Zoek jij een sportieve auto met spectaculaire looks die je dagelijks kunt rijden, dan is er niet heel erg veel keuze. De Audi TT is natuurlijk een schoolvoorbeeld van een auto in de zojuist bedachte categorie. Maar Peugeot deed ook een gooi naar de client die een beetje aandacht niet schuwt met de RCZ. Die auto kwam in 2009 op de markt en we zijn dus inmiddels alweer 16 jaar verder. Daardoor vroegen wij ons op de TopGear-redactie eigenlijk ad: wat kost een Peugeot RCZ tegenwoordig nog?

Het is namelijk typisch zo’n auto die je nieuw heel erg gaaf vond, maar toen paste de auto of niet in het budget of in de gezinssituatie. Nu zien we ietsje verder, de kinderen zijn het deur uit en/of de financiële situatie laat het iets beter toe. Een auto kopen is één ding, een auto rijdend houden is iets anders. Daarom gaan we in dit artikel nét eventjes wat dieper in op de materie zodat je goed beslagen ten ijs bent als je een dergelijke auto zoekt.

Specificaties

Het is een beetje vreemd voor een bescheiden merk als Peugeot om ineens een bijzondere coupé te maken. Natuurlijk, er waren Coupé-versies van de 504, 406 en 407. Dat waren elegante GT’s, niet opvallende sportwagens. De Peugeot RCZ werd als concept getoond op de IAA in Frankfurt in 2007. De auto was dusdanig bijzonder, dat niemand verwachtte dat Peugeot hem in productie zou nemen, maar dat gebeurde dus wel.

Peugeot RCZ Limited Edition zilvergrijs (2010) zijkant link schuin voor

De auto gaat eind 2009 in productie en kwam in 2010 lekker op gang. De RCZ is een Oostenrijkse auto: hij werd gebouwd door Magna-Steyr in Graz. In Nederland kun je de auto ook bestellen. Er zijn aanvankelijk drie motoren, allemaal viercilinders. De 1.6 THP is er met 155 en 200 pk. De versie met 155 pk is er eventueel met eeen automaat. Dan is er een 2.0 HDI met 160 pk In de loop van de jaren komen er ook enkele speciale modellen bij zoals de Limited Edition, Asphalt, Brownstone en Onyx.

In 2013 krijgt de RCZ een behoorlijk ingrijpende update, waarbij de neus het meest afwijkt. De koplampen zijn aanzienlijk kleiner. Het wordt ook wat beter oud, alhoewel dat smaakafhankelijk is. Qua motoren verandert er niets qua vermogen: de 1.6 is er met 155 pk en 200 pk en de diesel levert 160 pk. Wederom zijn er enorm veel speciale edities, waarschijnlijk om de verkoopcijfers iets op te krikken.

Het topmodel, de RCZ-R

Iets later in 2013 komt de meest bijzondere variant, de RCZ-R. Dat is het sportieve model van de reeks. Waar de gewone RCZ iets meer style than substance is, maken ze het goed met de R-versie. Die wordt door Peugeot Sport onder handen genomen. Eigenlijk is alles anders: het onderstel is aangepast, er zijn Alcon-remmen met enorme remschijven (380 millimeter!) en er is een Torsen-sperdifferentieel.

Peugeot RCZ R rood (2013) zijkant links schuin achter

De motor is voorzien van gesmede remzuigers, grotere turbo, versterkt blok en opnieuw ontwikkeld uitlaatspruitstuk. Het vermogen van de RCZ-R is 271 pk. Van 9-100 km/u sprinten is in 5,9 seconden gedaan, de topsnelheid is 250 km/u. Leuk weetje: de RCZ-R is de zuinigste benzine RCZ. Zie het als een handig smoesje om je eega te overtuigen dat het een R moet worden. In 2015 gaat de RCZ uit productie. Er zijn dik 67.916 exemplaren gebouwd, waarvan 3.054 een RCZ-R.

Hoeveel zijn er in Nederland?

Als we kijken naar de cijfers van de RDW, dan valt ons op dat er behoorlijk veel RCZ’s in Nederland zijn. Er rijden op dit moment 1.250 exemplaren van de Peugeot RCZ rond in Nederland. Daarvan zijn de meest origineel in Nederland geleverd: bijna 900 stuks. De rest is geïmporteerd uit Duitsland en in mindere mate België. In vergelijking met een Audi TT is het nog altijd een bijzonder zeldzame auto, uiteraard.

Wat kost een Peugeot RCZ als occasion?

