Volgens designer Alejandro Mesonero is SUV-rijden verslavend. Hij stapt zelf niet meer in een hatchback.

Einde van de Alhambra

Een tikkeltje sadistisch was het wel. In een Seat Alhambra werden we vervoerd naar Tarragona. Naar zijn eigen einde. Want daar zou de Tarraco met zijn onthulling de laatste nagel in de kist van de Alhambra slaan en de plek van de zevenzitter overnemen. De SUV neemt zijn plek in aan de top.

Volgens de prognoses van Seat is de markt voor mid-size SUV’s in 2025 zo’n 2,8 miljoen voertuigen. Vandaar ook dat ze de Seat Alhambra opofferen en de Tarraco naar voren schuiven als nieuwe zevenzitter. Het is een passiemoord, het is in koele bloede. Voor grof geld.

SUV niet slechts een trend

We vroegen hoofdontwerper van Seat Alejandro Mesonero, voor wie trendspotten enorm belangrijk is, of hij het einde van de SUV-trend kan voorspellen. ‘Ik denk dat SUV’S hier zijn om te blijven. Het is geen trend meer. Ik zie het als een Zwitsers zakmes; het geeft je veel gereedschappen in één pakket. Het geeft je de status zoals oude sedans dat deden, een sportieve uitstraling en dan ook nog de functionaliteit’, zegt hij.

‘En extreem belangrijk is de hoge zitpositie. Klanten, en ik zelf ook, die al een tijdje in een hoge auto rijden, willen niet meer naar beneden. Ik rij zelf Ateca en houd van sportief rijden, maar ik stap niet meer in een Leon Cupra. Hij is gewoon te laag! Daarom kwamen we ook met een Cupra Ateca.’

Als het een ontwerper van Subaru zou zijn, zou hij zeggen: ‘once you go Outback, you never go back.’ Hoe het in de toekomst gaat, zodra iedereen in de autonome auto stapt, durft Alejandro niet te zeggen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear