
We zagen zijn auto’s voor het eerst op posters op onze slaapkamers en later in videogames. Nog steeds gaat Horacio Pagani dapper de strijd aan met merken als Ferrari en Lamborghini en levert het kleine merk goede concurrentie. De laatste parel uit het Pagani-gamma, de Pagani Utopia, heeft onlangs het levenslicht gezien. In die auto ligt een biturbo V12 van AMG met 864 pk; maar het had ook een 1.000 pk sterke V8-hybridemotor kunnen zijn. Daar stak Horacio echter een stokje voor.
In een interview met TopGear bespreken Horacio en zijn zoon Christopher Pagani de nieuwe Utopia en de toekomst van het merk. Daarin vertellen ze dat we gewerkt wordt aan een EV. ‘Uiteraard werken we al vier jaar aan het project van een elektrische sportwagen. We weten niet of we het gaan halen of niet, maar we zijn er nog mee bezig. We zullen doen wat goed is in 2035.’
De 1.000 pk sterke AMG lieten ze links liggen
Volgens de Pagani’s past een 1.000-pk V8 niet bij het merk. ‘De relatie met Mercedes-AMG is zeer vruchtbaar geweest en we respecteren hen zeer. Ze boden ons een plug-in hybride V8-motor aan met maximaal 1.000 pk. Dit past echter niet in onze filosofie en wat onze klanten verwachten. We maken lichtgewicht sportwagens en met de Pagani Utopia gaan we een handgeschakelde versnellingsbak aanbieden. Dit zou niet mogelijk zijn geweest met een plug-in hybride auto.’
Daarnaast geeft Horacio Pagani een primeur waarvan wisten dat hij zou komen. ‘De volgende release zal de Pagani Utopia Roadster zijn, wat de natuurlijke volgende stap is.’ Maar er zitten ook andere varianten van de Utopia aan te komen, volgens Pagani: ‘Ja, er komen meer auto’s met zeer verschillende aerodynamische configuraties.’ We vermoeden een Utopia R, een R Roadster en wellicht een BC…
Meer van TopGear


Nieuwsgierige bezoeker haalt lullige streek uit bij Pagani van 2,5 miljoen euro

Ziet de Pagani Utopia er nog beter uit met zichtbaar koolstofvezel?

De nieuwe Pagani Utopia heeft een ouderwetse V12 met een handbak (en zonder hybridespul)

Iemand betaalde 10,5 miljoen euro voor een omgebouwde Pagani Zonda

De Pagani Zonda Arrivederci is de aller, aller allerlaatste. Echt. Beloofd.

Deze Pagani Huayra Epitome is de eerste en enige Huayra met een handbak

VIDEO: Is de Pagani Utopia een echte V12-hypercar of alleen een kunstwerk op wielen?

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

VIDEO: Politie neemt Pagani Codalunga van 7 miljoen euro in beslag

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
