Het is een beetje hommeles in Brussel in de Audi-fabriek. Zoals bekend gaat het niet enorm goed met moederbedrijf Volkswagen. De fabriek in Brussel ligt onder vuur en daar is het personeel aldaar niet blij mee. Die Audi-medewerkers hebben als protest 200 sleutels verstopt, aldus de VRT. Ze eisen namelijk opheldering van de directie over hun toekomst. De Audi Q8 e-tron (die daar van de band rolt) zit inmiddels over de helft van zijn levensduur en er is geen duidelijkheid over opvolging van dat model.
Niet eens zozeer letterlijk, want er zal ongetwijfeld een grote elektrische SUV boven de Q6 e-tron gebouwd worden. Meestal is het al jaren van te voren bekend welke modellen er geproduceerd zullen gaan worden, maar nu niet. Sterker nog: sinds deze zomer werd bekend dat er een groot aantal ontslagen zou vallen. Daar zijn de Audi-medewerkers in Brussel ontstemd over. Die zien de bui al een beetje hangen en eisen opheldering.
Audi-medewerkers houdt 200 sleutels achter
Om dat kracht bij te zetten hebben ze de sleutels van 200 auto’s verstopt. Het is een soort kidnap-actie. Ze gaan de auto’s niet te koop zetten op het autosalon in Brussel of zelf gebruiken. Het is bedoeld als stok achter de deur voor de directie om opheldering. Het is een extra actie naast het feit dat ze al staken sinds vorige week woensdag. Het doet een beetje denken aan VDL Nedcar. Die gingen ook constant staken bij slecht nieuws, zonder positieve uitkomst overigens.
Wat is er dan in hemelsnaam aan de hand met moederbedrijf Volkswagen? Lang verhaal kort: het concern verkoopt in Europa structureel 500.000 auto’s te weinig om het open houden van alle fabrieken te kunnen rechtvaardigen. Dus moeten er één of twee sluiten – iets dat het concern nog nooit gedaan heeft. Audi is het overduidelijk niet eens met de actie van het personeel en dreigt met een rechtszaak. De Audi-medewerkers die de sleutels hebben verstopt, hebben tot vanmiddag de tijd om de sleutels in te leveren.
Audi dreigt met rechtszaak
Als ze dat niet doen, spant Audi Brussel een rechtszaak aan. Volgens de vakbond (ACV-Metea) is dat geen verstandige beslissing, want die willen de gesprekken ‘rustig kunnen voeren’. Dat kan niet als de auto’s weg zijn. Lees: ze hebben geen goede onderhandelingspositie. Voor zover er een onderhandelingspositie is. Uiteraard dreigt men nog wel, op welhaast schattige Belgische wijze. Als Audi het dreigement doorzet, kan de vakbond geen ‘veiligheid of rust garanderen’.
Lees ook: Audi wil vroegtijdig stoppen met de elektrische Q8 (en dat heeft grote gevolgen in België)
Daarnaast vreest de Belgische vakbond voor ‘negatieve reacties van het personeel’. We zijn benieuwd in welke mate deze actie succesvol gaat zijn. De fabriek ligt al weken stil wegens collectief verlof en sluiting. Het was nu de bedoeling dat de productie weer hervat zou worden. Ondanks dat Audi (of Volkswagen) geen ander model in Brussel wil produceren, moeten die Q8 e-trons alsnog van de band rollen. Het liefst met sleutel, natuurlijk.
Yannick heeft op 9 september 2024 geschreven:
Het grappige is wel, dat ondanks de directie vermeld dat de auto’s direct naar de dealers zouden gaan, dit wel degelijk onafgewerkte auto’s zijn.
Deze 200 auto’s zijn wagens dat in Duitsland verder afgewerkt gingen worden om dan pas naar de dealers te gaan wereldwijd.
Dit zijn tevens reguliere modellen. Niet de speciale Dakar varianten.
De directie wilt trouwens zeer graag de sleutels terug hebben, dan mogen ze eens zeer goed gaan zoeken op dat ‘kleine’ terrein. Of ze laten ons werknemers terug binnen opdat we terug kunnen werken en de zeer vocale minderheid dat niet wilt werken het zwijgen kan opgelegd worden.
Ps: mijn bron? ikzelf, ik werk(te) er.
Ronnie heeft op 9 september 2024 geschreven:
Tweemaal faal: de groene Duitse politiek, VW management dat aan riempje van Brussel loopt en volledig EV wil gaan. Alles kaput.
ev rijden doe je op de kermis heeft op 21 september 2024 geschreven:
Ronnie heeft wel een punt
Nog een faal heeft op 9 september 2024 geschreven:
Ronnie en zijn onderbuikonzin zijn pas echt een grote faal.