De bekende mop is dat in de hemel de chefs Frans zijn, de politieagenten Engels, de ingenieurs Duits, de lovers Italiaans en de bankiers uit Zwitserland komen. In de hel komt het eten uit Engeland, zijn de agenten Duits, de ingenieurs Frans, de lovers uit Zwitserland en de bankiers uit Italië. Een soortgelijke stereotype kun je loslaten op auto’s. Het liefst wil je Italiaans design met Japanse techniek. En zeker niet andersom. Maar wat dacht je dan van een Japans design met Franse techniek?

Dat is wat je hier ziet bij de nieuwe en volledig elektrische Nissan Micra. Deze constructie gebeurde al eerder bij Mitsubishi; met dit Japanse merk ging het niet zo lekker en daarom leenden ze techniek van Renault. Het Franse merk voelt zich weer vrijgevig en nu mag Nissan ook aan de slag met de Franse techniek. De drie merken zitten trouwens met z’n allen in dezelfde alliantie. De auto gaat ook gebouwd worden in de Franse fabriek in Douai.

Hoogtepunten van Nissan Micra (2026)

  • Volledig nieuwe Nissan Micra
  • Helemaal elektrisch
  • Met de techniek van de Renault 5
  • Prijs rond de 25.000 euro
  • Verschijnt begin 2026

Wat is er nieuw aan deze auto?

Alles is nieuw – maar eigenlijk ook weer niets. Het is geen uitgebreide facelift van de vorige generatie. Dat kan ook niet, want dat was een oude benzineauto. De auto leent de techniek van de Renault 5, dus de basis kennen we al. De wielbasis is bijvoorbeeld gelijk aan die van de Renault. Verder zijn de specificaties ook gelijk. Je kiest dus voor de nieuwe Nissan Micra omdat je het uiterlijk leuker vindt. En misschien is de prijs gunstiger.

Het interieur van de Nissan Micra

Het interieur verraadt al helemaal dat we hier te maken hebben met een Japanse auto met Franse genen. De binnenkant is bijna hetzelfde als die van de Renault 5, met slechts kleine wijzigingen zoals de materialen en de afwerking van de luchtroosters. Logisch: juist door deze onderdelen hetzelfde te houden, kunnen kosten bespaard worden bij de productie en de ontwikkeling. En waarom zou je het interieur veranderen als ie al heel keurig was.

De nieuwe Micra EV is met 4 meter lengte iets compacter dan zijn voorganger, maar door de elektrische aandrijflijn kon Nissan de wielbasis verlengen tot 2,53 meter. Dit zou voor meer beenruimte moeten zorgen, al weten we dat het in de Renault 5 niet uitgebreid loungen is achterin. De bagageruimte zal 326 liter zijn met de achterbank omhoog en 1.106 liter met de achterbank plat.

Wat is de actieradius van Nissan Micra?

Je kunt de nieuwe Nissan Micra bestellen met een 40-kwh accu of een 52-kWh accu. De kleine batterij moet zorgen voor een actieradius van 308 kilometer en de grotere accu zorgt voor een bereik van 408 kilometer. Die laatste is met 1.524 kilo ook 124 kilo zwaarder. Bij de kleine accu krijg je 122 pk vermogen en de grotere accu is gecombineerd met een 150 pk sterke elektromotor. De kleine accu laadt met 80 kW en de grotere accu met 100 kW.

Wat is de prijs van de Nissan Micra?

Officiële prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar Nissan zegt te mikken op een instapprijs van onder de 25.000 euro. Als de auto iets eerder was, was het daarmee de goedkoopste elektrische auto, maar inmiddels is er best wat concurrentie in deze prijsklasse. En er komt veel concurrentie aan. De Renault 5 kost trouwens net geen 28.000 euro in Nederland. Dus als deze Micra daaronder zou kunnen duiken, zou het perfect zijn.

Wanneer komt ie?

De Nissan Micra EV wordt naar verwachting eind 2025 gelanceerd in Europa. De productie vindt plaats in Noord-Frankrijk, samen met de Renault 5. Leveringen starten vermoedelijk vlak daarna. We vermoeden dus dat ie begin volgend jaar bij de dealers zal staan. Dan kan het merk een deuk gaan slaan in de 4,5 miljard euro verliest dat het nu draait.

Wat zijn de alternatieven?

  • Renault 5 E-Tech – zelfde platform, vergelijkbare prijs, iets opvallender design
  • Dacia Spring (nieuwe generatie) – goedkoper, kleiner, maar minder actieradius
  • MG4 Electric – ruimer en krachtiger, maar iets duurder
  • BYD Dolphin – Chinese concurrent met goede prijs-actieradiusverhouding
  • Opel Corsa Electric – al op de markt, vergelijkbaar qua formaat en gebruik

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *