Dit zal ongetwijfeld de eerste modificatie zijn die een hoop nieuwe GTi-rijders gaan uitvoeren: de remklauwen áchter een kleurtje geven. Voorop monteerde Peugeot heel dikke rode remklauwen met vier zuigers Zonder te diep in te gaan op de materie geldt dat een doorsnee auto maar één zuiger per rem heeft. Het is heel serieus remspul voor zo’n kleine auto. Maar waarom nam Peugeot dan niet even de moeite om áchter ook leuke remmetjes te monteren?

De nieuwe Peugeot e-208 GTi is sowieso een serieuze machine als je kijkt naar de spulletjes die erop en eraan zitten. De auto staat op Michelin Cup-banden – die vind je ook onder een Porsche 911 GT2 RS. De spoorbreedte is vergroot waardoor de wielen maar net binnen de kasten passen. En tussen de wielen zit een mechanisch sperdifferentieel. Alles om je ervan te overtuigen dat een elektrische GTi echt leuk kan zijn.

Waarom de GTi achterop lelijke grijze remmen heeft

Het antwoord is heel pragmatisch: het was niet nodig om achterop andere remmen te monteren. Laurent Auriault, de technische baas van het GTi-project, legt uit aan TopGear Nederland: ‘We hebben geen specifieke reden of noodzaak om het remsysteem achteraan aan te passen. Dus we werken aan de voorkant. Omdat dat prioriteit heeft.’ De remmen achter zijn precies dezelfde als onder de normale 208 zitten en die zijn grijs.

Het simpele antwoord is dus: ze hebben achter niets veranderd en zagen dus ook niet de noodzaak om wel de kleur te veranderen. Uiteraard is dit ook een kostenkwestie: nu kunnen ze een bestaand onderdeel uit de schappen trekken en anders moesten ze investeren in een nieuw onderdeel. Of in ieder geval een extra stap voor een bestaand onderdeel. De standaardremmen zijn immers niet gelakt.  

De reden waarom er voorop zulke dikke remmen zitten

Snellere modellen hebben vaak dikkere remmen, maar deze klauwen zijn bijna overdreven. Daar heeft Peugeot een goede reden voor. Een elektrische auto gebruikt de elektromotor om te remmen. Zo wint de elektromotor als een dynamo energie terug. Remklauwen hoeven niet zo groot te zijn, want ze hoeven minder hard te werken. Bij de GTi is dit anders.

‘We wilden in de sportstand een specifiek remgevoel geven via het pedaal’, legt Auriault uit. ‘We hebben drie rijmodi in deze auto, en we hebben ervoor gekozen om in de sportmodus echt een sportieve auto te maken. Misschien zelfs een raceauto. En je kunt geen auto als een coureur besturen als je geen goed remgevoel hebt in het pedaal. En om dat echte remgevoel te creëren, moet je slechts één soort remsysteem gebruiken.’

Peugeot e-208 GTi remt niet op de elektromotor

Hij legt uit dat de Peugeot e-208 GTi in de sportmodus niet remt op de elektromotor. Zo krijg je altijd het meest consistente remgevoel. Want als de accu vol is of als de temperatuur van de accu oploopt, dan wordt het remvermogen van de elektromotor teruggeschroefd. Het remgevoel zou dan telkens anders zijn. Peugeot kiest er dus voor om alleen op de echte remmen te vertrouwen in de sportmodus. Deze remmen moeten dus harder werken (want zo’n EV is niet licht) en daarom dus deze enorme remmen.

‘Het is een bewuste keuze. We weten dat dit een nadeel oplevert voor de actieradius. Zeker weten, maar het is een keuze. Als je de auto rijdt als een coureur, dan is de actieradius niet belangrijk. Als je de auto gewoon dagelijks gebruikt, dan rijd je in de normale of eco-stand en heb je geen nadeel qua actieradius, omdat dan eerst regeneratief wordt geremd voordat het hydraulische systeem wordt gebruikt. Dus ik denk dat we eigenlijk twee auto’s in één hebben gemaakt.’

Maar ziet het er niet gek uit?

Maar stoort Peugeot zich er niet aan dat er twee kleuren remklauwen op de auto zitten? ‘Nee. Voor ons is het niet zomaar opscheppen of pronken, omdat we de voorkant willen laten opvallen. Het is echt een remklauw van serieus formaat en een forse remschijf. Sorry, dit is gewoon de standaardversie. Aan de voorkant is het sportief. Achteraan is het standaard.’ Niet zeuren dus. Of zelf even met een knikkerbusje in de weer gaan.

3 reacties op “De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft”

  1. Niks nieuws. Niet de eerste keer dat ze dit doen.
    Mijn 2016 208 GTI By Peugeot Sport heeft ook rode 4-pods brembo aan de voorkant.
    Achterkant ook standaard opgespoten klauwen…

    Iedereen maar vragen of dat origineel is… ja!

Laat een antwoord achter aan Piet Reactie annuleren

(verplicht)