Deze week maken Rolls-Royce, Bentley, Lamborghini en Bugatti los van elkaar bekend dat ze een recordjaar hebben gedraaid. RR harkt 6.000 bestellingen binnen met een gemiddelde verkoopprijs van een half miljoen. Bentley bouwt 15.000 auto’s en Bugatti levert 80 auto’s af. Lamborghini verkoopt 9.233 auto’s. En het einde van de groei is blijkbaar nog niet in zicht.

Op het nieuws hoor je niet anders dan berichten over inflatie, een naderende recessie, zware economische tijden en dat alles duurder wordt. Hoe kan het dan dat de duurste automerken beter verkopen dan ooit? Vraag het aan de merken en ze zullen je vertellen dat het komt door ‘een sterk aanbod’ en een ‘gestroomlijnde strategie’, maar er is meer aan de hand in de wereld.

De rijken worden rijker

Eén van de redenen is dat de allerrijksten alleen maar rijker worden. Volgens cijfers van het Bloomberg Billionaires Index hebben 131 miljardairs hun vermogen verdubbeld tijdens de pandemie. Doordat grote banken de economie overeind wilden houden, werd er veel geld gepompt in de beurs. In financiële onzekerheid liggen ook een hoop kansen, dat zie je wel bij Shell.

Dat geld komt bij de grote ondernemers terecht. Volgens een onderzoek van Oxfam uit 2022 verdienden miljardairs in 24 maanden even veel geld als ze normaal in 23 jaar zouden doen. Oxfam ziet het niet als louter positief: ‘De pandemie – voor de meesten vol verdriet en ontwrichting van de mensheid – was een van de beste tijden in de geregistreerde geschiedenis voor de miljardairklasse’.

De stijgende lijn zet door

Yahoo Finance sprak met J.D. Power, een bedrijf dat autodata analyseert. Volgens de vice-voorzitter van dat databedrijf begint de groei van de premium-automarkt aan het begin van 2020, precies toen de eerste mensen thuisbleven vanwege een snotneus.

‘Wanneer we terug gaan naar het eerste kwartaal van 2020, vlak voor het begin van de pandemie, en kijken naar het aantal verkopen van auto’s onder de 20.000 dollar en auto’s van 100.000 dollar, dan is de verhouding twintig tegen één’, zegt de woordvoerder.

Dure auto’s verkopen beter

Nu worden er verhoudingsgewijs een stuk meer dure auto’s verkocht van aan het begin van 2020: ‘In dit kwartaal [het eerste kwartaal van 2022] is het omgedraaid. Autoverkopen van 100.000 dollar zijn nu hoger dan auto’s uit het lage segment met een verhouding drie tegen één.’ Overigens zijn er ook steeds minder auto’s van 20.000 dollar en minder, dus dat zal ook meespelen.

Volgens J.D. Power blijft het niet bij één recordjaar voor de automerken in het hoogste segment: ‘We zien het niet zomaar minder worden de komende tijd. Het zal echt doorgaan tot het einde van 2023. […] We zullen zien dat de hoge segment voertuigen het goed blijven doen.’ Dikke kans dus dat je komende tijd nog meer supercars tegenkomt op de snelweg.

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie