
‘Ik wil een echte, échte E30-restomod maken, met een V10. Niet alleen het technische spul, ook het design. Ik weet niet wanneer ik daaraan toe ga komen – het zou nog weleens mijn pensioenproject kunnen zijn’ Mate Rimac is een man met een missie. Hij is de oprichter van Rimac, maar staat tegenwoordig ook aan het hoofd van Bugatti.
We zijn op bezoek bij Mate Rimac in Frankrijk. Het is een koude dag op Paul Ricard. Diep verscholen in zijn bomberjack staat Mate Rimac op de pitmuur. Hij volgt met zijn telefoon de Bolide die op vol volume langs komt blazen. Hij grijnst en zegt: ‘Pretty cool, huh?’
De Bolide ging door
Rimac had ook de stekker uit Project Bolide kunnen trekken toen hij drieënhalf jaar geleden aan het hoofd van Bugatti kwam te staan. Hij was immers van de elektrische hypercars. Maar dat zou ie nooit doen, toch? Hij is met recht een automan. Hij staat op de pitmuur met zijn telefoon te filmen voor het nageslacht, want het is zijn vrouw die op de passagiersstoel zit.
Lees ook: Bugatti wilde de Tourbillon elektrisch maken, Mate Rimac wilde dat niet
Rimac moet zelf de Bolide trouwens nog rijden. Huh? Gezien zijn reputatie, zijn voorliefde voor driften en autorijden – hoe kán het dat hij tot nu toe nog niet in een Bolide is gestapt? ‘Ik ben altijd een ontzettend pietje-precies als het gaat om het rijden en testen van auto’s, om elk detail. En als ik onze auto’s heb gereden, kom ik altijd terug met een lange lijst van dingen die ik verbeterd of veranderd wil zien. Maar deze auto bevindt zich zo ver buiten mijn competentieniveau. Het is een racer, een circuitauto – ik gebruik auto’s alleen op straat. Ik kom zelfs niet in de buurt van wat deze auto kan.’
Eén reactie op “Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit zijn acht bizarre feiten over de Bugatti Bolide van 4 miljoen euro

Een Bugatti Bolide van 4 miljoen euro uitladen is een stressvolle onderneming

Bugatti Bolide gaat in productie: dit verandert

Bugatti Bolide: luister naar de straight pipes

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Gordelverklikker geliquideerd in Amsterdam: ‘Ik heb nergens spijt van’

In dit vakantieland is het binnenkort verplicht om een zwaailicht mee te nemen

Nu niemand meer een Tesla Model Y koopt, is een heel ander soort auto ineens de populairste in Europa

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Goed verhaal; lekker kort.