In relatief korte tijd zijn er diverse marktsegmenten uitgestorven. Eentje daarvan is de driedeurs hot hatch. Zonde, want enkele jaren geleden was dit een tof segment. De auto’s waren praktisch en handig genoeg om elke dag te gebruiken, maar speciaal en sportief genoeg om het hart sneller te laten kloppen. Een van de laatste der Mohikanen is de Astra OPC. Het is typisch zo’n auto die uit het zicht verliest, maar we vroegen ons wel af: wat kost zo’n Opel Astra OPC tegenwoordig?

De basis van de Astra OPC is de Astra GTC, de sportieve driedeurs variant van de Astra hatchback, sedan en stationwagon. De OPC is het absolute topmodel waarbij het sublabel nog eenmaal dik uitpakte. Ja, er staat Opel Astra op de auto, maar heel van de techniek is afwijkend. Uiteraard zullen wij alles wat je moet weten over de Opel Astra OPC in dit artikel behandelen.

Specificaties

Het is eigenlijk heel erg overzichtelijk, want de Opel Astra OPC is er maar in één uitvoering. Het is altijd een driedeurs hatchback met 2,0-liter viercilinder met enorme turbo erop. Schakelen gaat altijd met een handbak met zes versnellingen. Een mechanisch sperdifferentieel van Drexler is altijd standaard. De motor levert 280 pk (bij 5.300 toeren) en 400 Nm (bij slechts 2.400 toeren). Destijds vonden we het gewicht van 1.450 kilo vrij hoog.

Opel Astra OPC (2012) rood cutaway dwarsdoorsnede

De prestaties lijden er niet onder, want van 0-100 km/u accelereren duurt slechts 6 seconden, wat erg vlot is voor een auto met enkel voorwielaandrijving. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. De Astra OPC heeft speciale HiPer Strut-voorwielophanging, Brembo-remmen en adaptieve Sachs-schokdempers. Ook het exterieur is afwijkend met grotere bumpers, enorme 20 inch-velgen (in Duitsland was 19 inch standaard) en uiteraard optioneel de kleur Arden Blue.

Hoeveel zijn er in Nederland?

Dat is lastig in schatten, daar de Astra OPC niet als ‘OPC’ op kenteken staat. Het is een Astra GTC uit de periode 2012 tot 2018. Daarvan zijn er in Nederland ongeveer 1.300 exemplaren. Als er meer dan honderd exemplaren van in Nederland zijn, is het veel. Mocht iemand de exacte aantallen weten, laat het vooral weten in de commentsectie.

Wat kost een Opel Astra OPC als occasion?

Er staan zo’n twintig exemplaren te koop van deze generatie. De goedkoopste Opel Astra OPC van Nederland kost 12.950 euro. Dan heb je een vroeg exemplaar uit 2012 met bijna 155.000 kilometer op de klok. Als je kijkt hoeveel auto je daarvoor terugkrijgt, is dat een enorm scherp bedrag. Het is gewoon een auto bij een autogarage met bekende onderhoudshistorie. Bijk

Er zijn drie dingen die de waarde doen stijgen (naast recent bouwjaar en lagere kilometerstand): kleur, originaliteit en herkomst. De duurste Opel Astra OPC van Nederland kost 28.950 euro en komt uit 2014 en heeft slechts 44.000 kilometer gelopen, maar hij is wel geleverd in Nederland, gespoten in de kleur Arden Blue en is helemaal origineel.

Wat kost een Opel Astra OPC als occasion in Duitsland?

In Duitsland is het aanbod aanzienlijk groter, dan in Nederland. Er staan maar liefst 80 exemplaren te koop bij onze Oosterburen. De goedkoopste Opel Astra OPC in Duitsland kost 9.500 euro. De exemplaren die onder de 10.000 euro kruipen, hebben wel veel gelopen: tegen de 2 ton of zelfs erover. Wil je iets minder kilometers (zo rond 150.000 kilometer) dan beginnen de prijzen bij zo’n 12.000 euro.

De duurste Astra OPC in Duitsland kost 26.990 euro. Deze komt uit 2018 en heeft slechts 55.000 kilometer achter de kiezen. Verschil qua aanbod: in Duitsland heb je meer kleuren om uit te kiezen en ook meer standaarduitvoeringen met kleinere wielen. Ook zien we in Duitsland veel meer gemodificeerde exemplaren. Dat hoeft geen probleem te zijn, zolang maar bekend is wie wat gedaan heeft.

Is de Opel Astra OPC betrouwbaar?

Hierop kunnen we een verfrissend antwoord geven: ja, de Opel Astra OPC is over het algemeen betrouwbaar. Dat motor is afgeleid van een 500 pk sterk competitieblok, dus er is wat marge. Er zijn geen grote issues bekend. Wel zijn er een paar dingen waar je op moet letten bij de proefrit: of de koppeling goed werkt, evenals de handbak. Controleer de staat van de dempers en remschijven, want ze zijn erg duur om te vervangen.

