Soms maakt een automerk een geweldige auto, maar begrijpt het publiek hem gewoon niet. De BMW i8 was zijn tijd ver vooruit op het gebied van design, constructie en techniek. Nu zijn we tien jaar verder sinds de introductie en zijn we benieuwd wat zo’n BMW i8 tegenwoordig nog kost. De BMW i8 heeft een koolstofvezel chassis en een plug-in hybride aandrijving. Hij sprint in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 250 km/u.

De 1,5-liter driecilindermotor ligt achterin, terwijl de elektromotor de voorwielen aandrijft. De BMW i8 is de eerste sportwagen met middenmotor sinds de BMW M1. Bijzonder zijn de vleugeldeuren, de styling, de laserkoplampen, de smalle banden en de gesmede Fuchs-wielen. In maart 2018 krijgt de BMW i8 een facelift, en er komt een cabrioletversie: de BMW i8 Roadster. Vanwege het stijve chassis heeft de i8 geen extra verstevegingen nodig, maar BMW voegt die toch toe.

Het extra gewicht van de cabriolet is slechts 60 kilogram. Qua karakter past deze uitvoering nog beter bij het i8-concept. De uiterlijke wijzigingen van de facelift zijn subtiel. Belangrijker zijn de technische upgrades: een grotere accu en meer vermogen voor de elektromotor. De BMW i8 blijft in productie tot 2020. Uiteindelijk zijn er van 2014 tot 2020 20.456 exemplaren gebouwd in Leipzig.

Hoeveel BMW i8’s zijn er nog in Nederland?

Op dit moment zijn er no zo’n 270 exemplaren in Nederland. Het valt ons op dat niet iedereen van de RDW de naam op de juist wijze kon invoeren. De importeur heeft er van 2014 tot 2020 precies 378 exemplaren verkocht. Er zijn er een aantal geëxporteerd. Dat is niet gek, want de BMW i8 was in Nederland relatief goedkoop en verkocht – wederom relatief gezien – beter dan andere sportwagens in deze klasse. Dit drukt iets de prijzen op het occasionaanbod en voila, klanten uit andere landen hebben dan interesse.

Wat kost een BMW i8 als occasion in Nederland?

Ze zijn er al vanaf 50.000 euro. Voor dat bedrag heb je een vroeg exemplaar uit 2014 met 180.000 kilometer op de teller, maar je hebt dan wel een exotische sportwagen met middenmotor. Ongekend veel waar voor je geld. Wel moeten we aantekenen dat het een uitzondering is met enkele exemplaren rond die prijs. Vanaf 55.000 euro zien we een flink groter aanbod, met exemplaren die wat lagere kilometerstanden hebben, zo rond de 120.000 km.

BMW i8 Coupe grijs zijkant rechts achter zijkant berg

Faceliftmodellen beginnen bij zo’n 80.000 euro (met rond de 60.000 kilometer op de digitale klok). De goedkoopste Spyder begint vanaf 90.000 euro in Nederland. Speciale edities zijn een stuk duurder, vaak met prijzen ver boven de 100.000 euro. Qua hardware zijn deze identiek aan de standaardmodellen; het verschil zit vooral in de configuratie. Een BMW i8 is altijd bijzonder, dus laat die limited editions voor wat ze zijn.

Wat kost een BMW i8 als occasion in Duitsland?

In Duitsland is de BMW i8 niet goedkoper. Ook daar beginnen de prijzen rond 50.000 euro. Wel zijn de kilometerstanden daar vaak lager en is er meer keuze. In Duitsland staan zo’n 120 exemplaren te koop, tegen 25 in Nederland. Zoals wel vaker is het aanbod in Duitsland veel gevarieerder. In Nederland zijn de meeste i8’s zwart, maar in Duitsland vind je gemakkelijker een exemplaar in een andere kleur. Qaa invoerkosten hebben we goed nieuws, want gezien de zeer beperkte CO2-uitstoot en de leeftijdskorting is er nauwelijks BPM.

Is de BMW i8 een beetje betrouwbaar?

In de basis wel. Er waren enkele kinderziektes en terugroepacties, maar dat is niet vreemd voor een technisch innovatieve auto. De verbrandingsmotor is een vrij alledaagse (maar versterkte) 1,5-liter driecilinder, dus je hebt bijvoorbeeld maar drie bougies die je hoeft te vervangen. Het voordeel is dat de elektromotor en benzinemotor elkaar afwisselen, dus de slijtage wordt verdeeld. Nadeel: er is simpelweg meer techniek dat onderhouden dient te worden.

BMW i8 Coupe interieur beige dashboard stuurwiel (2014)

Het is raadzaam om preventief de distributieketting te vervangen en de koppakkingen te controleren, want die kunnen soms lekken. Verder is de BMW i8 op veel vlakken uniek, waardoor sommige onderdelen erg duur kunnen zijn. De kosten om een BMW i8 rijdend te houden kunnen hoog zijn. Maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld een Porsche 911. Handig: het iDrive-systeem kun via Autostatus zien hoe vaak de auto zijn onderhoud heeft gehad en bij welke kilometerstand.

