Je weet dat je oud wordt als je denkt dat 2016 nog vrij recent is. Inmiddels is het alweer negen jaar geleden dat Skoda de Kodiaq introduceerde. En dat was nog rijkelijk laat, want de dealers waren toen al jarenlang aan het smeken voor een grote softroader met het liefst zeven zitplaatsen. Die auto werd de uitert succesvolle Kodiaq. Daarom stellen wij ons de vraag: wat kost een Skoda Kodiaq tegenwoordig nog en wat krijg je dan voor je geld?

De Skoda Yeti was weliswaar een geweldige auto, maar bood plaats aan vijf zitplaatsen en was voor velen net even te eigenwijs. Klanten willen gewoon een rechttoe-rechtaan crossover die ze SUV kunnen noemen. Eentje met traditionele verhoudingen: een grote hoge neus en een hele lange daklijn. Dat is precies wat de Kodiaq levert. In dit artikel gaan we even wat dieper in op de eerste generatie Kodiaq.

Specificaties Skoda Kodiaq

De Skoda Kodiaq van de NS7-generatie wordt onthuld op de Salon van Geneve in 2016. In 2017 verschijnt ie bij de Nederlandse dealers. De Tsjechische crossover staat op het MQB-platform van Volkswagen. Heel kort door de bocht is het een langere en ruimere Tiguan, die er later kwam met de toevoeging ‘AllSpace’. Belangrijk om te weten is dat de Skoda Kodiaq standaard géén zevenzitter is. Daarvoor moet het achterste bankje besteld worden. Het is erg lastig om dat achteraf nog te doen.

De Kodiaq was te verkrijgen met de Greatest Hits-collectie van de Volkswagen Group qua motoren. Goed om even rekening mee te houden is dat vierwielaandrijving een optie is, die je erg weinig ziet in Nederland. Belangrijker is dat een automaat ook niet standaard was. Aanvankelijk was de Kodiak leverbaar met een 1.4 TSI (150 pk) en een 2.0 TSI (190 pk). Die laatste heeft wel altijd een automaat en vierwielaandrijving. In 2018 vervangt de 1.5 TSI de 1.4.

Diesels en facelift

Met de diesels is iets vreemds aan de hand. De motor is de overbekende 2.0 TDI waarbij je de onderdelen gewoon bij de slager kunt halen. Het gekke is dat de standaardversie een automaat heeft. Koos je voor vierwielaandrijving, kreeg je een handbak. Die versie is in Nederland het lastigst te verkopen denken wij. De 190 pk diesel heeft 4×4 en DSG standaard. De topversie is de Skoda Kodiaq RS, die een 2.0 TDI heeft met twee turbo’s, goed voor 240 pk en 480 Nm, ook met vierwielaandrijving en automaat.

In 2021 krijgt de Skoda Kodiaq een facelift. Helaas voor de Nederlandse importeur zit er geen PHEV-versie bij. Sterker nog, in ons land is er slechts één motor leverbaar: de 1.5 TSI. Let wederom op: ook bij de faceliftversie van de Kodiaq is een automaat niet standaard. Mocht je gaan importeren is het goed om te weten dat er wel degelijk andere uitvoeringen zijn geweest.

Hoeveel zijn er in Nederland?

Het land zit er vol mee, dat blijkt. Als we kijken naar de statistieken van de RDW via Kenteken.tv, dan rijden er op dit moment 17.431 exemplaren van in Nederland. Daarvan zijn er ‘slechts’ 3.623 geïmporteerd. De Nederlandse importeur heeft er zelf ongeveer 16.795 geleverd. Er zijn dus ook een aantal exemplaren geëxporteerd. In veel gevallen betekent het: oude dieseltjes met veel kilometers eruit, en jonge benzinemodellen erin.

Wat kost een Skoda Kodiaq als occasion?

In Nederland staan er op dit moment zo’n 600 exemplaren te koop. De goedkoopste Skoda Kodiaq van Nederland kost 13.950 euro. Dat is een 1.5 benzine met handbak en ongeveer 225.000 kilometer op de klok. Wil je een automaat, dan moet je minimaal 18.000 euro meenemen. Diesels zijn in Nederland erg schaars en ook niet zo spotgoedkoop als je zo verwachten. Eigenlijk past die 2.0 TDI veel beter bij de Kodiaq dan die kleine benzinemotor, maar ja, diesel mag niet meer anno 2025.