In Nederland staan er ruim 60 exemplaren van te koop. Dat is een flink aanbod voor zo’n specifieke en zeldzame auto. De goedkoopste Peugeot RCZ in Nederland kost 5.750 euro. Dat is er eentje uit 2011 en heeft 165.000 kilometer gelopen. Automaten beginnen bij 7.500 euro. Het eerste faceliftmodel komen we tegen voor 9.950 euro (170.000 kilometer).

De RCZ-R is zeer zeldzaam in Nederland. De goedkoopste RCZ-R kost 18.750 euro. Deze komt uit 2013, is origineel Nederlands en heeft 76.000 kilometer gelopen. In Nederland kost de duurste RCZ-R precies 19.950 euro. Dat is dan eentje uit 2014 met 149.000 kilometer onder de Michelins. Gevoelsmatig had dat andersom mogen zijn. Het geeft maar aan dat er weinig aanbod is en de vraagprijzen een beetje kris-kras door elkaar heenlopen.

Wat kost een Peugeot RCZ als occasion in Duitsland?

Bij onze Oosterburen vonden we meer dan 170 gebruikte RCZ’s. Een riant aanbod dus. De goedkoopste Peugeot RCZ kost 3.500 euro. Dat is een exemplaar uit 2011 met 235.000 kilometer op de klok met een paar kleine mankementen (elektrisch, niet mechanisch). De meeste goedkope RCZ’s beginnen rond de 5.000 euro. Een beestje doorsparen kan zeker geen kwaad, want zo rond de 7.500 euro vind je veel RCZ’s met ongeveer 100.000 tot 150.000 km aan ervaring en deugdelijk onderhoud.

Faceliftmodellen vind je vanaf 8.000 tot 9.000 euro. De duurste versie is natuurlijk een Peugeot RCZ-R, in dit geval eentje uit 2015 met 50.000 kilometer aan ervaring. De RCZ-R begint bij ongeveer 15.000 euro en loopt op tot 20.000 euro. Die van 30 mille is echt een uitzondering, waarschijnlijk van een dealer die er niet vanaf wil.

Is de Peugeot RCZ betrouwbaar?

Nee. Absoluut niet. Next. Normaal gesproken is dit het grote voordeel van een coupe’s op basis van een reguliere hatchback. De Peugeot 308 was echter niet enorm betrouwbaar en de RCZ dus ook niet. De 1.6 THP-motor is een tikkende tijdbom met veel dingen die mis kunnen gaan: klepzetels, kettingen, turbo’s: het kan en gaat allemaal kapot. Daarnaast kunnen ze veel last hebben van inwendige vervuiling, zeker als er veel korte stukje mee wordt gereden.

Zeker als je een benzineversie koopt, let dan er op dat het al het onderhoud tijdig is uitgevoerd. Gezien de leeftijd van de meeste exemplaren is het vrij waarschijnlijk dat er al groot onderhoud is uitgevoerd, plus de nodige reparaties. Houd er rekening mee dat dat blijvend is. Bij elke beurt weet de 1.6 THP een nieuw euvel te presenteren.Daarnaast is de RCZ verder ook niet helemaal vrij van issues. Check dus vooral of alle elektronica functioneert.

De klep van de navigatie wil weleens dienst weigeren. Hoe recenter het bouwjaar, hoe beter de techniek. De motor uit de RCZ is al beter dan de hele vroege 1.6 THP’s en de facelift modellen zijn nog beter. De klepseals blijven wel een aandachtspunt. Je kan de pluimpjes witte rook herkennen dat de klepsteelrubbers zijn uitgedroogd en ze vervangen moeten worden. Tip: neem meteen de ketting mee, die moet er dan toch af. Speciale tip: als je dagelijks meer dan 30 kilometer rijdt, overweeg een diesel. Die zijn aanzienlijk betrouwbaarder dan de gewone THP.

Peugeot RCZ rood (2013) THP motor

Tenslotte: de motoren kennen dus zeker hun issues, maar er zijn ook enorm veel specialisten die er bekend mee zijn. Deze motoren vindt je ook in tal van BMW’s, Mini’s, Citroens en andere Peugeots. Soortgelijke motoren van concurrerende merken (Ecoboost, TSI) doen het overigens niet heel veel beter overigens.

Het topmodel is gek genoeg het meest betrouwbaar. Die heeft een getunede 1.6 motor, maar Peugeot sport heeft een hoop onderdelen keihard aangepakt waardoor deze aanzienlijk lange heel blijven. Ook wordt er vaak net eventjes beter gezorgd voor een ‘R, het is immers typisch liefhebbers auto. Check zoals altijd het aantal eigenaren: hoe langer de auto in bezit is geweest van iemand, hoe beter. En staar je niet blind op kilometers. Liever eentje met 150.000 kilometer met de grote reparaties dan 100.000 en geen documentatie.

