Leonardo da Vinci, held en idool van Horacio Pagani, merkte ooit op hoe ‘water de drijvende kracht is van de hele natuur’. Met met alle respect, maar Leonardo had het mis. Maar wat wil je ook van een schildpad met een rat als leermeester. Nee, de drijvende kracht van alle natuur is een op maat gemaakte Mercedes-AMG biturbo V12. Daar is deze Pagani Utopia het bewijs van.

De Pagani Utopia is slechts het derde model van het merk ooit. Het bedrijf geeft toe dat het moeite had met het bepalen waar deze nieuwe ‘C10’ (dat was ooit de interne codenaam) precies voor staat. De Zonda vestigde ‘de legende’ terwijl de Huayra zaken als actieve aero en de koolstoftitanium onderdelen introduceerde.

Utopia – een naam ontleend aan het beroemde gedicht van Sir Thomas More – wordt geboren in een wereld waar auto’s steeds ingewikkelder en moderner worden. Horacio Pagani’s reactie? ‘Geen zware batterijen, geen hybride kracht, gewoon een prachtige V12. Geen systeem met dubbele koppeling, maar een pure handgeschakelde of geautomatiseerde transmissie met zeven versnellingen.’

Specificaties van de Pagani Utopia

De opdracht was om opnieuw aan de slag te gaan met ‘eenvoud, lichtheid en rijplezier’. En men vermoedt dat veel plezier kan worden ontleend aan een speciaal voor Pagani gebouwde 6,0-liter turbo V12. Het vermogen is 864 pk en het koppel is een monsterlijke 1.100 Nm. De auto weegt slechts 1.280 kilo door veelvuldig gebruikt van koolstofvezel en titanium.

In plaats van deze beul aan een automaat dubbele koppeling te bevestigen, plaatste Pagani een automatische Xtrac-unit. In 2023 krijgt de hypercar een échte handgeschakelde zevenbak. Ze benadrukken dat een ‘virtuele handbak’ niet acceptabel zou zijn. We zijn benieuwd of ze daar iets mee bedoelen. Het schakelmechanisme in de auto ziet er fantastisch uit.

De ophanging

De monocoque is van het befaamde carbotanium, de subframes zijn van stalen buizen en de draagarmen zijn van gesmeed aluminium. Klinkt saai, maar kijk maar even naar de foto’s. Wat een kunstwerk. Er zijn wel actieve dempers als moderne toevoeging. Daarnaast zijn er grote remklauwen met zes zuigers vóór en de velgen zijn 21 en 22 inch. Je mag zelf raden welke waar zitten.

De auto zou eenvoud moeten uitstralen en alle aerodynamische delen zijn subtiel weggewerkt. Al zullen er genoeg speciale edities volgen met grote spoilers en splitters. Pagani bouwt slechts 99 exemplaren van de Utopia en ze zullen ongeveer 2,5 miljoen euro per stuk kosten, exclusief belastingen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)