
‘Ik wil een echte, échte E30-restomod maken, met een V10. Niet alleen het technische spul, ook het design. Ik weet niet wanneer ik daaraan toe ga komen – het zou nog weleens mijn pensioenproject kunnen zijn’ Mate Rimac is een man met een missie. Hij is de oprichter van Rimac, maar staat tegenwoordig ook aan het hoofd van Bugatti.
We zijn op bezoek bij Mate Rimac in Frankrijk. Het is een koude dag op Paul Ricard. Diep verscholen in zijn bomberjack staat Mate Rimac op de pitmuur. Hij volgt met zijn telefoon de Bolide die op vol volume langs komt blazen. Hij grijnst en zegt: ‘Pretty cool, huh?’
De Bolide ging door
Rimac had ook de stekker uit Project Bolide kunnen trekken toen hij drieënhalf jaar geleden aan het hoofd van Bugatti kwam te staan. Hij was immers van de elektrische hypercars. Maar dat zou ie nooit doen, toch? Hij is met recht een automan. Hij staat op de pitmuur met zijn telefoon te filmen voor het nageslacht, want het is zijn vrouw die op de passagiersstoel zit.
Lees ook: Bugatti wilde de Tourbillon elektrisch maken, Mate Rimac wilde dat niet
Rimac moet zelf de Bolide trouwens nog rijden. Huh? Gezien zijn reputatie, zijn voorliefde voor driften en autorijden – hoe kán het dat hij tot nu toe nog niet in een Bolide is gestapt? ‘Ik ben altijd een ontzettend pietje-precies als het gaat om het rijden en testen van auto’s, om elk detail. En als ik onze auto’s heb gereden, kom ik altijd terug met een lange lijst van dingen die ik verbeterd of veranderd wil zien. Maar deze auto bevindt zich zo ver buiten mijn competentieniveau. Het is een racer, een circuitauto – ik gebruik auto’s alleen op straat. Ik kom zelfs niet in de buurt van wat deze auto kan.’
2 reacties op “Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit zijn acht bizarre feiten over de Bugatti Bolide van 4 miljoen euro

Een Bugatti Bolide van 4 miljoen euro uitladen is een stressvolle onderneming

Bugatti Bolide gaat in productie: dit verandert

Bugatti Bolide: luister naar de straight pipes

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Vanaf wanneer is de elektrische auto nou echt verplicht? En is de benzineauto dan verboden?

Ja
Goed verhaal; lekker kort.