Tussen de 20.000 en 25.000 euro heb je erg veel keuze uit exemplaren met benzinemotor en automaat en dan zo’n anderhalve ton aan ervaring. Tussen de 1.4 en 1.5 zit niet een enorm prijsverschil. Dan de duurste Kodiaq RS, dat is een RS met benzinemotor, die niet in Nederland is geleverd. Deze moet nog 56.950 opleveren. De RS met dieselmotor is niet te vinden in ons land, maar bij onze Oosterburen wel.

Wat kost een Skoda Kodiaq als occasion in Duitsland?

Ook in Duitsland is dit een enorm populaire auto. In Duitsland koopt men graag Duits, maar als het eigendom is van Volkswagen, vinden ze Tsjechsich ook wel interessant. Er staan meer dan 2.300 exemplaren te koop. De goedkoopste Skoda Kodiaq in Duitsland kost 9.990 euro. Dan heb je een 2.0 TSI 4×4, maar dan wel met 400.000 km. Er zijn Kodiaqs te vinden onder de 15.000 euro in Duitsland, maar die hebben of astronomische kilometerstanden of er is iets mee (vandaar ‘Bitte lesen!’ in de titel).

Nette exemplaren met zo’n anderhalve ton zitten rond de 17-18. Ook hier zien we weinig verschil tussen benzine en dieseluitvoeringen. Gemiddeld genomen zijn Kodiaqs in Duitsland zo’n 2.000 tot 3.000 euro goedkoper, in sommige gevallen wel wat meer. Wat erg prettig is, is dat er enorm veel keuze is. Zeker als je een krachtigere motor wenst met vierwielaandrijving is er in Duitsland veel meer aanbod.

Voor 25.000 euro heb je een Skoda Kodiaq RS in Duitsland. Uiteraard de versie met de 2.0 TDI motor en behoorlijk wat kilometers. Rond dat bedrag vind je in Duitsland ook de eerste faceliftexemplaren. De duurste exemplaren betreffen allemaal een Kodiaq RS met benzinemotor. Prijzen lopen op tot 50.000 euro. In alle gevallen, zowel in Nederland als Duitsland, is de Kodiaq een stuk goedkoper dan een Tiguan.

Is de Skoda Kodiaq betrouwbaar?

De Skoda Kodiaq kwam uit in een tijd in een tijd dat VW niet onomstreden producten maakte. Kapotte DSG-bakken, oliezuipende TSI-blokken en sjoemelende TDI’s. De Skoda Kodiaq was een grote stap in de goede richting. Voor de TSI-motoren hoef je aanzienlijk minder bang te zijn en over de dieseltjes was VW een stuk eerlijker dit ditmaal. De Skoda Kodiaq is over het algemeen een betrouwbare auto. Dat komt mede doordat het nog een vrij jong model is, maar er zijn geen rampzalige dingen mis met de auto.

Dat gezegd hebbende, zijn er wel een paar dingen om rekening mee te houden. De onderhoudsintervallen zijn veel te lang. Het beste is om de olieservice-interval minimaal te halveren. De diesels zijn over het algemeen iets betrouwbaarder dan de benzinemotoren. Het vierwielaandrijvingsysteem (4×4) heeft ook onderhoud nodig, dus vervang de olie in de tussenbak geregeld. Ook de DSG-transmissie heeft onderhoud nodig.

Check vooral of alles goed werkt. Infotainment, navigatie: dat soort dingen. Ook alle elektrische voorzieningen. Voor hele specifieke modellen (vroege bouwjaren) waren er wat terugroepacties met wat missende schroefjes, maar dat zal anno 2025 opgelost zijn. Voor hoge kilometerstanden hoef je niet bang te zijn, liever een Kodiaq uit een dorpje in Friesland met veel snelwegkilometers dan eentje uit de randstad met de helft.

Hoe rijdt zoiets?

Eigenlijk precies zoals je verwacht. Het is uiteraard geen dynamische auto. Dit is een relaxte cruiseauto. Ook de RS en Sportline-uitvoeringen zijn vooral comfortabel. Echt snel zijn ze ook niet. Dat maakt ook allemaal niet uit, want eigenlijk koop je deze auto om allerle redenen, behalve om de rijeigenschappen. Een Tiguan heeft net wat meer verfijning en een Audi Q3 is sportiever. Het is gewoon een goed rijdende, comfortabel, indirect reagerende auto die gek genoeg zwaarder aanvoelt dan dat ie is.

Qua motoren is er niet veel keuze. De populairste motoren in Nederland zijn de 1.4 en 1.5 TSI. Die zijn op zich voldoende, maar als je dan een 7 personen plus bagage, een dakkoffer én een caravan meeneemt, houdt het niet over als je de Alpen door moet. De 2.0 TSI en 2.0 TDI – beide de 190 pk versie – zijn het fijnst om te rijden, zowel qua wegligging als prestaties.

Even om rekening mee te houden, de Skoda Kodiaq was er in diverse uitvoeringen. De Active, Ambition en Style zie je het meest. Houd er rekening mee dat de Active best wel basic is. De Sportline ziet er lekker sportief uit (kon je verwachten met die naam). De Scout is de iets hogere crossover-versie. De Laurin & Klement is de topversie die niet in Nederland is geleverd, maar je ziet ze soms wel.

Wat zijn de concurrenten van de Skoda Kodiaq?

De Kodiaq is een beetje een vreemde auto. Je krijgt enorm veel ruimte voor je geld, waarmee het precies het tegenovergestelde van een BMW of Audi is. De Kodiaq zit een beetje tussen twee segmenten in. Qua ruimteaanbod en afmetingen komt ie dicht in de buurt van de grote jongens als de Kia Sorento, maar anderzijds zit ie qua gewicht en kosten dichter bij een Tiguan. Daarmee is het de ideale combinatie voor families die een crossover zoeken die net dat beetje meer ruimte en functionaliteit bieden, zonder dat je een gigantische auto moet kopen.

Peugeot 5008

Net als de Kodiaq voelt de 5008 aan als een uitgerekte auto, omdat die dat ook is. Het is in principe de lange versie van de 3008. Peugeots toenmalige CEO Linda Jackson noemde het dan ook een ‘3008 op Viagra’. De Peugeot is iets frivoler qua design, qua interieur is de Skoda ruimer. Belangrijk is het om de 1.2 te omzeilen. Dat houdt qua power niet over en de betrouwbaarheid is niet denderend. De 1.6 THP is fijner en betrouwbaarder. Qua restwaarde scoren ze minder goed, dus je kan een voordeel pakken.

Nissan X-Trail

Net als de 5008 en Kodiaq is dit een gerekte auto, in dit geval een langere Qashqai. Let op dat de zeven zitplaatsen niet standaard zijn. Qua interieur is het niet Duits strak zoals in de Skoda of gezellig als in de Peugeot. De auto komt ouder over dan dat ie is. De ruimte is op zich keurig, maar minder dan de concurrenten. Om te rijden ook niet bijzonder. Waarom dan toch aanraden? Simpel, je vindt complete uitvoeringen voor scherpe prijzen. Dat maakt een hoop goed.

Mitsubishi Outlander

Deze auto is wereldberoemd in Nederland vanwege de PHEV-versie. Die moet je links laten liggen, want dat zijn altijd vijfzitters. De versie met benzine- en dieselmotor is er wel geweest met zeven zitplaatsen. Voordeel is dat die prettiger rijden, zuiniger zijn en meer ruimte bieden. Net als de Skoda is het vooral een functionele auto. Enorm veel waar voor je geld, zeker de luxe uitvoeringen. De 2.0 benzinemotor heeft altijd een automaat en is niet extreem zuinig, maar wel erg betrouwbaar.

Is een Skoda Kodiaq zijn prijs waard?

Ja, mits je je huiswerk goed doet. Het liefst heb je een origineel Nederlands exemplaar van een particuliere eigenaar. Maar ja, vind die maar eens met de goede motor en uitrusting. Sommige exemplaren zien er al erg afgeleefd uit, vooral omdat dit ook typische gebruiksvoorwerpen zijn. Het is een keurig VW-product met een enorme hoeveelheid ruimte.

Zorg dus dat je van te voren goed de parameters hebt uitgezet qua specificatie. Houd de Duitse markt goed in de gaten, in veel gevallen is het prijsverschil niet heel erg groot, maar is er meer keuze uit nette exemplaren. Als je kijkt wat een Skoda Kodiaq tegenwoordig kost, krijg je nog altijd heel erg veel auto voor je geld. Dus zeker zijn prijs waard.

Geef een reactie

(verplicht)