Hoe rijdt het?

Heel bijzonder. Het is niet de snelste auto of de best sturende BMW ooit, maar hij heeft absoluut iets speciaals. Je zit heel laag en hebt echt de supercar-ervaring. Een BMW M4 is leuk, maar dat is uiteindelijk een coupéversie van een sedan met een dikke motor. De BMW i8 is vanaf de basis een sportwagen. Dankzij de accu’s ligt het gewicht laag in het chassis en is het zwaartepunt ook erg laag. Mede hierdoor ligt de BMW i8 ongelooflijk stabiel op de weg.

BMW i8 coupe grijs i8 spider voorzijde weg

De banden zijn echter vrij smal, waardoor je snel op de grens zit als je enthousiast rijdt. De besturing is echter fijner dan die van de M4. Tip: je moet de i8 netjes rijden. Dan is hij briljant. Het is geen auto om mee te stoeien; daarvoor merk je dat 1.550 kilogram en 195-banden aan de voorkant voor onderstuur kunnen zorgen. Langzaam de bocht in en snel eruit is het devies. Het geluid van de driecilinder is zowaar vermakelijk en doet ergens wel een beetje aan een 911 denken.

Wat zijn de concurrenten?

Die zijn er eigenlijk niet. Niet direct in elk geval. Een Porsche 911 Carrera (991) is altijd een alternatief, maar die is bij lange na niet zo bijzonder qua aandrijflijn of styling. Bij BMW zelf zou je voor een M4 kunnen kiezen, maar dat is een compleet andere auto. De Lotus Evora heeft een vergelijkbare grootte en betere handling, maar een spartaanser interieur. Ook is daar de techniek behoorlijk ouderwets, met een Toyota V6 en compressor.

Een andere optie is de Lexus LC. Dat is een totaal andere auto qua techniek, maar ook een hybride coupé. De LC is verrassend zuinig en heeft ook leukere rij-eigenschappen dan je zou verwachten. Natuurlijk, de Lexus LC is meer gericht op langeafstandscruisen en is aanzienlijk praktischer dan de BMW. In beide gevalle heb je wel een zeer bijzondere auto in de garage staan die er moderner uitziet dan dat deze eigenlijk is.

Is de BMW i8 zijn geld waard?

Dat is een goede vraag, en niet alleen omdat we hem aan zelf stellen. Ons antwoord is ja. Er zijn diverse exemplaren te koop voor zo’n 60.000 euro. Voor dat geld krijg je echt iets bijzonders. Het mooie is dat je gewoon BMW-infotainment en overwegend bekende BMW-techniek hebt. Ook kun je terecht voor onderhoud bij de vele BMW-dealers in het land. Met zo’n exotische auto is dat een niet te onderschatten voordeel.

BMW i8 Roadster zilver dak open schuin achter

Bovendien kun je de i8 best zuinig rijden, wat hem de perfecte supercar maakt voor Nederland. Natuurlijk zijn de faceliftmodellen technisch beter, maar die zijn ook een stuk duurder. Of je nu meer dan een ton moet uitgeven aan een i8, wagen we te betwijfelen. Zeker niet als het een auto voor erbij is; de extra investering levert je niet veel meer op. Dus zoek een nette i8 met niet te veel kilometers en je hebt er jarenlang een bijzondere auto aan.

Reacties

  • Inflatable heeft op 22 september 2024 geschreven:

    Als je hem vergelijkt met een Porsche 991 911 pak dan ook meteen de 981 en 982 (718) Cayman/Boxster erbij.. Die modellen van Porsche worden zoals zo vaak weer over het hoofd gezien.. Zijn 90% dezelfde auto als een 991 911 maar met omgedraaide motor-versnellingsbak waardoor ook middenmotor.. 1350kg met een normale 4 of 6 cilinder boxer (midden)motor.. Dan heb je een praktischere dagelijks te gebruiken briljant sturende sportauto zonder al het hybride gedoe voor minder geld.. En een Porsche i.p.v. BMW.. Het is subjectief wat je zelf specialer c.q. mooier vindt.. Ik vind een i8 is qua looks wel speciaal ja, maar het blijft in de basis een hybride BMW met 1.5L 3 cilinder motor, ik zou (voor het rijden en zeker als dagelijkse auto) altijd voor de Porsche gaan..

    Reageer
  • Chris heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Leuk exclusief model, maar die driecilinder motor lijkt mij op papier niet erg spannend.

    Reageer
  • D heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Absoluut veel fun en altijd aanspraak met deze auto! veel gestelde vragen: volledig elektrisch? neen, alle i8’s zijn hybride. Raakt het vermogen op als de batterij leeg is? Nee, de auto laadt steeds bij. Nog nooit verminiderd vermogen gehad, zelf niet op het circuit:-) Onderhoud is gemiddeld eens in de 30.000 km/2 jaar en beurten zijn meestal 400-800 euro. Vrijwel probleemloos. <2018 aandachtspunt aircopomp en tanksensor.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)