Opel Astra OPC (2012) ecotec motor

Verder zijn het vooral kleine issues en ongemakken die voor kunnen komen. Denk wat rammeltjes, losse sideskirts en Wat we wel vaker zien bij GTC is het verzamelen van vocht bij de achterklep, dus dit kan ook bij de OPC voorkomen. Het zijn auto’s die uitnodigen tot hard rijden, dus check de slijtage van de auto. Ook is de neus vrij onoverzichtelijk, dus een schade is snel gemaakt. Tuning hoeft geen probleem te zijn, maar voor de waarde kun je de Astra OPC beter origineel laten.

Hoe rijdt zoiets?

Ze hebben bij het Opel Performance Center echt hun best gedaan om er iets bijzonders van te maken. Zo is de stuurbekrachtiging niet elektrisch (en gevoelloos), maar hydraulisch. De motor voelt iets minder krachtig aan dan de cijfers suggereren, maar dat komt omdat je toeren moet maken om het maximale eruit te halen. En dat is leuk. Speciale vermelding voor het adaptieve onderstel: dat is heel erg goed. Zelfs met de 20-inch wielen valt er goed mee te leven, ook op een slechter wegdek.

Opel Astra OPC (2012) blauw zijkant links voor buiten

De besturing is zeker anno 2024 geweldig, je krijgt namelijk alle informatie die je écht wil. Als je de Astra OPC vol op de limiet gaat rijden merk je wel dat het differentieel effectief is, maar ook erg aanwezig. We hebben nog iets te zeuren: heel erg lekker klinkt de Astra OPC niet, maar daar zijn vast wel oplossingen voor. Het is weliswaar niet de reden om een hot hatch te kopen, maar het is ook een geweldige Autobahn-specialist: voldoende comfortabel, bloedsnel en zeer stabiel.

Wat zijn de concurrenten van de Opel Astra OPC?

De meest directe concurrenten zijn de Seat Leon SC Cupra en Renault Mégane R.S.. De Seat Leon heeft een goedkoper interieur, maar voelt lichter en nog sneller aan. De Renault Mégane heeft ook een matig interieur, maar stuurt fabelachtig goed. Qua concept zijn ze verder heel erg goed te vergelijken. Een Volkswagen Golf GTI of Ford Focus ST kun je ook zien als een alternatief, maar zijn beduidend minder speciaal dan de Opel.

Als je de Opel Astra OPC gaat vergelijken met leuke coupés, kun je de Astra zien als een tegenstrever voor de Volkswagen Scirocco R. De Scirocco heeft een fraaier interieur, maar iets minder vermogen en geen sper. Tenslotte is er nog de Peugeot RCZ-R, die is nog sportiever en leuker om te rijden, maar heeft geen bruikbare achterbank.

Is een Opel Astra OPC zijn prijs waard?

Ja, honderd procent. Je krijgt namelijk enorm veel waar voor je geld met een Astra OPC. Het zijn geweldige auto’s om even mee te sturen, maar je kan er ook prima mee naar je werk. Of op vakantie, wel maximaal twee personen om het leuk te houden. Daarbij zijn er niet veel snellere auto’s van dezelfde leeftijd voor het geld. Wat vooral leuk is, is dat de Opel Astra OPC een geweldig totaalpakket is. Het is niet een Astra met een dikkere motor, maar echt een speciale uitvoering met premium hardware.

Reacties

  • Mijndert heeft op 4 november 2024 geschreven:

    Erg leuk om zo’n goede review van de Astra te lezen!
    Ik heb de Astra OPC nu voor zo’n 2 jaar in bezit en ben er nog steeds helemaal weg van.
    Niemand weet het vermogen goed in te schatten en hij is overal onbekend, heerlijk die kracht van de verbazing.
    Krijg er ook veel complimenten voor van mensen, wordt meteen erkend als een liefhebbersauto (heb hem in arden blue uiteraard)
    En de stoelen, my god, de mooiste autostoelen ooit gemaakt. Zitten goed en zijn op alle manieren verstelbaar.

    Reageer
  • frietspeciaal heeft op 3 november 2024 geschreven:

    De rcz leuker om te rijden? Dat is gewoon een kapperscruiser met een opgefokt thp blokje. Geen sper, geen hyperstrut, geen enkele techniek aan boord om het daadwerkelijk spannend te maken

    • Jan-Willem Eysink heeft op 3 november 2024 geschreven:

      Als je het hebt over de reguliere RCZ, kun je er een boom over opzetten. Maar de RCZ-R is wel iets bijzonders. De RCZ-R is door Peugeot Sport ontwikkeld. Er is wel degelijk een sper aanwezig (Torsen), 380 mm Alcon-remmen, specifiek onderstel, bredere (doch lichtere) velgen, versterkt onderblok, andere turbo, gesmede Mahle-zuigers, speciale sportkuipen en ga zo maar door. Dus in dat opzicht wel degelijk een goed alternatief voor een Astra OPC, dunkt ons.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)