Hoe rijdt zoiets?

Als een Peugeot 308, maar dan iets sportiever. Dat betekent dat de auto bij lange na niet zo sportief (of zo snel) is als deze eruit ziet. De 1.6 THP mag dan een hork zijn qua onderhoudskosten, maar hetzijn wel heel erg prettige motoren in de omgang. Veel vermogen, mooi koppelopbouw en een relatief directe gaspedaalrespons. De lage zitpositie maakt een hoop goed, maar écht sportief is het niet. Daarom is de diesel nog niet eens zo’n gek idee.

Peugeot RCZ R rood (2013) zijkant links schuin voor rijdend

De RCZ-R is een compleet andere auto. Daarbij heeft Peugeot Sport dermate veel veranderd dat de ervaring totaal afwijkend is ten opzichte van de gewone RCZ. Allereerst de prestaties: met 271 pk is de RCZ-R serieus snel, een basis-Cayman bijhouden is geen enkel probleem. Ook op het circuit kom je behoorlijk goed uit de voeten met een hoogwaardig onderstel, prettige besturing en een sperdifferentieel. Setje semi-slicks eronder en je kunt leuk meedoen tijdens trackdays.

Wat zijn de concurrenten van de Peugeot RCZ

Audi TT

Audi TT 2.0 TFSI quattro S-Line (8J) rood (2008) zijkant rechts

De Audi TT is de meest directe concurrent, in dit geval de tweede eneratie. De viercilinder benzinemotoren zijn eigenlijk net zo risicovol als de Peugeot, alleen duurder te repareren. Schraapveren, turbo’s, distributieketting: het kan allemaal kapot. De TT is een hoogwaardigere auto qua interieur en bouwkwaliteit, maar het scheelt minder veel dan je zou denken. De TT kun je eventueel met een zescilinder en of vierwielaandrijving. Wel aanzienlijk duurder als je bouwjaar en km-stand gelijktrekt.

Alfa Romeo Brera

Alfa Romeo Brera 3.2 JTS Q4 SkyWindow (939D) rood (2008) zijkant links

Gaat het enkel om bijzondere looks op basis van een relatief modale auto, dan is de Brera een uitstekend alternatief. Deze ziet er zo mogelijk nog aparter uit. In tegenstelling tot de RCZ tot de RCZ staat de Brera op basis van een veel grotere en zwaardere auto. Dit merk je. Je moet de Brera niet zien als een sportauto, maar een stijlvolle rijdende lounge. Qua betrouwbaarheid hebben we de Alfa ietsje hoger staan, maar onderhoud bij een 20 jaar oude Italiaan mag geen verrassing zijn. Zoek een late 1.7T, dat zijn de beste en best rijdende

Renault Laguna Coupé

Renault Laguna Coupé Monaco (X51) wit (2012) zijkant rechts

De Laguna wijkt op een paar dingen af van de RCZ. Het karakter is compleet anders. Net als de Brera is het een D-segmentauto, geen C-segment. Het uiterlijk is bijzonder, maar zeker minder uitgesproken dan de RCZ. Ook rijdt het aanzienlijk minder sportief. Wel is er de mogelijkheid voor een dikke V6. Grote bonus is de betrouwbaarheid, want deze generatie Laguna’s zitten erg goed in elkaar. Qua prijzen scheelt het niet veel, maar de Laguna is wel iets zwaarder en dorstiger.

Is een Peugeot RCZ zijn prijs waard?

De prijs wel, het onderhoud niet. Dat is eigenlijk de strekking van het verhaal. Zoals wel vaker is het zaak om een zo lat mogelijk exemplaar te zoeken. De RCZ Phase II is prijziger, maar is gewoon wat beter gebouwd en ook deze beginnen interesssant te worden qua prijs. Een vroeg exemplaar kan, maar zorg dat je een monteur kent of nog beter: bent.

Sla dus niet je totale budget stuk op een RCZ, maar ongeveer 70 procent. De rest geef je uit aan de eerste grondige beurt. Qua verbruik, verzkering en motorrijtuigenblasting vallen de kosten overigens heel erg mee, dus het is zeker niet alleen maar kommer en kwel. Daarbij geeft de auto veel rijplezier en is het wel een wagen waarbij je elke keer omkijkt als je hem geparkeerd hebt. Ook wat waard.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *