‘Ik wil een echte, échte E30-restomod maken, met een V10. Niet alleen het technische spul, ook het design. Ik weet niet wanneer ik daaraan toe ga komen het zou nog weleens mijn pensioenproject kunnen zijn’ Mate Rimac is een man met een missie. Hij is de oprichter van Rimac, maar staat tegenwoordig ook aan het hoofd van Bugatti.

We zijn op bezoek bij Mate Rimac in Frankrijk. Het is een koude dag op Paul Ricard. Diep verscholen in zijn bomberjack staat Mate Rimac op de pitmuur. Hij volgt met zijn telefoon de Bolide die op vol volume langs komt blazen. Hij grijnst en zegt: ‘Pretty cool, huh?’

De Bolide ging door

Rimac had ook de stekker uit Project Bolide kunnen trekken toen hij drieënhalf jaar geleden aan het hoofd van Bugatti kwam te staan. Hij was immers van de elektrische hypercars. Maar dat zou ie nooit doen, toch? Hij is met recht een automan. Hij staat op de pitmuur met zijn telefoon te filmen voor het nageslacht, want het is zijn vrouw die op de passagiersstoel zit.

Lees ook: Bugatti wilde de Tourbillon elektrisch maken, Mate Rimac wilde dat niet

Rimac moet zelf de Bolide trouwens nog rijden. Huh? Gezien zijn reputatie, zijn voorliefde voor driften en autorijden – hoe kán het dat hij tot nu toe nog niet in een Bolide is gestapt? ‘Ik ben altijd een ontzettend pietje-precies als het gaat om het rijden en testen van auto’s, om elk detail. En als ik onze auto’s heb gereden, kom ik altijd terug met een lange lijst van dingen die ik verbeterd of veranderd wil zien. Maar deze auto bevindt zich zo ver buiten mijn competentie­niveau. Het is een racer, een circuitauto – ik gebruik auto’s alleen op straat. Ik kom zelfs niet in de buurt van wat deze auto kan.’

Eén reactie op “Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *