het thuisland nog maar eens om de oren geslagen met een boete van één miljard euro vanwege datzelfde schandaal. Maar alle boetes wereldwijd bij elkaar opgeteld bedragen nog altijd minder dan de winst die het bedrijf haalde in de jaren dat het de betreffende auto’s verkocht.

Het was ook al geen best jaar voor Carlos Ghosn. De topman van Renault-Nissan stond al niet bekend om zijn vriendelijkheid (zelfs zijn hond vond hem niet aardig), maar toen hij ook nog bleek te sjoemelen met zijn declaraties stond hij in no-time naast de stoeprand.

Elon Musk

Je kunt veel zeggen van Tesla, maar CEO Elon Musk houdt het wel lekker levendig. Beticht hij geen reddings­duikers van pedofilie, schiet hij geen raketten met poppen en auto’s naar Mars, rookt hij eens een dag geen wiet, dan wordt hij wel beschuldigd van fraude door de hoogste Ameri­kaanse financiële autoriteit, de SEC. Hij tweette dat hij het bedrijf van de beurs zou halen en daar een leuk centje voor opzij had gezet. De SEC zei van niet. Om te schikken betalen zowel hij als Tesla nu ieder 20 miljoen dollar om de misleide investeerders te compenseren, en hij moest zijn bestuursfunctie opgeven. Gast, genie – hoe moeilijk kan het zijn: stop nou eens met twitteren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)